استارتاپ‌ها به کمک بانکداری الکترونیک آمدند/ راه‌اندازی دفاتر فابا در 6 کشور

مدیرعامل مرکز فابا گفت: بالندگی صنعت بانکداری بدون پرداختن به حوزه استارتاپی و کسب وکارهای نوپا محقق نمی‌شود و باید برای رونق این حوزه تعامل و ارتباط گسترده‌ای با دانشگاه‌های کشور داشته باشیم؛ چرا که پل ارتباط بین صنعت بانکداری و پرداخت، دانشگاه‌ها هستند.

محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: مرکز فابا از سال 86 با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شورای مدیران‌عامل بانک‌ها تاسیس شد و هدف از تاسیس این مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش فناوری‌های نوین مالی و بانکی بوده است.

وی از نخستین ماهنامه الکترونیک در حوزه فناوری نوین بانکی در کشور خبر داد و افزود: این مرکز با 11 سال قدمت محلی برای تبادل نظر متخصصان و انتقال دانش فناوری‌های جدید شکل گرفته است. اکنون وظایفی همچون ترویج بانکداری الکترونیک، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، بحث و بررسی چالش‌های روز شبکه بانکی، دیده‌بانی فناوری، اطلاع‌رسانی در مورد اخبار و فعالیت‌های این حوزه، ارائه دوره‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارهای تخصصی، اجرای تورهای آموزشی خارج از کشور، تعامل با مراکز علمی، همکاری با سازمان‌ها، مشاوره به رسانه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها و انتشار نشریات تخصصی از جمله مأموریت‌های این مرکز است.

بیات ادامه داد: تولید محتوای دانش فنی، انتقال دانش فناوری به صنعت بانکداری و پرداخت، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی و کاربردی، برگزاری سمینارهای تخصصی، معرفی ایده‌های برتر، معرفی شرکت‌های استارت‌آپی و تسهیل‌گری در حوزه نوآوری، برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران (ITE) برگزاری جشنواره‌های فین‌تک، چهره‌های ماندگار، اپ‌های پرداخت موبایلی و شهر هوشمند و انتشار ماهنامه تخصصی بانکداری الکترونیک و فصل‌نامه تراکنش ایران از جمله فعالیت این مرکز است.

مدیرعامل مرکز فابا به فعالیت حوزه استارتاپ و کسب وکارهای نوپا در صنعت بانکداری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 60 تیم استارتاپی در حوزه بانکداری الکترونیک مشغول به فعالیت هستند که ماهانه نشست‌های تخصصی برگزار می‌کنند تا راه‌حل‌های کلیدی برای توسعه این صنعت ارائه دهند.

بیات تصریح کرد: بالندگی صنعت بانکداری بدون پرداختن به حوزه استارتاپی و کسب وکارهای نوپا شاید آب در هاون کوبیدن باشد به همین دلیل این بخش برای ما بسیار پراهمیت است. همچنین در کنار این موضوع تعامل و ارتباط گسترده‌ای با دانشگاه‌های کشور داریم؛ چرا که پل ارتباط بین صنعت بانکداری و پرداخت، دانشگاه‌ها هستند تا جایی که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف مرکز فین‌تک را راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: با دانشگاه‌های مختلف در حوزه آرندی بانک‌ها همکاری دوسویه داریم به طوری که از آنها نیازمندی‌ها را دریافت و با استفاده از ظرفیت دانشگاه تحقیقات و پژوهش‌ها را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل مرکز فابا اظهار کرد: در مرکز فابا پروژه‌های پژوهشی با استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی به ثمر رسیده است. در همین راستا دفاتر نمایندگی فابا در 6 کشور خارجی راه‌اندازی شده است. همچنین در استان‌ها راه‌اندازی دفاتر نمایندگی را شروع کردیم به طوری که نمایندگی در استان البرز فعال شده و به‌زودی در خراسان نیز فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دو سه سال اخیر به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه نتوانستیم تعاملات بین‌المللی را در حوزه فناوری‌های نوین گسترش دهیم، افزود: مرکز فابا در تلاش است با انجام ماموریت‌های مختلف به کشورهای منطقه بتواند زمینه توسعه این صنعت را فراهم سازد.

مدیرعامل مرکز فابا افزود: در حوزه فناوری‌های مالی و پاردایم‌ها و روندهایی که در جهان حاکم است، عمدتا در طول سال‌های گذشته ما اقتباس کننده و مصرف‌کننده بودیم و طبیعتا آنها روند رو به رشدی را تجربه کردند؛ اما به اعتقاد بنده نیروهای متخصصی که در گذشته در جامعه ایران پرورش یافتند بنا دلایلی به خارج از کشور مهاجرت کردند. این در حالی‌ست که این نیروها از توان تخصصی فوق العاده بالایی برخوردار هستند.

بیات اضافه کرد: کشور ما نیروهای متخصصی نسبت به سایر کشورها دارد که می‌توانند در دنیا مورد استفاده قرار گیرند. همچنین بعضی از شرکت‌ها به برخی از قابلیت‌ها در حوزه مختلف فناوری دست یافتند به گونه‌ای که اکنون به صادرات فناورانه فکر می‌کنند. همچنین کشورهای حاشیه با جمعیت 400 الی 500 میلیون نفر برای ما بازار بزرگی است که شرکت‌ها می‌توانند با آنها تبادلات علمی و فناوری داشته باشند؛ چرا که کشورهای عراق، ترکیه، آسیای میانه، افغانستان و پاکستان از نظر فناوری نسبت به ایران عقب هستند و ما می‌توانیم خدمات فناورانه به این کشورها صادر کنیم.

وی تأکید کرد: مرکز فابا 47 توافق‌نامه با شرکت‌های فناوری جهان منعقد کرده تا از این طریق وارد بازار رقابتی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056358

وب گردی

وب گردی