پژوهش‌های دانش‌آموزان باید مبتنی بر نظام مسائل کشور باشند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: پژوهش‌های دانش‌آموزان باید مبتنی بر نظام مسائل کشور باشند، به عنوان مثال یکی از سرفصل‌های پژوهشی در مدارس استعداد درخشان،‌ آلودگی هوا یا محیط زیست در کلانشهرها در نظر گرفته شده است.

فاطمه مهاجرانی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به فعالیت‌های کار ویژه پژوهشی در مدارس سمپاد اظهار کرد: این کار ویژه با عنوان کارگاه آموزشی و پژوهشی صورت می‌گیرد که در گذشته با نام «کار سوق» شناخته می‌شد. در صورتی که آموزش در مدارس بخواهد در مسیر صحیح خود حرکت کند، باید به صورت آموزش پژوهش‌محور پیش رود.

وی ادامه داد: آموزش پژوهش‌محور باید به معنای آموزش مبتنی بر سوالات پژوهشی باشد؛ به همین منظور یکی از راهکارهای این نوع آموزش در مدارس استعداد درخشان، توجه به کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته شده است.

دبیرخانه جشنواره دستاوردهای پژوهشی مدارس استعداد درخشان فعال شد

معاون وزیر آموزش و پرورش از برگزاری جشنواره دستاوردهای پژوهشی در مدارس استعداد درخشان خبر داد و گفت: این جشنواره از جمله مواردی است که در راستای انعکاس دستاوردهای پژوهش دانش‌آموزان سمپادی در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان اضافه کرد: مدارس استعداد درخشان در 2 نوبت اسفند و اردیبهشت ماه؛ دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان را جمع‌آوری کرده و این جشنواره را برگزار می‌کند. امسال با کمک دبیرخانه جشنواره، دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان مدارس استعداد درخشان جمع‌آوری خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری جشنواره دستاوردهای پژوهشی بیان کرد: جشنواره دستاوردهای پژوهشی هر سال برگزار می‌شود؛ در سال جاری تصمیم گرفتیم این جشنواره هدفمندتر برگزار و دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان به‌صورت مجله ارائه شود، در همین راستا برای اولین‌بار یکی از مدرسه فرزانگان 6 به عنوان دبیرخانه جشنواره دستاوردهای پژوهشی مدارس استعداد درخشان انتخاب و متولی جمع‌آوری دستاوردهای دانش‌آموزان در حوزه پژوهشی شد.

سمپادی‌ها درباره آلودگی هوا پژوهش می‌کنند

مهاجرانی با اشاره به نقش پررنگ پژوهش در مدارس اظهار کرد: پژوهش در مدارس استعداد درخشان جدی گرفته می‌شود، در همین راستا تلاش می‌کنیم پژوهش‌های دانش‌آموزان با اصول پژوهشی دنبال شوند، به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت پژوهش‌ها باید بر سوال و روش صحیح پژوهش استوار باشند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های دانش‌آموزان باید مبتنی بر نظام مسائل کشور باشند، بیان کرد: به عنوان مثال اگر طی چند روز گذشته،‌ مسئله‌ای مانند آلودگی هوا یا محیط زیست در کلانشهرها را شاهد بودیم، در همین راستا یکی از سرفصل‌‌های پژوهشی دانش‌آموزان مدارس استعداد درخشان در این زمینه در نظر گرفته شده است.

جمع‌آوری آثار دانش‌آموزان در دبیرخانه برای جلوگیری از موازی کاری

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان در پایان با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از موازی کاری در مدارس سمپاد گفت: در نظر داریم تمامی پژوهش‌های دانش‌آموزی بار دیگر از سر گرفته نشود؛ بلکه پژوهش‌هایی که سایر دانش‌آموزان با یک موضوع مشخص انجام داده‌اند در دبیرخانه جمع‌آوری شده و به عنوان پشتوانه پژوهش‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056371

وب گردی

وب گردی