فعالیت 12 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد نجف‌آباد/ سامانه ساها تسهیل‌گر پژوهشگران است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گام اصلی توسعه پژوهش است که در صورت تحقق این امرشاهد تحول چشمگیر در کشور خواهیم بود.

امیررضا نقش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌‌‌های مرکز تحقیقاتی «مِه‌ داده‌» در این واحد دانشگاهی گفت: تقریبا در بیشتر دانشکده‌‌‌‌‌های واحد نجف آباد، مرکز تحقیقات داریم. وظیفه اصلی مرکز تحقیقاتی مِه‌ داده‌، تجزیه و تحلیل داده‌‌های مختلف طی سالیان مختلف بوده که مرتبط با سازمان‌‌‌های گوناگون است. به عنوان مثال در ارتباط با داده‌‌‌های ترافیکی این مرکز می‌‌‌‌تواند داده‌‌‌‌های مختلفی را ارائه کند؛ بر همین مبنا تاکنون قراردادهای مختلفی را با مراکز برون دانشگاهی منعقد کردیم. فعالیت‌‌‌‌‌‌های اصلی در این مرکز تحقیقاتی، بر پایه علم کامپیوتر، تجزیه و تحلیل و سخت‌‌‌‌‌‌‌افزار و نرم‌‌‌‌افزار است.

وی تشریح کرد: تاکنون از طریق قراردادهایی که با ارگان‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف در مرکز تحقیقاتی مِه‌ داده‌ منعقد شده 2 میلیارد و 520 میلیون ریال درآمدزایی داشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر، 12 مرکز تحقیقاتی و یک پژوهشکده با مجوز رسمی وزارت علوم داریم که 5 مرکز مرتبط و زیرمجموعه علوم پزشکی است. 8 مرکز هم در رشته‌‌‌‌های غیرپزشکی داریم؛ همچنین 185 کارگاه و آزمایشگاه در این واحد دانشگاهی مستقر بوده که به صورت تحقیقاتی و آموزشی مشغول به فعالیت هستند.

درآمدزایی ده میلیاردی از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فعال در دانشگاه آزاد نجف‌‌آباد

نقش تاکید کرد: از طریق کارگاه‌‌‌‌‌‌ها و آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌های فعال در واحد نجف آباد، سال گذشته حدود ده میلیارد ریالی درآمدزایی داشتیم و با هدف‌‌‌‌گذاری جدید تا پایان امسال، این میزان درآمدزایی دو برابر خواهد شد.

وی درباره مشکلات پژوهشگران دانشگاه آزاد برای استفاده از امکانات آزمایشگاهی موجود تاکید کرد: پژوهشگران ما برای جلوگیری از بروکراسی اداری و دریافت امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی می‌‌‌توانند به سامانه ساها مراجعه کنند و از کلیه امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد بهره‌‌‌مند شوند.

وی افزود: تخفیف استفاده از این امکانات به دانشجویان دانشگاه آزاد و واحدهای استانی به طور خاص و بر مبنای قوانین سازمان مرکزی لحاظ می‌‌‌شود.

دکتر نقش درباره چالش‌‌‌های عمده پژوهش در کشور گفت: بی‌‌توجهی و بی‌‌‌اعتمادی مدیران به یافته‌‌‌های پژوهشی و نامشخص بودن و بهره نبردن از نتایج پژوهش از مسائل و چالش‌‌‌های عمده در زمینه پژوهش در ایران است. ضعف ارتباطات که وجه مشخص آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فن‌‌‌آوری، ضعف مفرط پایگاه‌‌های اطلاعات و نظام اطلاع‌‌‌رسانی و مانند آن است را می‌‌‌توان از دیگر مشکلات پژوهش در ایران دانست.

سردرگمی در پژوهش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد یادآور شد: دانشجویان و دانش‌‌‌آموختگان برخی از رشته‌‌ها نمی‌‌‌دانند برای چه سازمانی می‌‌‌توانند پژوهش انجام دهند و تخصص آنها به درد کجا می‌‌‌‌خورد. اینجاست که مدیریت کلان پژوهش باید نقش‌‌آفرینی کند و با اشراف بر رشته‌‌های علمی، نهاد‌‌های مرتبطی را برای تحقق این امر، ایجاد کند.

وی در پایان با تاکید بر پررنگ شدن ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: یکی از گره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در توسعه امر پژوهش، مربوط به گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت است که در صورت تحقق این امر و حضور پژوهشگران در صنایع مختلف، علاوه بر توجه به امر پژوهش در کشور، شاهد توسعه و تحول در کشور خواهیم بود. در حقیقت، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گام اصلی توسعه پژوهش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056397

وب گردی

وب گردی