فعالیت کانون‌های معرفت رضوی در راستای تعمیق آگاهی‌ دینی دانشجویان

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: کانون‌های معرفت رضوی با رویکرد علمی و بر مبنای تعمیق معرفت دینی و انقلابی دانشجویان فعالیت می‌کنند.

رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت برگزاری دوره‌های معرفت رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از تاکیدات و انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی و تربیت جوانان متدین و معتقد به انقلاب اسلامی است، دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان عضوی کوچک در جبهه فرهنگی انقلاب در معاونت فرهنگی خود را متعهد به فرامین رهبری دانسته ‌‌و در جهت حفظ و اعتلای آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و پرورش نیروهای تراز برای انقلاب و کشور طی نشست‌ها و جلسات متعددی با همکاران و متخصصین این حوزه با دعوت از دانشجویان فعال فرهنگی و دغدغه‌‌‌مند، نسبت به برگزاری دوره‌های معرفت رضوی اقدام کرده است.

وی افزود: اولین دوره از اردوهای آموزشی با رویکرد تمیق معرفت دینی دانشجویان در تابستان سال ۱۳۹۷ به مدت بیست روز در شهرهای نیشابور و مشهد مقدس برگزار شد که مورد توجه و استقبال مطلوب دانشجویان قرار گرفت و برگزیدگان این طرح به دوره منتخبان طرح‌های معرفت‌افزایی در آبان ماه همان سال و در شهر مقدس قم دعوت شدند تا از ظرفیت این دانشجویان در جهت فهم معارف مذهبی و فرهنگی استفاده شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: همچنین تابستان امسال دومین دوره معرفت رضوی در شهر مقدس مشهد به صورت مجزا برای دانشجویان خواهر و برادر در شانزده روز برگزار شد که خوشبختانه امسال با توجه به تجربیات سال گذشته، دوره از نظر کیفی در سطح بهتر و بالاتری بود.

نصیری در مورد محتوای آموزشی دوره‌های معرفت رضوی تشریح کرد: دوره معرفت رضوی دانشجویان در دو بخش مجزا و با دعوت از اساتید شاخص و انقلابی حوزه و دانشگاه در بخش نحست با محوریت معرفت شناسی، انسان شناسی ،بینش توحیدی، فلسفه اخلاق و سیاست در غالب منابع علمی و در بخش دوم با منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با استفاده از منبعی که به همت اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده، با عنوان قطب نما آشنا شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مخاطبان ما جوانان هستند روحیه شور و نشاط آنها نیز باید مدنظر باشد ، علاوه بر محتوای آموزشی، برنامه‌های فرهنگی از جمله زیارت اهل بیت (ع) دیدار با خانواده معظم شهدا، نمایش فیلم و مستند و همچنین اردوهای کوتاه تفریحی و مسابقات ورزشی نیز در نظر گرفته شده بود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی دیگر سخنان خود، گفت: پس از پایان دوره معرفت رضوی 2 و بازگشت فراگیران به واحدهای دانشگاهی با تاسیس کانونی به نام معرفت رضوی طبق اساسنامه‌ای که برای آن تعیین شده است در جهت عملیاتی کردن آموزه های نظری که کسب کرده‌اند و همچنین توانایی‌های خود به فعالیت و ترویج فرهنگ دینی و گفتمان انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازند.

نصیری بیان کرد: برگزیدگان دوره تابستان سال جاری نیز همانند سال گذشته در دومین دوره منتخبان طرح‌های معرفت افزایی شرکت کردند، بدین صورت که دوره برادران از 19 تا 22 و خواهران 26 تا 29 در موسسه مهدی موعود (عج) برگزار شد.

وی در خصوص جزئیات دوره منتخبان تشریح کرد: در عصر روز اول بعد از اینکه پذیرش و پذیرایی از منتخبین واحد‌های کشور انجام شد، دانشجویان در مراسم دعای توسل در مسجد مقدس جمکران به همراه نماز جماعت شرکت کرند. در دومین روز از دوره نیز سه جلسه کارگاه با موضوع معرفت شناسی، انسان شناسی و حکومت اسلامی ( ولایت فقیه) با حضور اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم برگزار شد که با استقبال و پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود. زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) و بهره‌مندی از کلاس درس اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی از دیگر برنامه‌های روز دوم به‌شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سومین روز از دوره نیز جلسه اول با کارگاهی با موضوع نیروسازی و کادر‌سازی تراز انقلاب اسلامی در کانون‌های معرفت رضوی و کارگاه دوم با موضوع بایدها و نبایدهای تشکیلات در انقلاب اسلامی و برای خواهران نیز گارگاه جایگاه زن در تشکیلات نیز برگزار شد که با استقبال و پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود. همچنین گعده‌هایی در مورد چرایی و چگونگی تشکیل کانون‌های معرفت رضوی نیز تشکیل شد.

نصیری در انتهای سخنان خود بیان کرد: کانون‌های معرفت رضوی به صورت عملیاتی، خروجی و اهداف سلسله دوره‌های معرفت‌افزایی را در واحدهای دانشگاهی با رویکرد علمی و بر مبنای تعمیق معرفت دینی و انقلابی دانشجویان پیاده می‌کنند. این دوره با بازدید دانشجویان از بزرگترین موزه فقهی جهان اسلام با عنوان «دین و دنیا» و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده پایان یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056425

وب گردی

وب گردی