قطعه دیگری از پازل شکل گیری جهان یافت شد

اخترشناسان مخازن گازی را در اطراف کهکشان‌های اولیه جهان مشاهده کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هاله‌های گازی در کهکشان‌ها، غذایی مناسب برای سیاه چاله‌های موجود در مرکز آن‌ها هستند. این منبع غذایی می‌تواند توجیه کننده رشد سریع هیولاهای کیهانی از لحظه شروع دنیا باشد.

«امانوئل پائولو فارینا» یکی از ستاره‌شناسان مؤسسه نجوم ماکس پلانک اعلام کرد که با این یافته می‌توان توضیح داد که کهکشان‌های اولیه در محیط خود به اندازه کافی منبع تغذیه داشته‌اند تا باعث رشد سیاهچاله و ستاره‌های غول پیکر داخل آن‌ها شود.

این یافته قطعه بزرگی را به پازل شکل‌گیری جهان اضافه می‌کند که توسط دانشمندان در حال توسعه است.

سیاهچاله‌های اولیه که ممکن است از فروپاشی ستاره‌ها شکل گرفته باشند بسیار سریع رشد کرده‌اند؛ اما تاکنون، ستاره شناسان به اندازه کافی مواد غذایی یعنی گاز و گرد و غبار را برای توجیه این رشد پیدا نکرده بودند.

مشاهداتی که توسط «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» بدست آمده نشان داد که وجود گاز و گرد و غبار در اطراف کهکشان‌های اولیه باعث تشکیل ستاره‌ها می‌شود و اکنون کمی از این گرد و غبار همچنان وجود دارد.

محققان برای حل این معما به مطالعه 31 اختروش پرداختند و متوجه شدند که 12 اختر توسط مخازن عظیم گاز احاطه شده‌اند. این گازهای متراکم هیدروژن 100 هزارسال نوری از سیاه چاله‌های مرکزی فاصله و میلیاردها برابر جرم خورشید را دارند.

دانشمندان دریافتند که این هاله‌های گاز کاملاً در مرز کهکشان‌ها وجود دارند و منبع غذایی مناسبی را برای پایداری رشد سیاه چاله‌ها و شکل‌گیری ستارگان عظیم فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056432

وب گردی

وب گردی