88 چالش ملی در طرح پایش احصا شده است/ مراجعه بیش از 20 هزار دانشجو به سامانه پایش آزاد

رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون بیش از 6 هزار و 700 استاد و 20 هزار و 600 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به سامانه پایش مراجعه داشته‌اند و بیش از 10 هزار و 800 زمینه پژوهشی در این سامانه بارگذاری شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی به عنوان دانشگاه پیشرو در اجرای سند دانشگاه اسلامی، عملیاتی کردن چشم‌انداز و راهبردهای این سند را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از فصل‌های این سند که در دانشگاه آزاد اسلامی به مرحله اجرا درآمده، نظام پژوهش و فناوری است که در این راستا طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) ششم آذرماه 97 به‌ صورت رسمی در مراسمی که با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، روسای استان‌ها، اساتید و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، رونمایی شد.

این طرح در راستای ساماندهی نظام جامع پژوهش و فناوری با تأکید بر گسترش مرزهای دانش مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و بومی، با توجه به نیازها و اقتضائات جامعه اسلامی و در راستای راهبرد 5 فصل هفتم سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده است.

در این راهبرد «ساماندهی نظام موضوعات پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و فرآیند راهنمایی کارآمد جهت رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأکید بر پیوستگی آموزش و پژوهش» مطرح و 5 اقدام برای اجرایی شدن این راهکار تعیین شد که همه این موارد در طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی رعایت شده است. این 5 اقدام به شرح زیر است:

۱ـ ۵ ـ طراحی سازوکار ضابطه‌مند نمودن تصویب موضوعات پایان‌نامه‌ها در چارچوب نظام موضوعات پژوهشی کشور

۲ـ ۵ ـ طراحی بانک جامع اطلاعات پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به صورت فرابخشی جهت ارتقای مالکیت فکری و ارتقای نوآوری

۳ـ ۵ ـ الزام هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پروژه‌های مسأله‌محور و مورد نیاز جامعه مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در بخش‌های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، خدماتی، اجتماعی و رفاهی

۴ـ ۵ ـ حمایت از پایان‌نامه‌های مسأله‌محور و اثربخش مرتبط با نیازهای کشور

۵ ـ ۵ ـ بهره‌گیری از نتایج و یافته‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در فرایند آموزش

سه بند اول این اقدامات از طریق سامانه پژوهشیار و پایش در دانشگاه آزاد اسلامی محقق شده و در راستای تحقق بندهای 4 و 5 این اقدامات نیز به زودی دستورالعلمی توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ خواهد شد.

26 آبان امسال دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه فاز اجرایی نظام جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی را به معاونان، رؤسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی، رؤسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد. در این بخشنامه تاکید شده که تمامی اساتید باید حداقل نیمی از ظرفیت راهنمایی خود را از برنامه‌های علمی ارائه شده در سامانه پایش انتخاب کنند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز باید نسبت به ثبت‌نام و انتخاب زمینه‌های پژوهشی خود از طریق این سامانه به آدرس اینترنتی http://irn.iau.ac.ir اقدام کنند.

در این راستا محمد علی‌اکبری رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به الزام انجام مراحل ثبت‌نام و انتخاب زمینه‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه از طریق سامانه پایش، اظهار داشت: از ابتدای استقرار تیم مدیریتی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به تأکید دکتر طهرانچی مبنی بر اجرایی کردن راهبردهای و اقدامات مربوط به حوزه پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی، عملیاتی کردن نظام پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای با اهداف تعیین شده در این سند، در دستور کار دبیرخانه پایش قرار گرفت و با حمایت رئیس دانشگاه آزاد در مدت کمتر یک سال این سامانه پایش وارد فاز اجرایی شد.

وی ادامه داد: از تاریخ 26 آبان سال جاری و پس از ابلاغ بخشنامه رئیس دانشگاه تا این لحظه (صبح روز دوشنبه دوم دی ماه) 6 هزار و 700 نفر از اساتید دانشگاه آزاد با مراجعه به سامانه 1315 زمینه پژوهشی را برای ارائه مشاوره و راهنمایی به دانشجویان انتخاب کرده‌اند. 20 هزار و 622 دانشجو نیز تا این لحظه به سامانه پایش مراجعه داشته‌اند که از این تعداد 182 دانشجو زمینه پژوهشی پایان‌نامه یا رساله خود را انتخاب کردند که این روند به صورت لحظه‌ای رو به افزایش است.

رئیس دبیرخانه پایش با اشاره به چالش‌ها و زمینه‌های پژوهشی بارگذاری شده در سامانه پایش، گفت: تاکنون 16 برنامه علمی، 88 چالش ملی و 10800 زمینه پژوهشی در حوزه‌های «شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل»، «مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران»، «اعتیاد»، «محیط زیست»، «تربیت بدنی و علوم مهندسی ورزش»، «مواد و انرژی»، «صنعت و سلامت»، «صنعت و تجارت»، «صنعت کفش و چرم»، «ایدز»، «کشاورزی»، «پدافند غیرعامل»، «دریا»، «حاشیه‌شینی و آسیب‌های اجتماعی»، «محیط زیست دریایی جزیره کیش» و «ازدیاد برداشت (نفت)» احصا و در سامانه پایش بارگذاری شده است.

علی اکبری خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ظرفیت و علاقه خود و دانشجویان این دانشگاه نیز با هماهنگی اساتید و علاقه خود می‌توانند با مراجعه به سایت http://irn.iau.ac.ir و وارد کردن اطلاعات، زمینه پژوهشی خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056443

وب گردی

وب گردی