20 میلیون نیجریه‌ای بعد از انقلاب ایران شیعه شدند

عضو‌ نهضت اسلامی نیجریه گفت: همه مسلمانان نیجریه قبل از انقلاب ایران، سنی بودند که بعد از جریان‌های اخیر ۲۰ میلیون یا شاید بیشتر شیعه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یوسف عبدالله عضو‌ نهضت اسلامی نیجریه در نشست بررسی وضعیت نهضت اسلامی نیجریه و‌ اوضاع کنونی شیخ زکزاکی اظهار کرد: سؤال این است که دنیا چه نگاهی به شیخ زکزاکی دارد؟ ایا او‌ را به عنوان رهبر جنبشی رهایی‌بخش نگاه می‌کند یا فعال سیاسی؟

وی افزود: نیجریه دانشجویان زیادی دارد که تحصیل‌کرده هستند؛ اما حرکتی از طرف آنها انجام نشد. منطق پشت حرکت شیخ زکزاکی، عدالت بوده و اینکه دولت‌های زیادی او را دستگیر کردند به خاطر مطالبه‌گری این موضوع مهم بوده است.

عبدالله تصریح کرد: شیخ زکزاکی قبل از انقلاب ایران، حرکت خود را شروع کرد؛ اما انقلاب ایران برای او‌ تشویقی بود تا به راه خود ادامه دهد.

عضو‌ نهضت ازادی نیجریه گفت: طبق تحلیل‌ها و‌ نظرات، جنبش و‌ مقاومت شیخ زکزاکی نتیجه مد نظر را خواهد گرفت و ان‌شاءالله این حرکت به پیروزی خواهد رسید.

وی‌‌ با تأکید بر حرکت شیخ زکزاکی در نیجریه اظهار کرد: عثمان دن فودیو ۲۰۰ سال قبل از حرکت شیخ زکزاکی، حرکتی در نیجریه به وجود آورد‌ه که نتیجه می‌دهد.

وی افزود: شرایط فعلی شیخ زکزاکی که منجر به زنده نگه‌داشتن جنبش مقاومت شده، نوعی معجزه است.

اتفاقات نیجریه با امداد الهی پیش می‌رود

حسین عبدالله نیز در نشست بررسی وضعیت نهضت اسلامی نیجریه و‌ اوضاع کنونی شیخ زکزاکی گفت: همه مسلمانان نیجریه قبل از انقلاب ایران، سنی بودند که بعد از جریان‌های اخیر ۲۰ میلیون یا شاید بیشتر شیعه شدند.

وی افزود: اتفاقات نیجریه با امداد الهی پیش می‌رود. قلب مردم به دلیل انجام‌ احکام اسلام توسط شیخ زکزاکی به سمت او‌ هدایت شد تا الگویی شیعه برای مردم باشد.

ناصر عمر‌ گفت: ۳۹ سال اخیر، دولت‌های وقت شیخ را محدود می‌کردند. قتل عامی نیز در شهر زاریا انجام شد که حداقل هزار نفر کشته شدند.

وی افزود: بعد از قتل عام زاریا در سال ۲۰۱۵، دولت‌ها این نظر را داشتند که چنین کاری به خاطر تهدید فرمانده ارتش نیجریه بوده است. دو‌ سال بعد مردم همراهی خود با شیخ را از دست دادند؛ اما در سال ۲۰۱۷ بن‌سلمان در مصاحبه با روزنامه واشنگتن تایمز اعتراف کرد علیه ایران در آفریقا فعاایت‌هایی انجام دادند و شیخ زکزاکی را متوقف کردند.

وی تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل، ‌انگلیس و‌ فرانسه برای متوقف کردن شیخ زکزاکی با یکدیگر همکاری داشتند.

وی افزود:‌ در ائتلاف عربستان، آمریکا و انگلیس هر کدام منطقی دارند؛ عربستان نگران جمعیت شیعی است، انگلیس به خاطر مستعمره بودن نیجریه اجازه فعالیت‌های انقلابی نمی‌دهد و فرانسه نیز همین‌طور است. اسرائیل هم به دلیل شباهت جنبش شیخ زکزاکی با حزب‌الله لبنان، با آن مخالف است.

وی‌ در پایان گفت: حداقل ۵۵ ترکش در بدن شیخ زکزاکی باقی مانده که تعدادی در بیمارستان درآورده شد و‌ او به لطف الهی زنده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056455

وب گردی

وب گردی