امام جماعت نباید شغل و مسئولیتی خارج از مسجد داشته باشد 

رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه امام جماعت مسجد اگر بخواهد نقش پدری و فرماندهی خود را ایفا کند باید مستقر در مسجد باشدگفت: امام جماعت نباید شغل و مسؤلیتی خارج از مسجد داشته باشد، چون در غیر این صورت تنها می‌تواند به عنوان پیشنماز در مسجد حضور پیدا کند و این خلاف مفهوم امام جماعت در تعریف مسجد تراز است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، میثم لطیفی، پایه‌گذار اتاق فکر مسجد در پاسخ به این سوال که «آیا امام جماعت می‌تواند خارج از مسجد شغل و یا مسئولیتی داشته باشد، گفت: نمی‌شود امام جماعتی مسئولیتی بیرون از مسجد داشته باشد و بخواهد کار مسجد را هم انجام دهد، کار مسجد خودش به تنهایی کار یک نفر نیست ما برای مساجدمان نیازمند به معین هستیم.

وی ادامه داد: امام جماعت مسجدی در محله‌ای که چند هزار نفر از اقشار و سنین مختلف در آنجا ساکن هستند اگر بخواهد نقش پدری و فرماندهی خود را ایفا کند، مگر می‌تواند جای دیگری هم مسئولیت داشته باشد، این پایگاه باید به همه اتفاقات پیرامونی خود حساس باشد یک آدم با این همه مشغله به کار دیگری نمی‌رسد، اگر هم بخواهد فقط برای نماز به مسجد بیاید که فقط می‌شود پیشنماز و این خلاف مفهوم امام جماعت در تعریف مسجد تراز است. امام جماعت اگر می‌خواهد به امور مختلف محله رسیدگی کند حتما باید مستقر در مسجد باشد و اگر غیر از این باشد عملا باید از یک جایی کم بگذارد، چون به حکم دین امام جماعت مورد اطمینان‌ترین فرد محل و مورد رجوع همه افراد است.

پایه‌گذار هسته مدیریت مسجد در مورد اهمیت استقرار دائمی امام جماعت در مسجد گفت: به عنوان مثال در حال حاضر امام جماعتی از روستاهای اطراف تهران به مسجدی در شمال شهر می‌رود این فرد توانایی مالی ندارد که در آن محله خانه‌ای تهیه کند، از طرفی هم باید در آن مسجد استقرار داشته باشد، پس اهالی محله باید فکری بکنند و خانه ای برای عالم فراهم کنند تا این فرد مجبور نباشد که مرتب در رفت و آمد باشد اگر این زمینه ایجاد نشود در آینده به سمت امام جماعت پروازی می رویم که امام جماعت فقط برای اقامه نماز در مسجد حاضر شود و این موضوع هم آفت‌های خودش را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سوال که «آیا نباید ائمه جماعت مسن‌تر جای خود را به جوان‌ترها بدهند» گفت: البته ائمه جماعت مسن هم داریم که به شدت جوان‌گرا هستند و ما با تقسیم امور، اولویت‌بندی و کار تشکیلاتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم، یعنی هر امام جماعت مسن در کنارش امام جماعت جوانی باشد و فکر نکنیم همیشه همه کارها را باید یک نفر انجام دهد، البته باید یک نفر حرف آخر را زده و وحدت فرماندهی حفظ شود، اما از آن طرف هم باید تقسیم کار و استفاده از معاونت‌ها هم لحاظ شود.

این پژوهشگر دینی در ادامه در خصوص مشکلات تأمین معاش ائمه جماعت با حقوق ناچیز گفت: اینکه امام جماعت حقوق تعیین کند و بگوید اگر شما این قدر ندهید نمی آیم و نماز نمی‌خوانم درست نیست، ولی ما هم موظف هستیم نسبت به تأمین معاش امام جماعت مسجدمان دغدغه داشته و حساس باشیم. چون در واقع این کار راحتی نیست و به نوعی اگر با عقلانیت ابزاری بخواهیم وارد شویم بدترین کار پذیرفتن مسئولیت امامت جماعت در مساجد است.

وی افزود: امامت جماعت در مساجد شغل نیست اما باید تسهیلاتی برایشان ایجاد کنیم، البته خود مردم باید پایه باشند و خود روحانی مسجد هم کمک کند تا بخشی از امرار معاش روحانی با کارهایی که در داخل مسجد می‌توان انجام داد تامین شود.

لطیفی اضافه کرد: ما برای تهیه پایان‌نامه‌ای با 20 امام جماعت موفق در سراسر کشور مصاحبه کردیم ومتوجه شدیم این گروه با مسائلی مواجهند که ما اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم به عنوان مثال هر مشکلی که در نظام پیش می‌آید اولین کسی که باید پاسخگو باشد امامان جماعت مساجد هستند، اگر این فرد با خانواده‌اش خرید کند دیگران قضاوت می کنند و مرتب خود و خانواده‌اش زیر ذره‌بین هستند غافل از اینکه کار امامان جماعت ساعت ندارد وبه همین دلیل کارشان نوعی ایثارگری و کار انبیاء است.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه باید از خدام مساجد یک تشکر ویژه کنیم گفت: زیرا معمولا خدام مساجدخیلی دیده نمی‌شوند در حالیکه خیلی هم مؤثرند، در مسجد هم بخش عمده‌ای از ارتباطات قبل و بعد از نماز و و فواصل آن با خادم مسجد است بنابراین جایگاه خدام در مسجد خیلی مهم است و الحمدالله یک اتفاق خوبی این چند سال اخیر در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران افتاد و آن اینکه تقریبا همه خدام و خانواده‌های آنها بیمه شدند و این خیلی مهم بود که لااقل به عنوان یک شغل دیده شده و حداقل حقوقی برایشان در نظر گرفته شد و در همین راستا مهارت‌های پنج گانه مانند نگهداری و مباحث ایمنی را به آنها آموزش می‌دهند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه در خصوص راهکارهای جذب حداکثری جوانان به مسجد نیز گفت: به اعتقاد من کار تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد باید متنوع باشند، قائل به این نیستم که ما فقط یک مجرا برای کار فرهنگی داشته باشیم، آن چیزی که اشکال دارد شقاق است حتی تعارض هم اشکالی ندارد، این تنوع‌بخشی احتمال حضور را افزایش می‌دهد، مسئله دیگر نیازسنجی است.

وی گفت: به عنوان مثال جوانان سه نیاز اساسی دارند اول بحث آینده و اشتغال شان است، دوم بحث ازدواج و دیگری موضوع ارتباطات اجتماعی و مشارکت دینی است، این نیازها باید شناسایی شده و در مرحله بعد آموزش‌های لازم و توانمندسازی در این حوزه انجام شود و مرحله بعد مسئولیت دادن به جوانان است.

لطیفی در پایان تصریح کرد: در این مرحله چون بحث هیئت امناها انتخابی است می‌توان از ظرفیت این جوانان و همچنین بانوان در ترکیب هیئت امناها استفاده کرد و این دیگر دست خود اهالی محله و جوانان است. در نهایت نیز اهمیت کار تشکیلاتی است، ولی اگر منتظر هستید مسئولیت را دو دستی به شما تقدیم کنند این اتفاق نخواهد افتاد. ما باید احترام بزرگترها را داشته باشیم، من چشم امیدم در این قضیه به امام جماعت و هیئت امنا است، البته بسیج و پایگاه‌ها هم می‌توانند کمک کنند چون جنس کارشان جوان‌پسندانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056456

وب گردی

وب گردی