تحریم دارو  به کودکان سرطانی رسید

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان با بیان اینکه بیماران سرطانی به دلیل تحریم داروهای خود را به سختی فراهم می‌کنند، گفت: اغلب داروهایی که در بخش اطفال استفاده می‌کنیم وجود ندارد و مجبوریم معادل آن دارو را مصرف کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، درباره «اثرات تحریم‌ها بر تأمین داروهای بیماران سرطانی»گفت: داروهایی که برای این بیماران تهیه می‌شود بخش عمده آن وابسته به خرید خارجی و کمپانی‌های برند است.

وی ادامه داد: آنها داروهای برند را به سختی در اختیار ما قرار می‌دهند؛ لذا مجبوریم از کشورهایی که تولید کننده داروهای ژنریک هستند دارو را بخریم که کیفیت آنها به اندازه داروهای برند نیست.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان در پاسخ به این پرسش که «هزینه تامین داروهای سرطانی در حال حاضر چقدر افزایش پیدا کرده است؟»،‌گفت: بیمه در تامین داروها تا حدی حمایت می‌کند اما بخش دیگری از تامین داروها در گروه اطفال و یا بیماران دیگر باید از سوی بیماران پرداخت شود؛ البته ممکن است مؤسسه محک به کودکان سرطانی کمک‌هایی کند.

ابوالقاسمی اضافه کرد: مسئله‌ این است که آمریکا بیماران را هدف قرار داده و برنامه‌ریزی آنها به گونه‌ای است که کسانی که مصرف کننده دارو هستند، تحت فشار هستند؛ لذا ویتامین‌ها و داروهای معمولی آنها در بازار ما فراوان است اما داروهایی که جنبه حیاتی داشته و برای بیماران سرطانی ضروری است، به هر وسیله‌ای تلاش می‌کند تا ما نتوانیم آن را خریداری کنیم که ما هم از جهت انتقال پول و هم از نظر خرید دچار مانع هستیم.

وی تاکید کرد:‌ جنایتی که آمریکا اکنون در این خصوص انجام می‌دهد بدتر از جنایتی است که در هیروشیما انجام داد و کاملا بیماران را هدف گیری کرده است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان با بیان اینکه بیماران سرطانی داروهای خود را به سختی فراهم می‌کنند، گفت:‌متاسفانه مقرراتی در وزارت بهداشت است و دائم حرف از داروهای قاچاق می‌زنند و مانع از این می‌شوند که حتی داروهای مورد نیاز به شکل خرید چمدانی وارد شوند.

ابوالقاسمی گفت:‌ تا وقتی آمریکا با ما دشمنی می‌کند ما باید همه راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به کار ببریم و از هر راهی این داروها را به بیماران برسانیم.

وی گفت: وزارت بهداشت باید در تامین داروها دست مردم را باز بگذارد تا آنها بتوانند داروهای مورد نیاز خود را وارد کنند؛ در حالی که این کار از سوی مردم امکان پذیر نیست.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان افزود:‌ اگر دارویی وجود ندارد و بگوییم آن را از ترکیه یا آلمان به صورت چمدانی بیاورند در گمرک با این بیماران برخورد می‌شود؛ یعنی ما خودمان یک تحریم علیه خودمان داریم و فقط تحریم آمریکا نیست.

ابوالقاسمی گفت:‌ وقتی دارویی برای کودکی حیاتی است باید بتوانیم راه‌های ورود این دارو را تسهیل کنیم نه اینکه شرکتی که از قدیم این دارو را وارد کرده و اکنون بنا به دلایل خاص خود آن را وارد نمی‌کند ما را دچار مشکل کند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خارجی که نماینده دارند نیز اعلام می‌کنند به دلیل اینکه نمی‌توانیم برای آنها پول ارسال کنیم امکان تامین دارو را ندارند. اغلب داروهای که در بخش اطفال استفاده می‌کنیم وجود ندارد و مجبوریم گاهی معادل آن دارو را مصرف کنیم و از نوع بی‌کیفیت آن که از کشورهای ژنریک ساز وارد می‌شود استفاده کنیم که این باعث می‌شود طول عمر بیماران ما تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان در پاسخ به این پرسش که «آیا داروهای سرطانی در کشور تولید می‌شود؟»، بیان کرد: یکسری داروهای جدید سرطانی را شرکت‌های داخلی تولید کرده‌ و خیلی خوب بوده است اما متاسفانه داروهای قدیمی که بیشترین نتیجه از آن حاصل می‌شود، هنوز تولید نشده و در این خصوص به خارج از کشور وابسته هستیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1056479

وب گردی

وب گردی