پژوهشگران دکتری تا سقف 6 میلیون تومان گرنت پژوهشی دریافت می‌کنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان گفت: دانشجویان پژوهشگر ما تا سقف 3 میلیون تومان در سال و دانشجویان دکتری تا سقف 6 میلیون تومان از گرنت خود استفاده می کنند و تا این میزان از کلیه خدمات آزمایشگاهی به صورت رایگان بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند.

مازیار احمدی گل‌‌‌سفیدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات آموزشی و پژوهشی که در واحدهای دانشگاهی سطح استان وجود دارد گفت: در کلیه واحدهای استان، 240 آزمایشگاه و بیش از 2700 خدمت آزمایشگاهی داریم که در سامانه ساها به ثبت رسیده است؛ همچنین 5 آزمایشگاه همکار با دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرایی مختلف مثل آزمایشگاه غذا و دارو و همکار اداره استاندارد و محیط زیست داریم.

وی تشریح کرد: در حال حاضر دو آزمایشگاه مرجع استاندارد و متصل به ساها داریم که درباره صنایع غذایی، کشاورزی، آب و خاک، علوم پزشکی و میکروبیولوژی فعالیت دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در ادامه درباره نحوه خدمات‌‌‌رسانی آزمایشگاه‌‌‌‌های فعال در واحدهای دانشگاهی سطح استان اظهار کرد: خدمات آزمایشگاهی که آزمایشگاه‌‌‌‌های ما ارائه می‌‌‌کنند بیشتر در حوزه صنایع شمیایی، پتروشیمی، دارویی و غذایی است و قراردادهایی هم برای ارائه خدمات با ارگان‌‌‌‌‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف چون گمرک منعقد کردیم. با توجه به نزدیکی که به مرز داریم و بسیاری از واردات کالاها که نیاز به آزمایش استاندارد دارند را در آزمایشگاه همکار اداره استاندارد مرتبط با واحدهای دانشگاهی سطح استان انجام می‌‌‌دهیم.

گل‌‌‌سفیدی تصریح کرد: در حال حاضر با پارک و علم و فناوری استان و شرکت شهرک‌‌‌های صنعتی هم تفاهم‌‌‌‌نامه‌‌‌‌هایی را منعقد کردیم و خدمات‌‌‌‌رسانی آزمایشگاهی مختلفی به این مجموعه‌‌‌ها ارائه شده است. در سال گذشته حدود 250 میلیون تومان از این طریق درآمدزایی داشتیم.

وی تاکید کرد: مهم‌‌‌‌‌‌‌ترین هدف ما در ارائه خدمات آزمایشگاهی واحدهای مختلف در سطح استان به نهادها و ارگان‌‌‌‌‌‌های گوناگون، خدمات‌‌‌‌‌‌‌رسانی به جامعه و اثرگذاری دانشگاه آزاد در حل مسائل موجود است که علاوه بر حرکت در این مسیر، درآمدزایی هم برای دانشگاه داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان درباره دستگاه‌‌‌ها و تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌‌های مرتبط با واحدهای دانشگاهی در سطح استان اظهار کرد: در حال حاضر، حدود 71 عدد از پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌ترین دستگاه‌‌‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی را در واحدهای سطح استان داریم که ارزش ریالی این دستگاه‌‌‌‌ها حدود 10 میلیارد تومان است. این دستگاه‌‌‌ها منحصر به فرد بوده که فقط در اختیار دانشگاه آزاد استان گلستان است.

گل‌‌‌سفیدی درباره فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژوهشی واحدهای دانشگاهی در سطح استان گفت: در حوزه پژوهش و تولید علم از ابتدا تاکنون، 2500 مقاله علمی و پژوهشی و ISI در سطح استان داشتیم. در مجموع 250 طرح خاتمه یافته و حدود 20 طرح در دست اجرا داریم و موضوعاتی هم که مسئله محور بوده بیشتر در امور پژوهشی محور اصلی ما قرار گرفته است. در سال گذشته، حدود هزار پایان‌‌‌‌نامه و رساله و 150 هزار جلد در مجموعه کتابخانه استان داریم که کلیه این امکانات در اختیار پژوهشگران قرار می‌‌‌گیرد.

وی درباره نحوه حمایت از پژوهشگران در واحدهای دانشگاهی سطح استان تصریح کرد: دانشجویان پژوهشگر ما تا سقف 3 میلیون تومان در سال و دانشجویان دکتری تا سقف 6 میلیون تومان از گرنت خود استفاده می کنند و تا این میزان از کلیه خدمات آزمایشگاهی به صورت رایگان بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند و همه نوع خدمات در اختیار این گروه از پژوهشگران قرار می‌‌‌گیرد.

گل‌‌‌سفیدی تاکید کرد: برای استادان پژوهشگر هم تا 50 درصد از تعرفه خدمات آزمایشگاهی را کاهش دادیم تا به این ترتیب به توسعه فعالیت امور پژوهشی ترغیب شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان درباره بزرگ‌ترین چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژوهش در کشور خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که امروز در عرصه پژوهش وجود دارد، مسئله‌محور نبودن پژوهش‌‌‌‌‌‌‌هاست که گره‌‌‌گشای مسائل موجود نیست؛ همچنین باید تجدیدنظر کلی در اختصاص بودجه به امور پژوهشی انجام شود تا بتوانیم گام‌‌‌های بلندی را در این عرصه برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056497

وب گردی

وب گردی