اختراعات بزرگ در دست نخبگان کوچک/ دستاوردهای جالبی که باید بیشتر دیده شود

دستاوردهای علمی و پژوهشی دانش‌آموزان همه ساله توجه بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه را به خود جلب می‌کند؛ دستاوردهایی که باید مورد توجه قرار گیرند و حمایت شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده بود، جمعه (29آذرماه) به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه، نزدیک به 3 هزار طرح پژوهشیِ قابل تجاری سازی ارائه شد که در قالب قراردادهای اجرایی به سازمان ها، نهادها، شرکت‌های صنعتی و بخش‌های اقتصادی واگذار شد. در حاشیه این نمایشگاه، دانشگاه‌های کشور قراردادهای متعددی با شرکت‌های صنعتی و اقتصادی منعقد کردند که تعداد آن‌ها قابل توجه بود.

همچنین بیش از 350 مرکز تحقیقاتی و علمی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان، آخرین یافته‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود را ارائه و در معرض نمایش عموم گذاشتند که بخش قابل توجهی از این طرح‌ها و یافته‌های علمی، می‌توانند گره گشای مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف باشند.

پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند تمامی رخدادهای علمی که حضور مستمر و چشمگیری دارند، در این نمایشگاه نیز آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه کردند. به گفته بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه علمی دانشگاه آزاد، پژوهشگران این دانشگاه با ارائه 180 طرح تحقیقاتی و پژوهشی در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خوش درخشیدند.

امضای بیش از 10 تفاهم‌نامه همکاری توسط واحدهای دانشگاهی با برآورد ارزش قراردادهای آتی به مبلغ بیش از 4‌میلیارد تومان با بخش‌های مختلف صنعتی در حاشیه این نمایشگاه، با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و افزایش ارتباط با صنعت، نقطه عطفی در فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.

اما نکته قابل توجه، حضور دانش آموزان مدارس سما با رده سنی 10 تا 12 سال در این نمایشگاه بود که دستاوردهای پژوهشی و تخصصی را در معرض نمایش گذاشته بودند؛ دستاوردهایی که نظر بازدیدکنندگان و مسئولان را به خود جلب کرد.

خبرنگار ایسکانیوز با حضور در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واقع در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور، با چند نفر از این دانش آموزان نخبه به گفت و گو پرداخت تا درباره طرح‌هایشان صحبت کنند. مشروح کاملی از این گزارش را در ادامه خواهید خواند:

مبتلایان به کم‌خونی قرص آهن استفاده نکنند!

آرش مهرآذین دانش آموز پایه پنجم دبستان سما1 تهران و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما، طرح جالبی به نمایشگاه ارائه کرده بود. طرح این دانش آموز دبستانی، طرح تولید و کاربرد نانو آهن مغناطیسی با هدف غنی‌سازی سبزیجات خوراکی در محیط کشت الکترومغناطیس بود.

مهرآذین می‌گوید این طرح باعث رشد سریع گیاه می شود و افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند، می توانند به جای مصرف داروهای شیمیایی و قرص آهن از این گیاه استفاده کنند.

این دانش آموز، سنتز و تولید نانوآهن مغناطیسی به عنوان کودزیست سازگار، افزایش جذب نانو آهن به صورت ذرات مغناطیسی توسط سبزیجات خوراکی در محیط کشت الکترومغناطیس و تولید سبزیجات خوراکی غنی شده با آهن به عنوان مکمل غذایی بدون عارضه را جزو اهداف اصلی این طرح می‌داند.

او معتقد است فعالیت پژوهشی که انجام می دهد لطمه ای به درس‌های دیگرش نمی زند؛ چرا‌که زمان جداگانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته است.

این نوجوان 11 ساله گفت: معلمان دبستان سما1، در فعالیت‌های پژوهشی پشتیبان او هستند و از هیچ تلاشی برای ارتقای سطح علمی او دریغ نمی‌کنند؛ به همین دلیل است که درس‌هایش تحت‌الشعاع فعالیت‌های پژوهشی قرار نمی‌گیرد.

دیگر نگران آلودگی هوا نباشید!

زهرا ساری خانی عضو پژوهش سرای سما منطقه 5 تهران و پایه یازدهم دبیرستان، طرحی را در حوزه آلودگی هوا و آلاینده‌ها ارائه داده بود؛ چرا که آلودگی هوا به یکی از معضلات بزرگ شهرهای صنعتی تبدیل شده است.

این دانش آموز، NOXرا یکی از مهم ترین آلاینده‌های جوی می داند که فعالیت‌های پژوهشی او روی این نوع آلاینده متمرکز شده است؛ او به همراه تیمش ماده NOX را با استفاده از فیلتر، از ذرات هوا استخراج کرده‌اند.

او می گوید طرحش از ماسک‌های شیمیایی دوران جنگ تحمیلی الگو‌برداری شده و در محفظه آن، حجم زیادی از کربن فعال وجود دارد که وقتی هوا از داخل آن عبور می کند، با استفاده از منافذی که در آن تعبیه‌شده، آلاینده ها را به خود جذب می‌کند.

ساری خانی تاکید می کند که در این پروژه، از فناوری نانو استفاده شده که در این فناوری، نسبت سطح به حجم افزایش پیدا کرده به طوری که با کاهش هزینه، میزان جذب آلاینده ها افزایش پیدا کرده است.

این پژوهشگر نوجوان، آشنایی با فناوری نانو را مدیون جشنواره‌های علمی که از طرف مدرسه شرکت کرده است می داند؛ همچنین دبیران راهنمای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما در موفقیت خود موثر دانست.

او یکی از اصلی ترین مشکلات خود را عدم وجود تجهیزات آزمایشگاهی مناسب می داند چرا که با حوزه نانو سر و کار دارند و این حوزه نیاز به تجهیزات پیشرفته تر دارد. ساری خانی از مسئولان می‌خواهد که توجه بیشتری را به تجهیز امکانات آزمایشگاهی داشته باشند.

پوست خود را بازسازی و جوانسازی کنید!

به سراغ سینا اکبری دانش آموز پایه پنجم دبستان سما 1 رفتیم که «صابون گلیسیرینه همراه با نانو ذرات گیاهی» را طراحی کرده بود.

سینا درباره طرح خود می گوید که این صابون دارای اثرات ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی نیز است و آنتی اکسیدان‌های فعال موجود در آن تا حد زیادی پوست را از رادیکال‌های آزاد حفاظت می کند و همچنین باعث بازسازی و جوان سازی پوست می‌شود.

این دانش آموز هم معتقد است که درس خواندنش با فعالیت های پژوهشی مغایرتی ندارد و به آن آسیب نمی‌زند؛ چرا که مدرسه در تمامی مراحل از او پشتیبانی کرده و معلمان در مواقع گوناگون او را یاری داده اند. در واقع خود را مدیون معلمان خودش می داند.

راهی که هموار شده است

این دستاوردها، بخش بسیار کوچکی از فعالیت پژوهشی و علمی دانش آموزان کشور بود که نشان می دهد علم آموزی و پژوهش، سن و سال ندارد؛ امروز دانش آموزان ایرانی حدیث نبی مکرم اسلام(ص) مبنی لزوم علم آموزی از گهواره تا گور را سر مشقی برای خودشان قرار داده‌ و ذره‌ای از تلاش و کوشش دست بر نمی‌دارند.

پس از انقلاب اسلامی، راه علم آموزی و پژوهش همواره شده که سرآغاز آن در مدارس تعریف می‌شود؛ معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، با داشتن بیش از 800 مدرسه سما در سراسر کشور، ظرفیت عظیمی را در اختیار دارد که می‌تواند با پرورش و تربیت آینده سازان کشور، افق روشنی را برای آینده این مرز و بوم در گام دوم انقلاب اسلامی رقم بزند. البته که در این مسیر، حمایت مسئولان از نخبگان و فراهم کردن امکانات مناسب برای فعالیت های پژوهشی آن ها، امری لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056502

وب گردی

وب گردی