همکاری ایران  و ترکیه در حوزه فضایی، امنیت سایبری

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات گفت: ایران و ترکیه در حوزه فضایی، امنیت سایبری و استارت آپ ها همکاری می‌کنند

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار عمر فاتیح سایان معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه با اشاره پیشرفت‌ها و حرکت ایران به سمت اقتصاد دیجیتال گفت: در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر حوزه فناوری و نوآوری در ایران بوده‌ایم به طوری که رتبه جهانی ایران در تولید علم از جایگاه 34 به 16 ارتقا یافته است و در سطح منطقه نیز رتبه برتر را در اختیار داریم.

وی افزود: جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری در 5 سال گذشته ارتقا یافته است و در فناوری اطلاعات نیز از رتبه 75 در دو سال گذشته به 61 رسیده‌ایم.

هاشمی به وضعیت دسترسی به اینترنت در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در ایران بیش از 87 درصد مردم به اینترنت پهن باند دسترسی دارند و تمام شهرهای کشور دارای پوشش 3G و 4G هستند و بیش از 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار نیز از شبکه پهن باند استفاده می‌کنند.

وی افزود: در همین زمینه یکی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه در ایران فعالیت می‌کند که 90 درصد سهم خرده فروشی را در اختیار دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به افزایش نقش استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ظهور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق نوآور فرصت خوبی را برای همکاری‌های بین المللی در بسیاری از حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات فرآهم کرده است.

وی افزود: حجم اقتصاد دانش بنیان ایران بالغ بر 11 میلیارد دلار است که این رقم به واسطه فعالیت بیش از 4 هزار و 500 شرکت دانش بنیان که بیش از 25 درصد آنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت میکنند محقق شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه 10 درصد صادرات نفتی و غیرنفتی ایران مربوط به محصولات مبتنی بر فناوری است، تصریح کرد: ایران بعد از چین و امارات بالاترین حجم تجارت را با ترکیه دارد و این کشور یکی از شرکای مهم تجاری ایران است و انتظار می‌رود دو کشور در حوزه تجارت فناوری نیز اقدامات اساسی انجام دهند.

وی با اشاره به برنامه‌های دو روزه هیات ترکیه‌ای در تهران افزود: همکاری مشترک در استفاده از ظرفیت صلح آمیز فضایی در حوزه سنجشی و مخابراتی، هم افزایی و استفاده از تجارب موفق دو کشور در حوزه دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک، همکاری درباره امنیت سایبری و کمک به ایجاد زیرساخت‌های امن برای اقتصاد دیجیتال و فعال سازی ظرفیت‌های زیرساختی مانند اتصال به IXP و مراکز داده، بخشی از محورهای مورد گفت و گوی کمیسیون‌های مشترک دو طرف است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، تعامل دو کشور در مدیریت پایش و رگولاتوری فرکانس، کمک به شکل گیری شتاب دهنده تخصصی بین المللی ترکیه در حوزه فاوا و ایجاد تعامل بین کسب و کارهای فعال حوزه‌های دانشی و تکنولوژی‌های تحول آفرین مانند 5G، IOT، هوش مصنوعی و بلاک چین، را از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست دو روزه عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056513

وب گردی

وب گردی