چالش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان با اعطای وام تمام نمی‌شود/ لزوم اهتمام مراکز رشد در ارائه آموزش‌های کاربردی

تقویت و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان فقط به اعطای وام و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت محدود نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروز توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور برای حرکت به‌سوی دانشگاه نسل سوم و تبدیل شدن دانشگاه به یک پیشران اقتصادی در کشور بسیار ضروری است. تقویت و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان فقط به اعطای وام و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت محدود نمی‌شود. شرکت‌ها و گروه‌های بسیاری نیز در سال‌های اخیر علی‌رغم برخورداری از حمایت‌های مالی بازهم نتوانسته‌اند توفیقاتی به‌دست بیاورند.

هرچند که نمی‌توان منکر چالش‌های مالی و مشکلات تأمین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان شد ولی آن‌طور که پیداست توانمندسازی و ارائه زیرساخت و مشاوره‌های تخصصی نیز برای این شرکت‌ها از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. تسلط فناوران و صاحبان کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان به آیین‌نامه‌های حقوقی و روش‌های توسعه خدمات فناورانه و اصول تجاری‌سازی محصولات از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که ارائه آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری به‌نظر می‌رسد.

مشاوره‌های توسعه فناوری، عارضه‌یابی روند تولید، ارائه خدمات یادگیری، ارائه خدمات تجاری‌سازی و مدیریت فناوری و خدمات توسعه زیرساخت ازجمله نیازهای بسیار حیاتی فناوران مستقر در پارک‌های علم و فناوری به‌شمار می‌رود. یکی از بزرگ‌ترین خلأهایی که در سال‌های اخیر دیده شده، نبود تجربیات کافی فناوران از قواعد و نیازهای بازار و روش‌های فروش است.

نیازهای بازار و محصولات فناوران؛ گمشده‌هایی در موازات یکدیگر

طرح، شبیه‌سازی و تولید محصولات دانش‌بنیان جزو مراحل بسیار دشوار به‌شمار می‌روند که اگر قبل از آن تحقیقات و شناسایی بازار صورت نگیرد فناوران را دچار مشکلات و شکست‌های ریشه‌داری می‌کند. عدم حضور اغلب فناوران در بازار و نبود آگاهی از نیازهای جامعه و تاب‌آوری بازار نسبت به محصولی خاص، بعضاً می‌تواند زمینه‌های شکست یک گروه را فراهم کند.

آموزش‌های کاربردی و مبتنی بر عارضه‌های مقاطع مختلف یک شرکت دانش‌بنیان، راهبردی‌ترین روشی است که در کنار مشاوره‌های تخصصی می‌تواند پاسخی فراگیر در راستای توانمندسازی فناوران دانشگاهی به‌شمار رود. بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزش نیز در این راه می‌تواند بازخورد مطلوبی به همراه داشته باشد. راه‌اندازی دوره‌هایی در بستر وب و کلاس‌های آنلاین و وبینارهای 30 دقیقه‌ای آنلاین روش‌های مطلوبی است که ضمن رفع نیازهای فناوران، می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نیز مؤثر باشد.

تجاری‌سازی و وارد کردن محصول به بازار، مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان است

حمید مهدی مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره مهم‌ترین چالش فناوران دانشگاه اظهار کرد: انتقال یک ایده به مرحله تجاری‌سازی و وارد کردن آن به بازار مهم‌ترین چالش فناوران به‌شمار می‌رود. ورود محصول به بازار باید به‌نحوی صورت گیرد که ضمن استقبال کاربران و تقاضای بازار بتواند اشتغال پایدار را نیز در پی داشته باشد.

وی افزود: چالش فوق به‌همان نسبت که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است در اولویت نخست آموزش و توانمندسازی فناوران نیز قرار دارد. هر کسب‌وکاری از دو مرحله راه‌اندازی و پایداری تشکیل می‌شود که توانایی تجاری‌سازی ایده‌ها باید در مرحله راه‌اندازی استارتاپ در فناوران ایجاد شود. توانمندی‌های لازم برای مرحله پایداری بیشتر در حوزه‌های مالی، حقوقی، حسابداری و ارتباطات است که در اولویت تقویت و توانمندسازی فناوران و شرکت‌های نوپا قرار نمی‌گیرد.

مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نبود شناخت از نیازهای بازار و جامعه را بزرگ‌ترین مشکل استارتاپ‌ها و گروه‌های کسب‌وکار دانست و بیان کرد: اغلب فناوران نوپا طرح‌هایی براساس پیش‌فرض‌های ذهنی و یک جامعه هدف کوچک براری ورود به بازار انتخاب می‌کنند که همان پیش‌فرض‌ها بعدها منشأ بسیاری از مشکلات می‌شود.

مهدی تصریح کرد: دوره‌های توانمندسازی شرکت‌ها و فناوران نوپا توسط شرکت‌های مستقر و ستاد مرکزی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌‎شود. ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها، تجاری‌سازی ایده‌های خلاق، طراحی وب‌سایت، مستندسازی و تعمیم دانش فنی و توسعه صادرات عناوین دوره‌های توانمندسازی و آموزشی برگزار شده در پارک به‌شمار می‌رود. اکنون 19 دوره مصوب و دارای شناسه در پارک علم و فناوری دانشگاه تعریف و ابلاغ شده که همه مراکز رشد واحدهای دانشگاهی کشور می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌های ارزیابی سطوح آمادگی محصول، اصول منتورینگ، آینده‌پژوهی در کسب‌وکار، بازایابی بین‌المللی و صادرات، انتقال فناوری، مدیریت برون‌سپاری، دوره‌های انگیزشی، مهارت‌های مستندسازی، مجوزها و استانداردهای کسب‌وکار و شبکه‌های اجتماعی از جمله دوره‌های مصوب پارک تلقی می‌شود. این دوره‌ها بر مبنای نیازهای شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوپا طراحی و تدوین شده است.

لزوم اهتمام مراکز رشد در ارائه آموزش‌های کاربردی

براساس استانداردهای بین‌المللی و آیین‌نامه‌های اجرایی مراکز رشد، اگر کسب‌وکارهای نوپا بخواهند در همان وهله نخست به‌تنهایی وارد گود شوند احتمال ضریب شکست فناوران بیش از 80درصد است. فناوران مستقر در مراکز رشد به‌واسطه آموزش‌ها و ارتباطاتی که در طول دوران رشد سپری می‌کنند ضریب شکست آنها به نصف کاهش پیدا می‌کند. اینجاست که اهمیت مراکز رشد در دوران قبل از پارک علم و فناوری بیش از پیش نمایان می‌شود.

به‌نظر می‌رسد اجرای دوره‌های هدفمند و کاربردی متناسب با نیازهای بازار و فناوران نوپا در دوران رشد واحدهای فناور می‌تواند جلوی بسیاری از شکست‌ها و ناکامی‌های دوران استقرار در پارک‌ها را بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056520

وب گردی

وب گردی