تیشه‌ای که بر ریشه گیاهان زینتی زده می‌شود/ وارداتِ بذر کاکتوس باوجود خودکفایی در تولید داخلی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری مناسب در تجاری‌‌‌سازی بذر گیاهان زینتی علاوه بر بی‌‌‌نیازی به واردات این محصول منجر به عدم خروج ارز از کشور می‌‌‌‌‌‌‌شود.

علی جعفری مفید آبادی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تولید بذرهای مختص به گیاهان زینتی در کشور گفت: با ایجاد یک شرکت دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان در مرکز رشد واحد گرگان و با حضور ۲ نفر از دانشجویان دکتری و تعدادی از دانشجویان رشته کشاورزی در گلخانه های مرتبط با این واحد دانشگاهی؛ از طریق گرده‌‌‌‌‌‌‌‌افشانی دستی و انجام عمل جراحی کوچک موفق به تولید بذر در زمینه گونه‌‌‌های کاکتوس از جمله آدنیوم و ایفوریا شدیم.

وی تشریح کرد: تاکنون این بذرها به صورت وارداتی در کشور عرضه شده است و متاسفانه با وجود تولید این بذرها به روش‌‌‌‌های جدید در دانشگاه آزاد گرگان برای اولین‌‌‌‌‌بار در کشور همچنان این نمونه بذرها از خارج کشور ارائه می‌‌‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان درباره چگونگی تجاری‌‌‌سازی بذرهای تولید شده در زمینه گیاهان زینتی تصریح کرد: تجاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی نمونه بذرهای تولید شده در خصوص گیاهان زینتی برای اولین‌‌‌‌بار توسط واحد دانشگاهی گرگان انجام شده است. اگر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری مناسب در این خصوص انجام شود، علاوه بر بی‌‌‌نیازی به واردات بذر گیاهان زینتی که منجر به عدم خروج ارز از کشور می‌‌‌‌‌‌‌شود؛ در زمینه صادرات هم می‌‌‌‌توانیم وارد شویم. در حقیقت، اهمیت به بحث تجاری‌‌‌‌‌‌‌‌سازی این محصول که یک دستاورد ملی برای واحد گرگان محسوب می‌‌‌‌شود جایگاه ویژه‌‌‌ای دارد.

جعفری مفید آبادی تاکید کرد: نیازمند جذب سرمایه‌‌‌های مردمی و خارجی در توسعه بخش کشاورزی به‌‌‌‌‌‌ویژه ایجاد شرکت‌‌‌‌های کشت و صنعت که از اصول اقتصاد مقاومتی است و با درخواست مقام معظم رهبری در هدایت سرمایه‌‌‌‌های مردمی به سمت تولید مطابقت دارد، هستیم. بدون تردید، پایین بودن نرخ بهره‌‌‌‌وری از زمین و منابع، با توجه به شیوه کشاورزی سنتی و معیشتی تهدید دیگری است که با ارائه راهکارهای مناسب باید به آن پرداخته شود.

وی یادآور شد: با توجه به توانمندی که در زمینه تولید بذر در واحد گرگان موجود است، ظرفیت ایجاد کارخانه بذر هم در این واحد دانشگاهی وجود دارد. برای به ثمر رسیدن این دستاورد در مرکز رشد دانشگاه آزاد گرگان همکاری و همراهی لازم از سوی مسئولان دانشگاه انجام شد تا بتوانیم با بهره‌‌‌‌‌‌مندی از امکانات موجود موفق به تولید بذر در کشور شویم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به تحصیل در دانشگاه علوم کشاورزی گودولوی مجارستان و دریافت پیشنهاد از کشورهای مختلف برای حضور و فعالیت در زمینه توسعه کشاورزی گفت: با وجود پیشنهادهایی که از سوی کشورهای مختلف داشتم هدف من بازگشت به وطن و خدمت به کشورم بود که امیدوارم مسئولان مربوط نسبت به پژوهشگران و افراد دغدغه‌‌‌مند به توسعه کشور، توجه بیشتری داشته باشند.

جعفری مفید درباره اهمیت توجه به بحث کشاورزی در کشور خاطرنشان کرد: اهمیت به بحث کشاورزی در دانشگاه آزاد جایگاه ویژه‌‌‌‌‌ای پیدا کرده و امروز به طور ویژه در واحدهای مختلف دانشگاهی، توسعه کشاورزی با توجه به ظرفیت موجود مورد توجه قرار گرفته است. بدون تردید، نتیجه‌‌‌‌‌بخش بودن توجه به کشاورزی در سایه تغییر در شیوه آموزش دانشجویان این رشته است. دانشجویان رشته کشاورزی باید با شیوه پژوهش‌‌‌محوری تربیت شوند و از نزدیک با امور مربوط به کشاورزی آشنا شوند تا بعد از فارغ‌‌‌‌‌‌‌التحصیلی توانایی فعالیت در این زمینه را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056521

وب گردی

وب گردی