سال 99 دست دولت در جیب مردم است

دولت بودجه ۹۹ را با کسری بسیار تنظیم کرده و در طول سال می‌خواهد کسری آن را از حیب مردم جبران کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدهادی سبحانیان در نشست «عبور از تنگنای بودجه» که امروز سوم دی ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شرایط در کشور به گونه‌ای است که اصلاح امور به کندی انجام می‌شود. بودجه دولت تنها مرتبط با دستگاه‌های دولت نیست بلکه با تمام مردم در ارتباط است.

وی ادامه داد: بودجه، تعامل دولت و ملت را نشان می‌دهد. دولت از منابعی می خواهد بودجه خود را تامین کند که به شدت با سفره مردم در ارتباط است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: دولت باید متناسب با وضع معیشتی مردم بودجه را تنظیم کند. در سال ۹۸ نیز دولت به مردم توجه لازم را نداشت و با خواست رهبری لایحه بودجه به دولت بازگشت.

سبحانیان با بیان اینکه دولت بودجه ۹۹ را با کسری بسیار تنظیم کرده و در طول سال می‌خواهد کسری آن را از حیب مردم جبران کند؛ گفت: مجلس در تحلیل و بررسی لایحه بودجه ۹۹ می‌تواند نشان دهد که صلاحیت لازم را برای قانون گذاری دارد یا خیر.

وی ادامه داد: دولت منابع واقعی کسب درآمدهای خود را لحاظ نمی‌کند، برای همین با کسری بودجه مواجه می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به پنهان‌کاری دولت در افشای ارقام بودجه عنوان کرد: دولت تمایل به اعلام واقعی ارقام بودجه ندارد؛ اما در عمل با یکسری محاسبات ریاضی، جامعه به کسری بودجه پی می‌برد.

عضو هئیت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی مطرح کرد: دولت مدعی است از محل صادرات ۱ میلیون بشکه نفت در روز، کالای اساسی را تامین می‌کند؛ اما با توجه به تحریم‌های اقتصادی و نفتی این فروش امکان‌پذیر نیست و در نتیجه کالای اساسی را نمی‌تواند تامین کند.

وی بیان کرد: ماهیت فروش اموال برای تامین منابع مالی روش بدی نیست؛ اما دولت راهبردی برای آن ندارد همانطور که مکانیزم شفافی نیز برای جلوگیری از فساد وجود ندارد.

سبحانیان با بیان اینکه دولت باید ۱۴ هزار و پانصد میلیارد تومان از اموال خود را در سال بفروشد گفت: این در حالی است که در سال گذشته خیلی بیشتر چوب حراج به اموال زده شد؛ اما همچنان کسری بودجه‌اش جبران نشد.

سبحانیان بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، راهکارهای مناسبی برای کسری بودجه سال ۹۹ ارائه داده است؛ اما نکته جالب اینجاست که در بودجه لحاظ نشده است.

استاد دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: دولت باید هزینه‌های مصرفی خود را مدیریت کرده و همچنین منابع جدید درآمدی برای تأمین بودجه سال 99 ایجاد کند؛ اما متأسفانه راحت‌ترین راه برای دولت، جبران کسری بودجه از طریق مردم با گران کردن حامل‌های سوخت است.

وی ادامه داد: دولت‌ها در 40 یا 50 سال گذشته با درآمدهای کلان حاصل از فروش نفت به‌راحتی و بدون تفکر اقتصادی، کشور را اداره می‌کردند؛ اما از زمانی که کشور از نظر نفتی تحریم شد، دولت به فکر راه‌های کسب درآمدهای غیر نفتی افتاد.

سبحانیان با اشاره به اصلاح ساختارهای اقتصادی و اطلاعاتی در کشور بیان کرد: بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، حساب‌‌های مردم را کنترل می‌کنند و به‌راحتی نسبت به میزان درآمدهای مردم آگاهی دارند؛ اما بازهم بسیاری از ثروتمندان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در کشورهای توسعه‌یافته و جهان اول، افراد ثروتمند میزان مالیات بیشتری نسبت به مردم قشر متوسط یا ضعیف پرداخت می‌کنند؛ اما در ایران ثروتمندان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و کارگران و کارمندان باید مالیات خود را ماهانه تقدیم دولت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056523

وب گردی

وب گردی