همدلی؛ راهی برای بقای موش‌ها

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که همدلی می‌تواند استراتژی موش‌ها برای بقا باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید حاکی از آن است که تجربیات یک موش ممکن است به عنوان یک سیستم هشدار دهنده اولیه برای جوندگان عمل کند.

مطالعه‌ جدید انجام شده توسط موسسه علوم اعصاب هلند در آمستردام نشان داد که توانایی تشخیص احساس دیگران برای موش‌ها، ابزاری حیاتی برای بقا است. تحقیقات نشان می‌دهد که همدلی به موش صحرایی اعلام می‌کند که چه چیزی در پیش است و ترس یا درد موش دیگر ممکن است به عنوان یک هشدار باشد.

نویسندگان این مطالعه، در سری آزمایش‌هایی همدلی را مورد بررسی قرار داده و نتایج بسیاری در مورد نحوه عملکرد همدلی جوندگان به دست آورده‌اند.

محققان همچنین علاقه‌مند بودند عوامل مؤثر در ایجاد این همدلی را نیز تشخیص دهند. این آزمایش‌ها جفت موش‌ها را به صورت رو در رو قرار دادند. آن‌ها یکی از موش‌ها را به عنوان تظاهر کننده و دیگری را تماشاچی قرار دادند.سپس با استفاده از یک جریان الکتریکی به پاهای موش تظاهر کننده شک وارد شد و در مقابل موش ناظر با دیدن این وضعیت وحشت زده شد. دانشمندان اعلام کردند که ترس از یک موش به دیگری انتقال پیدا کرده و دوباره به موش اول باز‌می‌گردد.

ممکن است فکر کنید هرچقدر به یک فرد نزدیکتر باشید احساس همدلی بیشتری دارید اما در مورد موش‌ها این چنین نیست. نتایج آزمایش روی موش‌هایی که اصلا یکدیگر را ندیده بودند و آن‌هایی که 5 هفته باهم زندگی کردند نشان داد که هیچ تفاوتی در سرعت یا شدت انتقال عاطفی در آن‌ها وجود ندارد. بنابراین اگر بقا یکی از نگرانی‌‌های اصلی موش باشد آشنایی نسبی چندان اهمیتی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056582

وب گردی

وب گردی