جریان‌های رسانه‌ای و آموزشی اصلی‌ترین عوامل تحول در یک جامعه هستند

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی گفت: رسانه‌ها و جریان‌های رسانه‌ای در کنار روشن‌فکران و جریان آموزشی اصلی‌ترین عوامل تحول در یک جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی صبح امروز در کارگاه «جریان‌شناسی فرهنگی» دوره آموزشی ترنج که در تحریریه شهید باغبانی برگزار شد با اشاره به جایگاه رسانه در جریان‌شناسی رسانه‌ای ایران، گفت: تحولات سیاسی ایران در ۲۰۰ سال اخیر تنوع و فراوانی حیرت‌انگیزی دارد و به‌همین دلیل جریان‌شناسی برای اصحاب رسانه یک نیاز مبرم است.

وی افزود: جریان‌شناسی سیاسی برای شناخت و افکارسنجی افراد و گروه‌های سیاسی ضرورت دارد. به‌صورت کلی جریان‌شناسی از چهار حلقه گفتمان، پارادایم، مکتب و نحله تشکیل شده و می‌توان گفت که مجموعه ایده‌ها و اندیشه‌ها در جریان‌های مختلف وجود دارد که در حوزه رسانه نیز حائز اهمیت است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی با اشاره به ارکان جریان‌های سیاسی اظهار کرد: تغییرات جریان، ارزیابی جریان، هسته و محدودیت جریان و زمینه‌های شکل‌گیری جریان در مطالعات جریان‌شناسی موثر است. رسانه‌ها و جریان‌های رسانه‌ای در کنار روشن‌فکران و جریان آموزشی اصلی‌ترین عوامل تحول در یک جامعه است.

مهدی‌پور بیان کرد: اصحاب رسانه مسئول تغییر و تحولات در جامعه هستند. اکنون جریان‌های اصلی رسانه‌ای شامل رویترز، خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس در کنار جریان‌های دیگری مانند سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز بزرگترین جریان‌‎های رسانه‌ای دنیا را شکل داده‌اند. در مقابل این جریان عظیم رسانه‌ای جریان‌های فرعی با ماهیت اعتراضی، انتقادی و مقاومتی مانند المیادین و پرس‌تی‌وی شکل گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید سعی کنند صدا و قلم‌شان در جریان‌های اصلی رسانه‌ای شنیده شود. رسانه ابزار انتقال پیام از الف به ب تلقی می‌شود؛ به شرطی که پیام ارسالی اثرگذار و جریان‌ساز باشد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره نقش مطبوعات و رسانه‌ها در ساختار ارکان سیاسی کشور خاطرنشان کرد: فرهنگ و رسانه بزرگ‌ترین تأثیرات را در فضای سیاسی بعد از انقلاب اسلامی ایران گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056585

وب گردی

وب گردی