آسپیرین: دوست یا دشمن؟

مطالعات نشان داد در زنانی که آسپرین مصرف می کنند احتمال ابتلا به سرطان سینه کمتر است اما این دارو چگونه بر سلامتی زنان تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در تلاشند تا‌ دریابند که چرا مصرف آسپرین نتایج متفاوتی در افراد مبتلا به سرطان سینه دارد.
آسپرین یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) رایج است که بسیاری افراد از آن استفاده می‌کنند.

مردم به طور معمول از آسپیرین برای درمان سردرد و همچنین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌کنند؛ با این حال تحقیقات نشان داد که این دارو اثرات مفیدی دیگری مانند جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون و در نتیجه کاهش خطر سکته مغزی داشته باشد.

نتایج تحقیقات جدید اکنون مشخص کرد که ممکن است آسپرین تا 20درصد به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. این دارو می‌تواند برای درمان سرطان‌هایی که از پیش تشخیص داده شده‌اند نیز استفاده شود.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) تأکید می‌کند که سازوکارهای بیولوژیکی و یافته‌های اپیدمیولوژیک در مورد مصرف آسپیرین و رابطه آن با مرگ و میر ناشی از این سرطان محدود و متناقض هستند.

ممکن است آسپیرین به حفظ سلامتی برخی افراد با بیماری سرطان کمک کند و در دیگران با نتایج کمتری همراه باشد. بنابراین NSAID به کدام افراد کمک می‌کند؟

تعامل با DNA کلیدی است
التهاب مزمن نقش مهمی در ایجاد انواع سرطان از جمله سرطان سینه دارد. آسپرین یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است؛ با توجه به این امر شواهد قابل توجهی از مطالعات آزمایشگاهی و جمعیتی نشان می‌دهد که مصرف آن خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

اما از آنجایی که وضعیت در مورد ارتباط استفاده از آسپیرین قبل از تشخیص و نتایج پس از درمان سرطان سینه چندان مشخص نیست؛ دانشمندان تصمیم گرفتند به دنبال سرنخ‌هایی در DNA باشند.

دانشمندان در مورد اینکه آیا استفاده از آسپیرین قبل از تشخیص سرطان سینه ممکن است با «دی‌ان‌ای متیلاسیون» در 13 ژن مرتبط با مکانیسم‌های سرطان سینه و نتیجه درمان سرطان تأثیر بگذارد آزمایشاتی را انجام دادند.

دی‌ان‌ای متیلاسیون فرایندی است که در آن مولکولهای DNA از طریق واکنشهای شیمیایی وابسته به عوامل بیرونی روشن و خاموش می‌شوند. این مساله فعالیت ژن را تغییر داده و به طور بالقوه منجر به مشکلات مختلف سلامتی از جمله سرطان می‌شود.

13 ژن که محققان در این مطالعه روی آنها تمرکز داشتند APC ،BRCA1 ،CDH1 ،CYCLIND2 ،DAPK1 ESR1 ،GSTP1 ،HIN ،CDKN2A ، PR، RAR-beta ،RASSF1A و TWIST1 بودند.

محققان 1266 شرکت کننده زن مبتلا به سرطان سینه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند زنانی که به مدت 6 هفته حداقل یک بار در هفته آسپرین مصرف کرده‌اند در ژن «BRCA1 — a» آن‌ها( قبل از تشخیص سرطان سینه) متیلاسیون دیده شد.

در مورد زنانی که در دوره قبل از تشخیص خود آسپرین مصرف کرده بودند، مرگ و میر ناشی از سرطان را بین 22 تا 40درصد کاهش یافت.

به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که در واقع بین وضعیت متیلاسیون ژن‌های خاص و زمان مصرف آسپیرین ارتباط وجود دارد.

آن‌ها با این وجود هشدار می دهند افرادی که خود را در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان می‌دانند، نباید ناگهان شروع به مصرف آن یا ایجاد هرگونه تغییر در داروهای فعلی خود کنند.

محققان خاطرنشان کردند با توجه به تحقیقات موجود در مورد پیوندها بین مصرف آسپرین و پیامدهای سرطان هنوز راه طولانی برای درک روابط پیچیده و سازوکارهای اساسی این مورد وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056593

وب گردی

وب گردی