کارآمدی فعالیت‌های شهری با توسعه شهرهای هوشمند

مشاور فن آوری اطلاعات استانداری خوزستان در افتتاحیه رویداد کارآفرینی دزفول شهر هوشمند گفت: شهر هوشمند فعالیت هایی که در جامعه شهری وجود دارد را کارآمد می کند و ابزارهای نوین را برای فعالیت های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و... یکدست می کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد دزفول، طیبه اسماعیلی درافتتاحیه رویداد کارآفرینی دزفول شهر هوشمند گفت: شهر هوشمند اصطلاح جدیدی است و باید به آن توجه شود. از زمانی که جامعه انسانی در یک جا مستقر می شود و در نقطه تمرکز، وسعت پیدا می کند دارای چالش ها و پیچیدگی های جدیدی خواهد شد. در این نقاط که به آن شهر اطلاق می کنیم، هرقدر جمعیت بیشتری حضور یابد، پیچیدگی های آن نیز بیشتر می شود. این پیچیدگی ها در حوزه های مختلفی از جمله حمل و نقل، سلامت، اقتصاد، امنیت و اجتماع این هستند که مردمی که گرد هم جمع شده اند امکان زندگی کردن را پیدا کنند. مفهوم شهرهای هوشمند نیز در همین مورد و بر همین بستر مطرح شده اند و هرچه این جمعیت بیشتر باشد لزوم پرداختن به این مقوله برای رفع مشکلات دوچندان خواهد کرد.


مشاور فن آوری اطلاعات استانداری خوزستان افزود: در واقع شهر هوشمند یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است که جامعه بشری در واقع برای مدیریت بهتر و زندگی سالم تر مشکلات و چالش های خود را برطرف کنند تا در یک وضعیت بهینه از نظر آرامش و رفع مشکلات، گذران زندگی کنند.


وی در ادامه افزود: اگر بحث شهرهای هوشمند را در استان مطرح کنیم دزفول به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان بعد از اهواز، شاخص های لازم را برای شهر هوشمند را دارد.


وی در مورد چیستی شهر هوشمند سخن به میان آورد و این طور شهر هوشمند را تعریف کرد: به طور کلی شهری نوآورانه که از ابزارهای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر ابزارها بهره می گیرد تا کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد. شهر هوشمند فعالیت هایی که در جامعه شهری وجود دارد را کارآمد می کند و ابزارهای نوین را برای فعالیت های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و... یکدست می کند.


اسماعیلی گفت: شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آن چه متخصصان امر در دنیا مطرح کرده اند داری شش رکن اصلی: شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط هوشمند، حکمروایی هوشمند، حمل و نقل هوشمند و زندگی هوشمند است. برای استقرار این ارکان به زیرساخت هایی کلی از جمله ارتباطات شبکه ای، سخت افزار، نرم افزار، برنامه های کاربردی، اینترنت، اینترنت اشیاء و شبکه های ابری، حسگرها و ... نیاز است. این زیرساخت ها با دریافت اطلاعات از شبکه متمرکز که در یک مرکز داده ذخیره می شوند و با مانیتورکردن دائمی و تجزیه و تحلیل آنها و نتایج حاصل از این تحلیل ها به حکمران شهر هوشمند و تصمیم گیران قدرت تصمیم گیری می دهد. آنها با این امکانات متوجه مشکلات و چالش ها و بحران ها می شوند و درمی بایند که چطور خدمات بهتر و کارآمدتری به مردم شهر ارائه دهند. قطعا این امر باعث افزایش رضایت مندی در حوزه های مدیریت شهری،امنیت و... خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر: 1056617

وب گردی

وب گردی