کدام مناطق تهران  دستگاه سنجش آلودگی هوا ندارند؟

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در 2 منطقه تهران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد طاهری مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،‌درباره دلیل نبود دستگاه سنجش کیفیت هوا و ایستگاه مربوطه در منطقه 4 و 12 شهر تهران گفت: تصور اینکه باید در هر منطقه از تهران یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا دشته باشیم اشتباه است چرا که مرزبندی مناطق مربوط به روی زمین بوده و برای آلودگی هوا مرزبندی نداریم.

وی افزود: اگر برای هر منطقه بخواهیم یک ایستگاه در نظر گیریم باید برای مناطق 5، 22 و 2 که وسعت زیادتری دارند دستگاه‌های بیشتری نسبت به مناطق 10، 11 و 12 که وسعت کمتری دارند دستگاه‌های بیشتری اختصاص دهیم.مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: اینکه نام هر ایستگاه به اسم منطقه در نظر گرفته شده دلیلی بر کیفیت هوای همان منطقه نیست چرا که هر ایستگاه تنها تا چند صد متر اطراف خود را گزارش می‌دهد و اندازه‌گیری‌ها نقطه‌ای است. بنابر این گزارش ایستگاه‌های آلودگی هوا تنها به معنای وضعیت هوای چند صد متر اطراف دستگاه است.

این امکان وجود ندارد که برای همه تهران نقطه به نقطه دستگاه سنجش آلودگی هوا بگذاریم

وی تصریح کرد: این امکان وجود ندارد که برای همه تهران نقطه به نقطه دستگاه سنجش آلودگی هوا بگذاریم. در هیچ جای دنیا نیز چنین نیست همچنین در طراحی شبکه سنجش آلودگی هوا معیارهایی داریم و باید کاربری‌های شهری در این زمینه پوشش دهیم. به عبارتی کیفیت هوا را هم در مناطق ترافیکی و هم در مناطق مسکونی بسنجیم و بر اساس میانگین به دست آمده شاخص کیفیت هوای تهران را به دست آوریم.

طاهری گفت: در منطقه شرق تهران 2 ایستگاه پیروزی و گلبرگ را داریم که یکی ترافیکی و دیگری مسکونی است و در فاصله کمی از هم قرار دارند و عددهای متفاوتی نشان می‌دهند و گزارش دستگاه منطقه 13 که در محدوده پیروزی است به معنای آلوده بودن منطقه مسکونی نیست. بلکه وضعیت ترافیکی در آن لحاظ شده و یا در منطقه 18 که ایستگاه در محدوده مسکونی قرار دارد، اگر گزارش سالم بودن هوا ارائه شد به معنای سالم بودن همه هوای منطقه 8 نیست.

وی گفت: مطالعات انجام گرفته به صورتی نیست که در همه مناطق دستگاه سنجش آلودگی بگذاریم ولی در منطقه 12 سازمان حفاظت محیط زیست ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد و شهرداری نیز در منطقه 11 که بافت و ساختار و وسعت یکسانی مشابه منطقه 12 دارد دارای دستگاه سنجش آلودگی هوا است.مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در منطقه 4 تهران نیز قبلا دستگاه سنجش آلودگی هوا داشتیم که به دلیل ضرورت اورهال شدن دستگاه مجبور به حذف آن شدیم البته باید توجه داشت که همه دستگاه‌های سنجش پس از مدتی به صورت دوره‌ای باید اورهال شوند که در شرایط تحریم این موضوع کمی با مشکل همراه شده است.

در حال حاضر مجموع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست حدود 35 مورد است که اگر دو مورد از این دستگاه‌ها در مناطق نباشد خلل چندانی ایجاد نمی‌کند

طاهری گفت: در حال حاضر مجموع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست حدود 35 مورد است که اگر دو مورد از این دستگاه‌ها در مناطق نباشد خلل چندانی ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پکن نیز 35 ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد که آمار آن مشابه تهران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056629

وب گردی

وب گردی