رشته فیزیوتراپی باید تخصصی‌تر شود

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تخصصی‌تر کردن فیزیوتراپی در بدنه علمی و حرفه‌ای این رشته از اهداف دانشگاه است و باید به سمت تخصصی‌تر شدن این خدمات در کشور برویم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امیرمسعود عرب در بیستمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات با اشاره به همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه های علوم پزشکی کشور، انجمن فیزیوتراپی ایران و بُرد فیزیوتراپی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای ارتقای فیزیوتراپی گفت اگر اضلاع مختلف به هم نزدیک تر و هم یارتر شوند، نتیجه آن توسعه بیشتر و ارتقای کیفی و کمی رشته فیزیوتراپی است؛ امیدوارم با تعامل بیشتر بتوانیم بیش از پیش این رشته را در کشور به جایگاه واقعی برسانیم.

وی ادامه داد: امروز توسعه خدمات توانبخشی فیزیوتراپی مساله ای است که در این شرایط خاص مورد توجه تصمیم گذاران و سیاستگذاران وزارت بهداشت قرار گرفته و می توانیم از این فرصت حیاتی ا ستفاده کرده و برنامه های رو به جلو تنظیم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: هرچه رشته و تخصص خدمات توانبخشی فیزیوتراپی توسعه پیدا کند، نفع بیشتری برای مردم خواهد داشت؛ خدمات توانبخشی فیزیوتراپی یکی از حوزه های مهم ارائه خدمات در دنیا به شمار می رود.

مسعود عرب افزود: امروز تمام دست اندرکاران رشته فیزیوتراپی متفق القول هستند که اگر بخواهند فرایند فیزیوتراپی را نسبت به دو یا سه دهه پیش مقایسه کنیم، رشد قابل ملاحظه ای دارد که انکار ناپذیر است.

وی با اشاره به نوع خدمات فیزیوتراپی ارائه شده به مردم گفت: خدمات توانبخشی فیزیوتراپی در جامعه به‌روز و مطابق استانداردها ا ست و امیدواریم توانایی های علمی فنی و حرفه ای این رشته توسعه پیدا کند.

رشته تربیت بدنی در حوزه فیزیوتراپی دخالت نکند

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران نیز در این سمینار گفت: برخی افرادی که عضویت سازمان نظام پزشکی ندارند و در رشته هایی مانند تربیت بدنی فعالیت می کنند در حوزه فیزیوتراپی دخالت می کنند درحالیکه آنان درمانگر نیستند و نباید در این حوزه دخالت کنند.

احمد موذن زاده افزود: در همین سمینار مقالاتی در حیطه درمانی پذیرفته شده که امید است نگارندگان آنها از جامعه پزشکی باشند. اگر فردی صلاحیت بالینی ندارد و در مقاطع تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی است نباید اقدام به مداخلات درمانی کند. ما نسبت به آن معترض هستیم. اگر دخالتی صورت گرفته باید از ارائه این سخنرانی ها ممانعت شود.

وی ادامه داد: یکی از سیاست های کنونی انجمن علمی فیزیوتراپی این است که چنین همایش هایی را در ارتباط با شاخه های فیزیوتراپی به طور مرتب در سراسر کشور برگزار کنیم به طوریکه در سال، چهار همایش تخصصی برگزار شود؛ ۱۹ و ۲۰ دی ماه امسال نیز ششمین همایش تازه های الکتروتراپی در مکان هتل المپیک تهران برگزار می شود.

بیستمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با امتیاز بازآموزی برای گروه‌های توانبخشی و رشته های مرتبط به مدت دو روز چهارم و پنجم دی ماه سال جاری برگزار می شود. در حاشیه این سمینار نمایشگاه تجهیزات توانبخشی برپاست و کارگاه هایی از جمله کارگاه های الکتروتراپی، آخرین یافته‌های رادیولژی در فیزیوتراپی، ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات کمر به روش مکنزی، درمان دردهای ناحیه سر، گردن و فک، ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مفاصل لگن و کمر، تفسیریافته‌های آزمایشگاهی، تشخیص و درمان بیماری های نخاع و ستون فقرات از طریق چشم و مایو فاشیال ریلیز نیز در حاشیه آن برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056637

وب گردی

وب گردی