نوآوری در محصول «ایران ساخت» به داد آلودگی هوا می‌رسد

یکی از محققان کشور در قالب طرح ملی موفق به ساخت نسل جدید نانو فیلتر جاذب دوده ایرانی خودروی دیزل شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، نوآوری محقق ایرانی به کمک رفع آلاینده‌های هیدورکربنی محیط زیست آمد. در شرایطی که آلودگی هوای کلان شهرها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده، این محصول «ایران ساخت» کمک بسیاری برای رفع این مشکل می‌کند.

«رسول نوروزیان» مجری این طرح ملی بیان کرد: در حال حاضر فرآیند ساخت نانوفیلتر جاذب دوده ایرانی خودروی دیزل و پیگیری برای اخذ استاندارد بین المللی ECE-R132 را طی می‌کنیم. این استاندارد یکی از مرجع‌ها در این زمینه است.

نوروزیان با اشاره به حمایت‌های مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری از اجرای این طرح گفت: خودروسازان از فیلترهای سرامیکی خارجی استفاده می‌کنند که کارایی و سازگاری با شرایط موتور دیزل و گازوئیل یورو ٢ را ندارد. همچنین قیمت آن سه برابر این محصولی است که تولید کرده‌ایم. این محصول متناسب با شرایط کشور بومی شده و جمهوری اسلامی ایران صاحب پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حوزه کنترل و رفع آلاینده‌های هیدروکربنی زیست محیطی شده است.

وی به یکی از نوآوری‌های این طرح اشاره کرد و افزود: این فیلتر دوده قابلیت اجرا بر روی انواع خودرو دیزل و حتی با پایه موتور یورو ٢ و با شرایط سوخت گازوئیل یورو ٢ و ٧٠٠ پی پی ام گوگرد را داراست. همچنین عمر و پایداری ٣ برابری نسبت به نمونه فیلتر سرامیکی خارجی دارد.

نوروزیان از ضرورت اجرای این طرح برای کاهش آلودگی هوا گفت و بیان کرد: خودروهای بنزینی، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‎‌ها در مجموع حدود 75 درصد آلودگی هوای تهران را ایجاد می‌کنند. پس توجه به کنترل و کاهش آلودگی در آنها اهمیت بسیاری دارد. آلودگی هوا را باید از بین بردن منشا آن کنترل کرد. این فیلتر هوا قدرت جذب ذرات کوچکتر از 2 و نیم میکروم را دارد. پس می‌تواند برای کنترل آلودگی گامی مهم باشد.

به گفته وی، این فیلترها با نصب یک نانوکاتالیست جاذب قابلیت استفاده در خودروهای بنزینی را نیز دارد که در حال حاضر دانش تولید آن را در اختیار داریم. پس اجرای این فناوری نوین ایرانی در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها سهم بسزایی می‌تواند داشته باشد.

نوروزیان به درخواست دو شرکت سوئیسی و دانمارکی برای بهره‌برداری از این دانش فنی اشاره کرد و گفت: نیاز ضروری کشور در شرایط فعلی تحریم‌های ظالمانه و تعصب نسبت به کشور باعث شد آمادگی خود برای توسعه، تجاری‌سازی و تولید ملی این فناوری پیشرفته ایرانی را با همکاری سرمایه گذاران صنعت خودرو کشور انجام دهیم. در حال حاضر یک شرکت خودروساز ایرانی به عنوان بهره بردار اول این طرح ملی اعلام موافقت خود را داشته و امید است با باور توانمندی‌ها و استعدادهای دانش آموختگان ایرانی حسب فرمایشات مقام معظم رهبری به شکل صحیحی برای تحقق هر چه بیشتر تولید ملی فناوری‌های نوین گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056787

وب گردی

وب گردی