عملیات ۵ ساعته آتش نشانان در حادثه ریزش بهمن/مرد کوهنور جان باخت

سه گروه ویژه کوهستان پس از ساعت‌ها تلاش در میان برف‌های ارتفاعات توچال تهران، پیکر مرد کوهنوردی را که در زیر بهمن گرفتارشده بود، پیدا و به پایین کوه منتقل کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مرد ۶۳ ساله به اتفاق یکی از دوستان خود در کوه‌های شمال تهران در حال کوه پیمایی بودند که وی به تنهایی وارد یکی از دره‌ها شد و با ریزش ناگهانی بهمن در زیر حجمی زیادی از برف گرفتار شد.

دوست این مرد کوهنورد با دیدن صحنه‌ی ریزش بهمن و ناپدید شدن دوستش، سراسیمه در ساعت ۱۱:۰۴ دقیقه پیش از ظهر روز گذشته (جمعه) با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و درخواست کمک کرد.

این شخص پس از اطلاع رسانی این حادثه، خود نیز به کمک دوستش شتافت که در این هنگام دومین بهمن در داخل دره اتفاق افتاد و باعث شد این مرد بیش از ده متر به پایین دره پرتاب و همچنین بر حجم برف روی مرد محبوس شده، افزوده شود.

ستاد فرماندهی آتش نشانی پس از دریافت این خبر بلافاصله با شماره تلفن تماس گیرنده تماس گرفت اما هیچ پاسخی دریافت نشد که در این هنگام تعدادی از کوهنوردان که در حال گذر از حوالی این منطقه بودند با دیدن این صحنه با آتش نشانی تماس گرفته و تقاضای کمک کردند.

ستاد فرماندهی این سازمان بلافاصله سه گروه امداد و نجات ویژه کوهستان متعلق به سازمان آتش نشانی تهران را به محل حادثه در حد فاصل ایستگاه‌های ۲ و ۵ تله کابین توچال را اعزام کرد.

رضا محمدزاده رئیس ایستگاه ۶۴ آتش نشانی و گروه امداد و نجات ویژه کوهستان در این باره گفت: به دنبال درخواست اعزام نیروهای ویژه کوهستان، بلافاصله یک تیم امداد و نجات کوهستان که در روزهای ۵ شنبه و جمعه‌ی هر هفته برای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه به طور دائم در کمپ ایستگاه ۵ تله کابین توچال مستقر هستند، عازم محل حادثه شدند.

وی افزود: یک گروه امداد و نجات هم از ایستگاه ۶۴ در محله ولنجک و همچنین یک گروه نجات هم از طریق تله کابین‌های توچال به بالای دکل تله کابین در بالای محل حادثه رفته و از طریق عملیات راپل و زدن کارگاه، خود را به محل حادثه رساندند که این گروه، اولین تیمی بودند که در محل حادثه حضور یافته و عملیات خود را آغاز کردند.

امین شادجو فرمانده شیفت گروه امداد و نجات کوهستان سازمان آتش نشانی تهران که اولین نفری بود که به همراه تیم اش از طریق دکل تله کابین در محل حادثه حاضر شده بود، درباره چگونگی وقوع این حادثه اظهار داشت: صبح روز جمعه دو مرد کوهنورد حدوداً ۶۰ ساله به سمت قله‌ی توچال در حال کوهنوردی بودند که در بین راه و در حالی که در بالای دره‌ای بنام دره جنی بودند یکی از آنها تصمیم گرفت برای کوتاه شدن مسیر خود با عبور از دره به ایستگاه ۵ تله کابین برود.

وی اضافه کرد: این مرد که کوهنورد باتجربه ای بوده و سال‌ها نیز کوهنوردی می‌کرد، حدود ساعت ۱۱ صبح روز جمعه بدون توجه به خطرات این منطقه در فصل زمستان، وارد دره جنی شد. هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته بود که ناگهان با وقوع بهمن در دره، این مرد کوهنورد در زیر حجم زیادی از برف گم شد.

شادجو ادامه داد: دوست این مرد وقتی متوجه این حادثه شد به سرعت به کمک وی رفت و شروع به برداشتن برف‌ها از روی دوستش کرد که ناگهان در این هنگام بهمن دیگری ریزش کرد و او را تا ده متر به سمت پایین دره پرت کرد ولی او به طرز عجیبی در این حادثه هیچ صدمه‌ای ندید. در این هنگام ما به محل حادثه رسیدیم و متوجه شدیم که مردی در داخل دره با داد و بیداد کمک می‌خواهد.

وی گفت: نیروهای امداد و نجات در این لحظات یکی پس از دیگری از راه رسیدند و مشغول عملیات شدند، متأسفانه با وقوع بهمن دوم برف زیادی بر روی پیکر مرد کوهنورد ریزش کرده بود که نجاتگران به ناچار با زدن میل سونداژ بر روی برف‌ها به جستجو پرداختند و به سرعت توانستند محل دفن مرد کوهنورد را پیدا کنند.

فرمانده گروه نجات کوهستان آتش نشانی افزود: پس از کندن و برداشتن حدود ۴ متر برف پیکر این شخص دیده شد، از زمان اولین ریزش بهمن تا بیرون آوردن این مرد از زیر برف تقریباً یک ساعت به طول انجامید ولی متأسفانه با توجه به فروریختن حجم سنگین برف، این مرد آسیب زیادی دیده بود به طوری که هنگام یافتن او پیکرش مچاله شده بود. درهمان لحظات اول خارج کردن این شخص از زیر آوار برف، عملیات CPR و احیای قلبی بر روی وی انجام دادیم ولی متأسفانه این مرد کوهنورد درهمان لحظات اولیه حادثه به علت صدمات وارده جان خود را از دست داده بود.

شادجو ابراز داشت: چون پیکر این مرد بر روی دامنه پرشیب دره پیدا شده بود، به این خاطر نیروهای امداد و نجات پیکرش را به اندازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر به کف دره و تا کنار پایه شماره ۲۵ تله کابین انتقال دادند و سپس با انتقالش به بالای دکل، او به وسیله تله کابین بارکش به ایستگاه یک تله کابین منتقل شد.

وی با اعلام این که عملیات امداد و نجات این حادثه ۵ ساعت طول کشید، گفت: پیکر مرد کوهنورد در محل ایستگاه یک به عوامل اورژانس تحویل شد که آنان نیز پس از انجام معاینات اولیه فوت وی را تائید کردند.

این فرمانده امداد و نجات کوهستان با ابراز تأسف از این حادثه، از شهروندانی که برای کوهپیمایی عازم ارتفاعات تهران می‌شوند، درخواست کرد، ضمن رعایت کامل اصول ایمنی، فقط از راه‌ها و مسیرهای مشخص و پیش بینی شده، استفاده کنند و به هیچ وجه به تنهایی اقدام به کوه نوردی نکنند.

وی یادآور شد: در ارتفاعات توچال دو دره‌ی حادثه خیز بنام‌های دره‌های جنی و مری وجود دارد که متأسفانه در این دو دره تاکنون حوادث مرگباری به ویژه در فصل زمستان رخ داده است بنابراین تاکید می‌شود که به هیچ وجه در این ایام در این دره‌ها تردد نکنند.

رضا محمدزاده رئیس ایستگاه ۶۴ آتش نشانی و گروه امداد و نجات کوهستان در مورد نحوه فعالیت گروه‌های نجات کوهستان در ارتفاعات شمال پایتخت گفت: به طور کلی در ایستگاه شماره ۶۴ واقع در ولنجک تهران یک گروه امداد و نجات وجود دارد که به سه تیم عملیاتی شامل نجات غواصی، نجات شهری و نجات کوهستان تقسیم می‌شود. البته در روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته این سه تیم نجات در قالب سه گروه امداد و نجات کوهستان در کوه‌های شمال تهران مستقر می‌شوند.

وی افزود: از این سه گروه نجات کوهستان، یک گروه در کمپ تله کابین توچال، گروهی در کمپ درکه و یک گروه هم در ایستگاه ۶۴ مستقر می‌شوند تا در صورت وقوع حادثه‌ای در ارتفاعات شمال تهران به سرعت عازم محل حادثه شده و به یاری حادثه دیدگان بشتابند.

محمدزاده در خصوص زمان‌های استقرار این نیروها اظهار داشت: گروه نجات کوهستان توچال به دلیل وجود امکانات و محل استقرار در کمپ شماره ۵ تله کابین از ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح روز پنج شنبه تا ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح روز شنبه هر هفته به طور شبانه روز در این کمپ مستقر هستند اما گروه نجات کوهستان در ارتفاعات درکه به علت نبود امکانات و محل استقرار در روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته فقط از ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ شب در کمپ درکه استقرار دارند و شب‌ها به ایستگاه خود بازمی گردند.

وی با اعلام این که سومین گروه نجات کوهستان در محل ایستگاه ۶۴ واقع در محله ولنجک مستقر و در روزهای تعطیل نیز به حالت آماده باش هستند، اضافه کرد: البته یک گروه نجات کوهستان نیز در منطقه یک عملیات این سازمان وجود دارد که در صورت نیاز، به کمک سایر گروه‌ها اعزام می‌شوند.

رئیس ایستگاه آتش نشانی در خصوص محدوده عملیات نجات کوهستان آتش نشانی در ارتفاعات تهران ابراز داشت: بر اساس توافق انجام شده، امدادرسانی از ارتفاعات توچال به سمت شرق تهران برعهده هلال احمر و از توچال به طرف غرب تهران به عهده سازمان آتش نشانی تهران است. البته در صورت نیاز نیروهای امدادی به کمک یکدیگر خواهند آمد.

محمدزاده تاکید کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند در صورت مشاهده هرنوع حادثه‌ای در کوهستان، پیش از هرگونه اقدامی، بلافاصله با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و موضوع را به سازمان آتش نشانی تهران اطلاع دهند

وی در پاسخ به این سوال که اگر فرد یا افرادی گرفتار بهمن شدند چه کارهایی باید انجام دهند، گفت:

۱- فریاد بکشید و توجه گروه را به خود جلب کنید.

۲- همه تجهیزات (کوله پشتی، باتوم، کلنگ و…) را از خود جدا کنید.

۳- سعی کنید مانند یک شناگر خود را روی برف نگه دارید و به عمق فرو نروید.

۴- اگر مقدور است خود را به سمت کناره‌های بهمن بکشانید.

۵- سعی کنید تکیه گاه‌های بین مسیر مانند درختان یا سنگ‌ها را بگیرید.

۶- دهانتان را بسته نگه دارید.

۷- مسیر را به خاطر بیاورید تا از برخورد با سنگ‌ها، درختان و سایر عوارض جلوگیری کنید.

۸- زمانیکه سرعت بهمن کم شد، تلاش کنید قبل از توقف کامل به سطح بهمن بیایید.

۹- سعی کنید یکی از دستانتان را در مقابل صورتتان قرار دهید و زانوها را به سمت سینه خم کنید تا فضای بیشتری برای تنفس در اختیار داشته باشید.

۱۰- سعی کنید دست دیگرتان را به طرف سطح بهمن بالا ببرید.

۱۱- اگر ممکن بود سعی کنید خودتان را تکان دهید و به بالای برف بکشید.

۱۲- اگر می‌توانید، دست یا پای خود را از برف بیرون بزنید تا دیده شوید.

۱۳- اگر صدای امدادگران را شنیدید با سوت یا فریاد آنها را متوجه کنید.

۱۴- آرام باشید، به تنفس خود نظم دهید و انرژی خود را ذخیره کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056795

وب گردی

وب گردی