زارعان: توانمندی‌های بومی مرکز ملی علوم و فنون لیزر، باعث افتخار است

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: توانمندی‌های بومی شده مرکز ملی علوم و فنون لیزر، برای کشور باعث افتخار خواهد بود که توانسته نیازهای کشور را با خود‌باوری بر‌طرف کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، با حضور علی ­اصغر زارعان دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، جمعی از استادان و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران بازدید کردند.

زارعان ضمن اشاره به فعالیت های گسترده و مأموریت های اجرایی این سازمان در عرصه تولید علم و دستیابی به فن­اوری های پیشرفته، در حوزه های مختلف و مرتبط با علوم، فناوری و صنایع وابسته به لیزر، اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون سازمان انرژی اتمی ایران در راستای تولید علم، با توجه به وظایف حاکمیتی خود در این عرصه و حوزه های دیگر از جمله فیزیک کوآنتوم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی گفت: قابلیت های گسترده علوم و فنون لیزر در حوزه های مختلف سلامت و پزشکی، درمان و معالجه بیماری ها از جمله جراحی سرطان پروستات، سنگ شکن کلیه و انجام دقیق و ظریف اعمال جراحی پزشکی باعث اهمیت بالای برخورداری از این حوزه علمی برای هر کشوری شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پیشرفت کشور در عرصه تکنولوژی کوآنتوم و ارتباطات امن، حس­گرها، تصویربرداری کوآنتومی و اندازه‌­گیری کوآنتومی، از جمله دستاوردهای اقتدارآمیز و مصداق بارز تحول علمی در کشور است.

زارعان در راستای معرفی مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران، گفت: در سنگ بنای این مجموعه عظیم ملی، از هیچ توان علمی و همکاری های بین المللی کشورهای خارجی استفاده نشده و رویکرد اصلی ما در این مرکز بومی سازی است.

وی ادامه داد: امروز کشور در فناوری انواع لیزرهای فیبر، دیود و دیسک به خود اتکایی همه جانبه رسیده و در مسیر افزایش توان انواع لیزرها که در آینده نزدیک لیزرهای پرتوان دیودی کوپل شده به فیبر به صورت بومی رونمایی خواهد شد، گام های موثری برداشته است. به عنوان مثال در همین مرکز یکی از معتبرترین و مجهزترین آزمایشگاه های لیزر در آسیا را شاهد هستیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: علوم و فنون لیزر در صنایع مختلف جهت ساخت، تعمیر و عیب یابی قطعات دستگاه های حساس در صنایع مختلفی از جمله؛ دستگاه سخت کاری لیزری برای افزایش طول عمر و کیفیت عملکرد قالب های بدنه خودرو، دستگاه جوش لیزر مخصوص ایربگ خودرو و نیز در حوزه پیچیده استخراج و اکتشاف در صنعت نفت قابلیت و کاربرد دارد.

زارعان بیان کرد: مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با مجتمع عظیم فولاد مبارکه اصفهان پیرامون ساخت دستگاه جوش لیزر KW10 قرار داد منعقد کرده و این در حالی است که با توجه به شرایط تحریمی این مهم در انحصارمعدود کشورهای غربی است و در این راستا آنها با ما همکاری نمی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توانمندی های بومی شده استراتژیکی این مرکز، برای کشور باعث افتخار خواهد بود که توانسته نیازهای کشور را با خود باوری و در سایه عمل مجاهدانه نسبت به منویات رهبری بر طرف کند.

کد خبر: 1056820

وب گردی

وب گردی