سومین گزارش عملکرد فصلی به اساتید و کارکنان دانشگاه ارائه شد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی سومین گزارش عملکرد فصلی به اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را ارائه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بابک نگاهداری معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی و مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، سومین گزارش عملکرد فصلی به اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را ارائه کرد.

پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی

اجرایی شدن نشست های راهبری پژوهشی منطقه ای

به دنبال راهبری صحیح امور پژوهشی استان ها و گسترش تعاملات با سروران زحمت کش واحدهای دانشگاهی در خط مقدم دانشگاه آزاد اسلامی، نشست های راهبری پژوهشی منطقه ای برنامه ریزی شد و اولین نشست در اواخر آبان ماه در منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام به میزبانی واحد کرمانشاه برگزار شد. در دور اول این نشست ها سعی بر آن شد تا میزبانی با واحدهای بزرگ مناطق باشد ولی به یاری خداوند در دورهای بعدی امکان برگزاری نشست ها در واحدهای کوچک و مستعد دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. نشست دوم در اوایل آذر ماه در منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان به میزبانی واحد تبریز انجام شد و حضور پرشور و توانمند صنایع منطقه به ویژه استان آذربایجان شرقی، از دستاوردهای مهم این نشست بود. نشست سوم در اواسط آذر ماه در منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان های همدان، مرکزی، قزوین و قم به میزبانی واحد قزوین انجام شد. در این نشست اعتماد صنایع به ظرفیت ها و قابلیت های دانشگاه آزاد اسلامی از تعدد تفاهم نامه و قراردادهای منعقد شده در نشست مشخص بود و احساس غرور و سربلندی توام با حس مسئولیت برای کمک به حل مسائل کشور برای مسئولین حاضر در جلسه به همراه داشت. عقد 15 تفاهم نامه و قرارداد با صنایع و سازمان ها، صدور 17 مجوز گروه پژوهشی و مراکز تحقیقاتی و پاسخگویی به نیاز های پژوهشی استان ها از دیگر دستاوردهای این سه نشست بود.

همچنین به صورت همزمان، نشست‌های راهبری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با حضور معاونین و مدیران کل باشگاه در 11 مرکز استان به صورت جداگانه اجرا شد. در نشست‌ها حاضرین با برگزاری جلسات شورای باشگاه استان، جلسه با مدیران انجمن و اعضای باشگاه و جلسات پرسش و پاسخ و همچنین بهره‌گیری از نظرات ارزشمند روسای باشگاه به بررسی چالش های منطقه‌ای پرداختند. در این مجموعه نشست‌ها کارگاه‌هایی به صورت ویدئو کنفرانس با موضوعات نحوه برگزاری مسابقات موفق و همچنین انجمن های علمی دانشجویی، مسابقات دانش آموزی و مدارس تابستانی برگزار شد که در آنها کلیه روسای باشگاه‌های 11 استان مذکور حضور داشتند.

حرکت رو به جلو برنامه راهبردی عملیاتی نظام پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی

همواره برای نتیجه گرفتن از هر اقدامی برنامه ریزی و مشخص کردن مسیر، یکی از ابتدایی ترین الزامات است. در حوزه پژوهش دانشگاه نیز به عنوان یکی از حوزه های کلیدی، برنامه ریزی پژوهشی یکی از الزامات اولیه است. با این حال، برای برنامه ریزی درست در وهله اول باید اهداف به طور دقیق مشخص گردد و در وهله دوم قابلیت ها و توانمندی ها جهت دستیابی به اهداف مورد نظر قرار گیرد. هرچه اهداف مشخص شده با جزئیات بیشتر و در صورت امکان به صورت کمی باشد، در نتیجه آن برنامه ریزی انجام شده دقیق تر خواهد بود. از طرفی، برنامه ریزی که بر مبنای اهداف کمی دقیق باشد، به راحتی قابل ارزیابی خواهد بود و هرگونه انحراف از مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده، قبل از هدر رفتن منابع مشخص خواهد شد. به همین منظور در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به همت همکاران بزرگوارم برنامه راهبردی عملیاتی نظام پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی افق 1404 برای دستیابی به یک نظام دقیق، قابل ردیابی و عملیاتی در حوزه فعالیت های پژوهشی، برنامه ریزی شده است. آنچه به یاد دارم، جلسه های متعدد و بعضا 8 ساعته برای نهایی سازی این برنامه بوده است و آنچه که بیش از هرچیزی زحمات این عزیزان را جبران می کند، اهتمام ویژه و عاجل مسئولین محترم استانی برای بررسی دقیق پیش نویس ارسال شده جهت اظهار نظر است.

به طور کل، در این برنامه اهداف کلان حوزه پژوهش دانشگاه شاخص گذاری و کمی سازی شده است و با توجه به منابع انسانی، زیرساخت ها و فرصت های منطقه ای برای هر استان سهم بندی شده است. سند دانشگاه اسلامی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی و ابلاغی به دانشگاه آزاد اسلامی سند مبنا و پایه در تهیه این برنامه بوده است. اهداف این برنامه "تقویت قابلیت پاسخگویی نظام پژوهشی دانشگاه به نیازهای تحقیقاتی ملی و محلی"، "توسعه کمی و کیفی فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی"، "افزایش درآمدها و منافع دانشگاه از فعالیت های پژوهشی"، "افزایش پژوهش های هدفمند و کاهش پژوهش های بدون تقاضا و یا بدون کاربست"، "افزایش فعالیت ها و قابلیت های بین المللی نظام پژوهشی دانشگاه" و "توسعه متوازن شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی" می باشند. تحقق این برنامه، به طور دقیق میزان انتظار از استان ها و واحدها برای بهره گیری از منابع در اختیار در جهت دستیابی به اهداف حوزه پژوهش دانشگاه را مشخص خواهد نمود.

شروع به کار شورای عالی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی

با عنایت به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مقوله پژوهش و توجه ویژه به توسعه فعالیت های پژوهشی مساله محور، وجود یک مرجع عالی به منظور سیاستگذاری و هدایت فعالیت های پژوهشی در بخش های مختلف آن و همچنین تعیین خط مشی های منطبق با سیاست های کلان و برنامه ارتقای نظام پژوهش دانشگاه، ضروری می باشد تا ضمن ایجاد ارتباط موثر بین بخش های مختلف حوزه پژوهش، ماموریت های محوله در این حوزه بصورت منسجم و منطبق با سیاست­های کلان دانشگاه انجام گیرد.

شورای عالی پژوهش که اعضای آن با حکم ریاست عالیه دانشگاه منصوب می شوند، بعنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری و سیاست گذاری در حوزه پژوهش، وظیفه هدایت کلیه فعالیت های پژوهشی را در راستای اهداف و سیاست های کلان دانشگاه بر عهده دارد. این شورا با هدف کمک به تولید و نشر علم، توسعه زیرساخت های پژوهشی و ایجاد ارتباط موثر و همکاری های پژوهشی با سازمانها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی در سطح ملی و بین المللی، متشکل از کمیسیون های تخصصی می باشد. اولین جلسه شورای عالی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ریاست محترم دانشگاه در اواخر آذر ماه برگزار شد و در این جلسه پیرامون ساختار کمیسیون های تخصصی شورای عالی پژوهش بحث و تبادل نظر گردید. همچنین نظام مند ساختن پژوهش در قالب پژوهش های تحصیلات تکمیلی، پژوهش های موثر در ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی و پژوهش های کاربردی و مساله محور با هدف حل مسایل و رفع نیازهای کشور در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

راه اندازی سامانه متمرکز آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه (سماپ)

یکی از معضلات دانشگاه در حوزه مدیریت آمار و اطلاعات است و جمع آوری و ساماندهی آمار و اطلاعات یکی از اقدامات ضروری است. به همین منظور، در حوزه پژوهش، سامانه متمرکز آمار و اطلاعات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (سماپ) در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی راه اندازی شد و تاکنون قریب به 300 واحد دانشگاهی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده اند. گزارش دهی آنلاین، جمع آوری آیتم های پژوهشی شامل: آمار مقالات، مجلات، پژوهانه، طرح های پژوهشی، چاپ کتاب، برگزاری همایش ها، کتاب های موجود در کتابخانه ها، حوزه ارتباط صنعت و جامعه، کارآموزی دانشجویان، ثبت اختراعات، ماموریت های مطالعاتی، مراکز تحقیقاتی و برگزاری دوره های توانمندسازی پژوهشی از ویژگی های این سامانه است.

تغییر رویکرد ارزیابی پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

نظارت و ارزیابی در هر سازمانی یکی از الزامات مدیریتی است که مانع هدر رفت منابع و افزایش تاثیرگذاری برنامه ریزی های انجام شده در راستای تحقق اهداف و ماموریت ها می شود. با این حال، نظارت و ارزیابی یکی از موارد حساس و دقیقی است که باید به درستی پیاده سازی شود، چرا که سخت گیری های بیش از حد باعث از بین رفتن خلاقیت و آسان گیری باعث هدر رفت منابع خواهد شد. به همین منظور از ابتدای حضور در دانشگاه آزاد اسلامی و خدمت در حوزه پژوهشی، به دنبال تغییر رویکرد ارزیابی پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده ام. معتقدم نظارت و ارزیابی باید دقیق و روان انجام شود و در جهت تحقق اهداف کلان دانشگاه و رویکردهای ریاست عالیه دانشگاه در انجام پژوهش اثرگذار و مساله محور باشد. به این منظور در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی از سه جنبه به این مهم پرداخته ایم. جنبه اول جمع آوری آمار و اطلاعات دقیق و به روز از طریق سامانه سماپ، جنبه دوم تدوین برنامه راهبردی عملیاتی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی که انتظارات از واحدهای دانشگاهی را به طور دقیق مشخص می کند، جنبه سوم پیگیری امور پژوهشی در نشست های راهبری پژوهشی منطقه ای به صورت حضوری. در نشست های راهبری پژوهشی منطقه ای، در کنار همفکری جهت رفع مشکلات واحدها برای تحقق اهداف برنامه راهبردی عملیاتی پژوهش دانشگاه، ارزیابی میزان تحقق آن ها نیز دنبال می شود. در کل معتقدم، در سایه ارزیابی و نظارت درست و به موقع است که امکان اجرای اقدامات لازم جهت رفع موانع و کاستی ها فراهم می شود و موفقیت برنامه ها تضمین می گردد.

برگزاری هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی

خرسندم که هفتمین جشنوراه فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با شکوه و جلوه ای خاص به همت همکاران ارجمندم در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی، روابط عمومی دانشگاه و کلیه دست اندرکاران عزیز در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. پیام ارزشمند استاد گرانقدر جناب آقای دکتر ولایتی، سخنرانی با شکوه و گیرای ریاست محترم دانشگاه و حضور دانشمندان و فرهیختگان بزرگوار دانشگاه آزاد اسلامی در این جشنواره نوید بخش گامی نو در دانشگاه بود. امیدوارم برگزاری این جشنواره منجر به ایجاد انگیزه در مخترعان، مبتکران، نوآوران، فن آفرینان و فراهم سازی فضایی پرشور و رقابتی بین اندیشمندان و دانشمندان دانشگاه آزاد اسلامی شود. در هفتمین جشنواره فرهیختگان برای اولین بار از برگزیدگان در حوزه کرسی های ترویجی، کارشناس پژوهش و مدرسه سما تقدیر و قدردانی شد. همچنین به منظور تکریم هرچه بیشتر مقام والای اندیشمندان و نخبگان عرصه علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مبالغ جوایز سه تا پنج برابر افزایش یافت. مسلما در هر برنامه ای با این وسعت کاستی هایی نیز وجود خواهد داشت، لذا در جهت رفع مشکلات و کمبودها در سال های آتی از کلیه بزرگواران و همکاران عزیز در دانشگاه آزاد اسلامی تقاضا دارم نقطه نظرات خود را در این خصوص به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

یکی از تاثیرگذارترین اقدامات انجام شده در این فصل، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بیستمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار کشور بود. با پافشاری برای اولین بار در این نمایشگاه غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اصلی و با وسعت ۵۰۰ متر مربع برپا شد. برخود لازم می دانم از کلیه دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه به ویژه همکاران ارجمندم در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی، همکاران گرامی در دانشگاه واحد قزوین به ویژه رئیس محترم واحد قزوین، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و کلیه فعالان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه که محصولات خود را برای ارائه به همراه داشتند، تشکر و قدردانی نمایم. بازدید دو ساعته جناب آقای دکتر طهرانچی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی از محصولات ارایه شده در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی، باعث افتخار و دلگرمی همه دست اندرکاران بود.

امسال تعداد کل محصولات معرفی شده از استان ها 1053 مورد بود که به دلیل محدودیت فضای نمایشگاه تنها 195 مورد از آن ها در غرفه دانشگاه نمایش داده شد. از این تعداد، 39 دستاورد مربوط به اعضای برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بود. محصولات در حوزه های ساخت و تولید (مکانیک، مکاترونیک و الکترونیک)، ساختمان و صنایع وابسته، صنایع داروئی، پزشکی و بهداشتی، فناوری اطلاعات و نرم افزار، کشاورزی و مواد و انرژی های نو ارائه شدند. عقد بیش از 10 تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان ها و صنایع مختلف با برآورد ارزش قراردادهای آتی به مبلغ بیش از 40 میلیارد ریال از مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه بود.

آنچه که در نمایشگاه امسال توانایی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را در عمل نشان داد، کیفیت بالای محصولات ارائه شده و استقبال چشمگیر و بی سابقه بازدیدکنندگان بود به طوری که در مراسم اختتامیه نمایشگاه، غرفه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان غرفه برتر معرفی شد. بی شک کیفیت بالای محصولات ارائه شده، توجه به طراحی و نوع چیدمان محصولات و زیبایی بصری ایجاد شده و حضور صاحب اثر در کنار اصل محصول و ارائه توضیحات توسط این عزیزان، وجه تمایز بین غرفه دانشگاه و بسیاری از غرفه های دیگر و‌ از دلایل کثرت حضور مشتاقان در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی بود.

نظارت و ارزیابی پیوسته واحدهای پژوهشی و آزمایشگاه ها

همان طور که در گزارش های قبلی به آن اشاره کردم، با جدیت هرچه تمام تر به دنبال به حرکت درآوردن ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و کارگاه ها هستیم. در همین راستا، به طور پیوسته در حال رایزنی و تعامل با واحدهای پژوهشی و آزمایشگاه ها هستیم و در صورت نیاز به صورت حضوری بازدیدها انجام می شود. همچنین بر اساس رویکردهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی از جمله سرمایه گذاری در مسیر پژوهش مساله محور، صدور مجوزها و ادامه فعالیت واحدهای پژوهشی بازبینی و بروز شده است. در سه ماه اخیر 11 مورد تمدید و صدور حکم رئیس مراکز تحقیقاتی، 10 مورد تمدید مجوز فعالیت مراکز تحقیقاتی، 6 مورد صدور مراکز تحقیقاتی جدید، 1 مورد لغو مجوز فعالیت و 10 مورد بازدید میدانی از واحدهای دانشگاهی انجام شده است.

ساماندهی همایش های علمی دانشگاه آزاد اسلامی

ساماندهی همایش های علمی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت هدفمند و با پوشش حداکثری رشته گرایش های دکترای دانشگاه آزاد انجام شده است. در این ساماندهی، هر استان در سال متولی برگزاری حداقل دو همایش علمی خواهد بود. دانشجویان دکترای دانشگاه نیز قبل از دفاع موظف به ارایه مقاله ای از پایان نامه خود در این همایش ها و کنگره های علمی خواهند بود.

علم سنجی با رویکرد تحقق رتبه واقعی دانشگاه آزاد اسلامی در نظام های رتبه بندی بین المللی

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه پژوهش و تحقیقات در عرصه ملی و بین المللی است، ولی متاسفانه عدم توجه به اصول علم سنجی منجر به رتبه بندی غیر واقعی دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی شده است. به همین منظور رصد تولیدات پژوهش و فناوری و علم سنجی حرفه ای و برنامه ریزی جهت ارتقاء جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های بین المللی و ایجاد سازوکار و زیرساخت لازم برای رقابت مؤثر و کارآمد در سطوح بین المللی جهت دستیابی به مرجعیت علمی در دستور کار قرار گرفته است. "علم سنجی با رویکرد تحقق رتبه واقعی دانشگاه آزاد اسلامی در نظام های رتبه بندی بین المللی"، "بررسی و تحلیل نظام های رتبه بندی بین المللی و برآورد جایگاه واقعی دانشگاه آزاد اسلامی در آن ها" و "ارایه برنامه های حوزه علم سنجی و جمع آوری اخبار علم سنجی مرتبط به دانشگاه آزاد اسلامی و اطلاع رسانی آن" از جمله اقدامات انجام شده در زمینه علم سنجی بوده است. در همین راستا گزارش تحلیلی علم سنجی و رتبه بندی دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های بین المللی آماده و در دستورکار هیات رئیسه دانشگاه قرار گرفته است. همچنین با توجه به آخرین داده های پایگاه استنادی بین المللی web of science (WOS) تعداد تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرز 100،000 مدرک رسیده است که شایسته تقدیر از کلیه پژوهشگران دانشگاه است.

شروع به کار مراکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی

مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان ها با هدف برنامه ریزی برای بهره برداری از حداکثر توان آزمایشگاه­ها و واحدهای پژوهشی استان ها، بهبود کیفیت ارایه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، ارتقای سطح این خدمات منطبق با استانداردهای مربوطه و همچنین پاسخگویی مناسب تر به مراجعین راه اندازی شده اند. تعداد 31 نفر روسای این مراکز انتخاب شده اند و به امید خدا و همت این عزیزان، شاهد تحول اساسی در بهره برداری از حداکثر توان آزمایشگاه­ها و واحدهای پژوهشی دانشگاه خواهیم بود. همچنین به منظور گسترش ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم نامه ای با شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده است و عضویت واحدها در این شبکه در حال پیگیری است.

برنامه ریزی دوره های آموزشی تخصصی در شبکه آزمایشگاهی و ابلاغ دستورالعمل مربوطه

با توجه به اهمیت نقش نیروی انسانی متخصص و ماهر در استفاده از پتانسیل تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، دستورالعمل برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی تدوین و ابلاغ گردید. برنامه ریزی برای برگزاری تعداد 676 عنوان دوره آموزشی کوتاه مدت آزمایشگاهی و کارگاهی برون سازمانی (جهت ارایه آموزش به عموم متقاضیان) و همچنین 24 عنوان دوره آموزشی کوتاه مدت تخصصی ویژه کارکنان آزمایشگاه ها و کارگاه ها از جمله اقدامات دیگر در این زمینه می باشد.

ساماندهی نشریات و برگزاری منظم کمیسیون انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی

با عنایت به جایگاه ویژه نشریات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و تاکید ریاست محترم دانشگاه مبنی بر ایجاد نظام نشر علمی در سطح ملی و بین المللی، کمیسیون انتشارات و اسناد علمی دانشگاه در این مدت به طور منظم تشکیل جلسه داده است. همچنین با محاسبه تعداد دانشجویان دکترای دانشگاه و تعداد نشریات علمی مورد نیاز برای پوشش رشته گرایش های موجود در دانشگاه و وضع فعلی نشریات موجود و به منظور ایجاد زیرساخت علمی مورد نیاز برای نشریات دانشگاه به منظور چاپ الزامی یک مقاله دانشجویان دکترای دانشگاه در این مجلات، طرح ساماندهی و توسعه نشریات علمی دانشگاه آماده و با همکاری سه معاونت موضوعی دانشگاه در حال اجرا و پیاده سازی است. طبق آیین نامه جدید، نشریات مذکور با دریافت مبلغی برای چاپ مقالات به طور خودگران اداره خواهند شد. همچنین هفتمین دوره ارزیابی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد و 387 عنوان نشریات دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شاخص های شکلی تعیین شده مورد سنجش قرار گرفتند.

راه اندازی شورای امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی

به منظور تصمیم سازی، گسترش و پیشبرد امور پژوهشی دانشگاه و نیز برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی کیفی امور پژوهشی مطابق با قوانین و مقررات دانشگاه آزاد اسلامی، شورای امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از اول مهرماه در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه تشکیل شد. از جمله اهداف و وظایف این شورا انجام امور کارشناسی در خصوص پیشنویس آیین نامه ها و دستورالعمل های دانشگاه، تدوین و پیشنهاد سیاست ها، اهداف و خط مشی های پژوهشی، تصمیم سازی برای رفع موانع و مشکلات پژوهشی، بررسی و ارزیابی درخواست های طرح های پژوهشی، ماموریت های مطالعاتی، شرکت در کنفرانس های بین المللی، امور جشنوراه فرهیختگان دانشگاه و سایر امور مرتبط پژوهشی می باشد.

به منظور بهبود نظام پاسخگویی به وظایف محوله در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی، سعی شده است بررسی پرونده های پژوهشی موجود بروزرسانی شود و خوشبختانه با همکاری و تلاش همکاران بزرگوارم در پژوهشگاه تا حد زیادی این اتفاق رخ داده است. پرونده های پژوهانه اعضای هیأت علمی، درخواست های تشویق مقالات، خرید کتب، طرح های پژوهشی، برگزاری همایش ها، ارزیابی و صدور مجوز نشریات، ارزیابی و صدور مجوز مراکز تحقیقاتی و اخیرا پرونده های ثبت اختراعات از جمله امور پژوهشی هستند که کارشناسان زحمت کش پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به طور پیوسته در حال پاسخدهی به آن ها هستند. با این حال به منظور جلوگیری از روزمرگی، کل مجموعه دائما به دنبال بررسی و تحلیل پرونده ها و تلاش در جهت ارتقای نظام پژوهش دانشگاه به منظور دستیابی به پژوهش اثرگذار است.

ابلاغ شیوه نامه اجرایی اعطای پژوهانه به اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

با عنایت به سیاست های کلان دانشگاه در حوزه امور پژوهشی و با هدف تقویت و توانمند سازی فرآیندهای پژوهشی به منظور حل نیازهای کشور، فراهم آوردن شرایط مناسب برای پژوهشگران در حوزه های مختلف و همچنین هدایت پژوهش‌ها به سمت نوآوری و تحقیقات کاربردی، تدوین شیوه نامه اجرایی اعطای پژوهانه به اعضای هیات علمی در دستور کار پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه قرار گرفت و بعد از نظرخواهی از حوزه های ستادی دانشگاه و کلیه استان ها، بر اساس صرفه و صلاح دانشگاه اصلاح گردید و بعد از تائید در هیات رئیسه دانشگاه و با عنایت ریاست محترم دانشگاه ابلاغ شد.

توسعه ارتباط با صنعت و جامعه

با توجه به شعار پژوهش مسئله محور و ارزش آفرین در دانشگاه، یکی از حوزه های مهم فعالیت پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی گسترش تعاملات با سازمان های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که در این خصوص نشست ها و جلسات امیدوار کننده ای با صنایع کشور برگزار شده است. مذاکره با شرکت مگاموتور جهت انعقاد قرارداد ساخت قطعات خودرویی، مذاکره با شرکت تولیدی تحقیقاتی زامیاد جهت انعقاد قرارداد ساخت خودروی برقی، مذاکره با مرکز فناوری های پیشرفته ایران و چین در خصوص انجام پروژه های صنعتی مورد نیاز کشور چین در ایران و یا به صورت مشترک، مذاکره با شرکت موتورهای هوایی (سمت) جهت انعقاد قرارداد برای تهیه قطعات غیرنظامی صنعت هوایی، مذاکره با شرکت چرخشگر جهت انعقاد قرارداد ساخت گیربکس AMT و مذاکره با شرکت نیرو محرکه جهت انعقاد قرارداد استفاده از دستگاه تست ترمز ABS واحد دانشگاهی ایلخچی از جمله اقدامات انجام شده در توسعه ارتباط با صنایع کشور می باشد. همچنین کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه به عنوان محفلی برای گردهمایی، هم اندیشی و هم افزایی صنایع، سازمان ها، ارگان های فعال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مراکز تحقیقاتی و سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی بزودی شروع به فعالیت خواهند کرد.

ساماندهی و برنامه ریزی برای افزایش حداکثری بهره وری از بودجه پژوهشی و رفع موانع

در این خصوص جلسات مشترک با دفتر برنامه و بودجه در راستای اصلاح و واقعی سازی اعتبارات مورد درخواست واحدهای دانشگاهی و شفاف سازی بندهای موافقت نامه های بودجه برگزار شد. همچنین در راستای تحقق اهداف کلان دانشگاه در زمینه پژوهش های اقتدار آفرین، مرجعیت ساز علمی و کاربردی حل مساله اقدامات لازم جهت تامین اعتبارات لازم از طریق صندوق پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (ASF) در حال پیگیری است.

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

تصویب آیین نامه عضویت دانشجویی و دانش آموزی، تسهیلات و امتیازات و مالی معاملاتی باشگاه

آیین نامه عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، آیین نامه تسهیلات و امتیازات باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در دو بخش دانشجویی و دانش آموزی و آیین نامه مالی و معاملاتی باشگاه با توجه به تغییر ساختار سازمانی باشگاه و تغییر ماموریت‌های باشگاه به روزرسانی شد و در شصت و پنجمین جلسه هیات امنا به تصویب رسید.

دیدار اعضای برگزیده باشگاه واحدها با مقام معظم رهبری

در راستای بهره‌مندی از منویات مقام معظم رهبری 150 تن از اعضای باشگاه پژوهشگران و نخبگان در دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان و استعداد‌های برتر علمی شرکت کردند. در این دیدار یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از سایر دانشجویان به بیان دیدگاه ها و معضلات موجود پرداخت. مقام معظم رهبری به ضرورت اصلاح نگرش ها به کارآفرینان نوآور در جامعه، لزوم حذف مقررات دست ‌و پاگیر در جهت حمایت از نخبگان و مسیر پژوهش های کاربردی، ضرورت سرمایه گذاری در رشته های علوم پایه ،راه اندازی تلویزیون اینترنتی به منظور غلبه بر فقر تولید محتوا در فضای مجازی، انتقاد از شرایط دشوار کسب و کارهای جدید در کشور، لزوم رسیدگی به وضع مدارس سمپاد، حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و جلوگیری از متوقف کردن سلیقه ای فعالیت آن ها و بیان پیشنهادهایی درخصوص اصلاح نظام اداری کشور تاکید کردند.

همچنین پس از دیدار با توجه به محورهای مطرح شده، دفتر مقام معظم رهبری موضوعاتی نظیر برنامه پایش دانشگاه آزاد اسلامی جهت بهره‌گیری سایر نهادها و دانشگاه‌ها، محدودیت استخدام دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی و محدویت در اجرای طرح از سوی دانشگاه آزاد اسلامی را پیگیری کردند.

تصویب 26 انجمن

با توجه به واگذاری مسئولیت انجمن‌های علمی به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و نقش انجمن‌ها در ایجاد انگیزه و هیجان علمی اعضای کمیسیون انجمن ‌های علمی متناسب با ساختار جدید دانشگاه تغییر یافت. همچنین 80 درخواست تاسیس انجمن در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و 26 مورد با توجه با مدارک ارسالی در جلسه کمیسیون انجمن ها ، مورد تصویب قرار گرفت.

پیگیری و نظارت بر مسابقات برنامه ریزی شده دانشجویی

با توجه به واگذاری کلیه امور مسابقات دانشگاه (اعم از صدور مجوز و ...) به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در خصوص برگزاری انواع مسابقات، رویدادها، جشنواره ها و المپیادهای علمی به منظور شناسایی و ایجاد هیجان و شور و نشاط در پیشبرد امور علمی به منظور هم‌افزایی و توانمندسازی گروه‌های دانشجویی و تشویق دانشجویان مستعد جهت رفع چالش‌ها و مشکلات کشور، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اقدام به برنامه ریزی برگزاری مسابقات ملی (با رویکرد هر استان متولی حداقل یک مسابقه یا رویداد) در سطح ملی نموده است و تا کنون 28 عنوان مسابقه یا رویداد ملی برنامه‌ریزی و راهبری شده است. شایان ذکر است از زمان واگذاری مسابقات به باشگاه تاکنون 2 مسابقه و 4 رویداد ملی با موفقیت برگزار شده است. همچنین بیش از 60 مسابقه و رویداد در سطح درون واحدی و استانی اجرا و یا در حال برگزاری است. همچنین جهت راهبری و با توجه به لزوم راهنمایی رؤسای باشگاه های واحدها جهت برگزاری مسابقات موفق، ضمن تهیه کتابچه راهنمای برگزاری مسابقات موفق و شیوه برنامه ریزی و برگزاری آن، جلسات آموزشی و راهبری به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برای کلیه رؤسای مراکز استانی و واحدهای مستقل و همچنین تمام رؤسای باشگاه‌های 12 استان برگزار شده است.

برنامه­ ریزی جهت اجرای طرح های دانشجویی

برنامه‌ریزی و تدوین دستورالعمل و شیوه نامه اجرای طرح های پژوهشی دانشجویی با هدف مسئله محور بودن آن ها در سه نوع با محوریت های "طرح‌های فراخوانی: برگزاری فراخوان به صورت فصلی با اولویت اجرا بر اساس نظام موضوعات و طرح پایش"، "طرح‌های پژوهشی به برگزیدگان مسابقات و رویدادهای علمی" و "طرح‌های ویژه حمایتی" صورت گرفته است. در این راستا فراخوان فصل زمستان در 5 محور اصلی برنامه­ریزی و در حال اجرا است و حمایت از برگزیدگان مسابقات، در قالب طرح های پژوهشی متناسب با مسابقات برگزار شده، صورت گرفته است. همچنین برنامه­ریزی و ابلاغ فراخوان جهت ارسال دستاوردهای فاخر اعضای باشگاه حاصل از طرح‌های گذشته جهت حضور در نمایشگاه دائمی در قالب مسابقات دستاوردهای فاخر اعضا در دو سطح استانی و کشوری صورت گرفته است.

نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی

با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید وزارت علوم و فناوری جهت ارزیابی نشریات علمی، مفاد آیین­نامه جدید همچون: تکمیل و به‌روزرسانی مدارک سردبیر، اعضای هیات تحریریه و ... در سایت وزارت علوم بار­گزاری، بروز­رسانی و تکمیل شده است. شایان ذکر است تمام موارد آئین نامه نیز در سایت نشریه بروزرسانی شده است. شماره 34 نشریه (فصل پاییز) به چاپ رسیده است.

پیگیری و نظارت بر مسابقات دانش آموزی

با هدف ایجاد علاقه و انگیزه و فراهم آوردن بستری مناسب به منظور گسترش فرهنگ پژوهش، لذت بردن از دانستن و عمیق کردن فهم دانش آموزان و پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل دانش آموزان، توانمندسازی، ارتقاء مهارت حل مساله، پرورش مهارت های کارگروهی و کشف و شناسایی استعدادهای برجسته، مسابقات دانش آموزی در محورهای پژوهشی، فناورانه، اندیشه ورزی و مسابقات بین المللی ربوکاپ دانش آموزی برگزار خواهد شد و برگزیدگان به مدارس تابستانی هدایت می شوند. جلسات متعددی در خصوص برگزاری این قبیل مسابقات برگزار شده است. در محور مسابقات پژوهشی، مسابقات دانش آموزی فرهیختگان سینا بر مبنای موضوعات پژوهشی دانش آموزی در واحد علوم و تحقیقات برگزار خواهد شد.

تنظیم و انعقاد تفاهم نامه های متعدد

در راستای بهره‌مندی بیشتر اعضاء باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه از تسهیلات و امکانات تفاهم نامه های متعددی از جمله "تفاهم نامه با وزارت کار و رفاه اجتماعی جهت طرح کارورزی"، "تفاهم نامه با ستاد نانو جهت برگزاری مسابقات"، "تفاهم نامه با واحد الکترونیکی جهت برگزاری کارگاه ها" و "برگزاری جلسه با صندوق کارآفرینی امید" تنظیم شده است.

سخن آخر:

برای ایجاد هر تغییر رویکرد و چشم اندازی در سازمان های بزرگ، نیاز به ریل گذاری صحیح و حرکت گام به گام برای همراه کردن کل بدنه سازمان است و صبوری هوشمندانه ای باید پشتوانه آن باشد. امید است در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، با اقدامات ارزشمند انجام شده بزودی شاهد تحولات شگرفی در زمینه پژوهش و تحقیقات اثرگذار در جامعه و صنعت باشیم. رونق دانشگاه های کشور به طبع پویایی و نشاط همگانی را در کشور به همراه خواهد داشت.

امید است شما همکاران پرتلاش در دانشگاه آزاد اسلامی با نقش آفرینی اجتماعی خود در اعتلای علم و فناوری میهن اسلامی سهم خود را در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی ایفا نمایید. توفیق روزافزون همه شما برادران و خواهران گرامی را از خداوند منان مسئلت می­نمایم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1056821

وب گردی

وب گردی