اهمیت توجه به اسباب‌بازی در آموزش و اقتصاد

وزیر آموزش و پرورش گفت: به واسطه صنعت تولید اسباب‌بازی می‌توانیم هم به اقتصاد جان دهیم و هم جریان یادگیری را بهبود ببخشیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با تاکید بر شعار «تمرین زندگی» با حضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، فاضل نظری، مدیرعامل کانون، حسین ربانی و محسن حموله رییس و دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، جمعی از مدیران کانون به همراه برخی از اعضای کودک و نوجوان گروه سوینا (نابینایان) و اصحاب رسانه صبح شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون، سالن تخصصی آغاز به کار کرد.

پس از این آیین مهمانان افتتاحیه جشنواره از تمام بخش‌های جشنواره بازدید کردند.

اهمیت برجسته‌سازی مفهوم اسباب‌بازی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افتتاحیه جشنواره اسباب گفت: برجسته‌سازی مفهوم اسباب‌بازی اولین هدف از برگزاری این جشنواره است. اسباب‌بازی عامل فرهنگی در شکل‌گیری معماری فرهنگی هنری کودکان ما و ابزار مهمی برای ساخت آینده است. این جشنواره می‌تواند این مقوله را برجسته کند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره اسباب‌بازی فرصتی برای ارزیابی و رصد وضع اسباب‌بازی در کشور ایجاد می‌کند. مقایسه وضعیت حوزه اسباب‌بازی با سال گذشته نتیجه‌ای خوشحال‌کننده در بر دارد. بازی و اسباب‌بازی می‌تواند مجالی برای زیستن شرافتمند افراد جامعه به وجود بیاورد و به تمایلات عاطفی و روانی بچه‌ها شکل می‌دهد. مجالی که در آن احساساتشان پرورش یافته و نمایش داده شود. بازی این فرصت را فراهم می‌کند تا ارتباطاتشان را با دیگران تقویت کنند. بازی، مهارت حرکتی را با شادی و لذت توسعه می‌دهد. بازی به بچه‌ها برای حل خلاقانه مسائل کمک می‌کند. بازی و اسباب‌بازی یکی از گزینه‌های مهم یادگیری هستند.

از خانواده‌ها دعوت می‌کنم به این جشنواره بیایند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نقش مهم بازی، در آیین گشایش این جشنواره عنوان کرد: بازی، یکی از مجال‌ها برای توسعه موقعیت‌های یادگیری است. چراکه افراد در یک تجربه زیسته با این پدیده روبه‌رو می‌شوند. در روح و روان بچه‌ها تقاضای بسیاری برای بازی وجود دارد. در عین حال که بازی نقش بسیار مهمی در فراگیری دارد و این نیاز با وجود تقاضای مؤثر و قوی خانواده‌ها و تقویت سطح دانش آن‌ها مهم‌تر هم می‌شود. به همین دلیل فرصت بی‌بدیلی در اختیار فعالان اقتصادی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: این بازار، بسیار بکر و بزرگ است که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود. باید بدانیم که امروز بعد از صنعت مواد مخدر و اسلحه، صنعت اسباب‌بازی جزو پردرآمدترین صنایع جهان است و این صنعت بیش از آن‌که نیاز به تکنولوژی بالا داشته باشد، به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد.

حاجی میرزایی تاکید کرد: به واسطه صنعت تولید اسباب‌بازی می‌توانیم هم به اقتصاد جان دهیم و هم جریان یادگیری را بهبود ببخشیم. امروز آموزش و پرورش کشور با ایجاد اتاق‌های بازی که من از چند مورد آن‌ها بازدید داشته‌ام، هم فقر حرکتی بچه‌ها را پاسخ می‌دهد و هم به تقویت ذهنی و فکری آن‌ها کمک می‌کند. می‌خواهم از خانواده‌هایی که علاقه‌مند به تربیت بچه‌های‌شان هستند دعوت کنم تا به این جشنواره بیایند. حضور در این جشنواره و استفاده از اسباب‌بازی فقط برای پر کردن اوقات بچه‌ها نیست، اینجا به شکل‌گیری آینده‌شان کمک می‌کند.

دولت از صنعت اسباب‌بازی حمایت می‌کند

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به جایگاه صنعت اسباب‌بازی در جهان گفت: کشور چین رکورد سه میلیارد دلار صادرات اسباب‌بازی در ماه را در سال گذشته زده است. یعنی صادرات سالانه کشور چین از اسباب‌بازی بیش از صادرات نفت در کشور ماست. مگر تولید اسباب‌بازی چه‌قدر تکنولوژی می‌خواهد؟! با سیاست دولت که حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک است، این اتفاق شدنی است. اما در عین حال بانک‌های ما باید از این صنعت حمایت کنند و آن را در دستور کار قرار بدهند.

نهاوندیان ادامه داد: برندسازی لازمه این کار است. درست است که حمایت‌های موقت برای رشد آغازین صنعت لازم است ولی رشد جز با رقابت حاصل نمی‌شود. تولیدکنندگان باید در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. بحث صادرات را باید خیلی جدی بگیریم. حوزه مهم دیگر، تشکل‌های صنفی است. صنف مربوط به اسباب‌بازی باید در یک تعامل با هم قرار بگیرند و یک متولی داشته باشد. اتاق اصناف و بازرگانی باید با هم هماهنگ شوند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با دبیری محسن حموله از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056827

وب گردی

وب گردی