تولید دارویی گیاهی برای تسکین دردهای گوارشی

یک شرکت دانش بنیان داخلی توانست دارویی را با عنوان کپسول گیاهی پیپرجین برای تقویت دستگاه گوارش و تسکین دردهای گوارشی تولید کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فاطمه حسن زاده اول، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، در خصوص محصول تولید شده در این مجموعه گفت: کپسول گیاهی پیپرجین از عصاره خشک میوه فلفل سیاه، میوه دارفلفل و ریزوم زنجبیل تهیه شده است. یکی از ترکیبات اصلی موجود در این فرآورده piperine است که مولد حرارت بوده، فراهمی زیستی مواد مغذی و داروهای تجویز شده همراه با آن افزایش یافته و سبب افزایش سوخت وساز بدن می‌شود. Gingerol و Shogaol از دیگر اجزای اصلی و فعال این دارو است که با کاهش انقباضات معده و اسید معده منجر به بهبود حالت تهوع می‌شود.

حسن زاده اول، با اشاره به اینکه مصرف زیاد فلفل سیاه، دارفلفل و زنجبیل در فرهنگ غذایی و دارویی ملت‌های مختلف سبب شده تا مطالعات فارماکولوژیک متعددی بر روی آنها صورت گیرد، افزود: فلفل سیاه با تحریک جوانه‌های چشایی در دهان به صورت رفلکسی باعث افزایش آنزیم‌های گوارشی می‌شود. علاوه بر این پیپرین نیز به‌دلیل خاصیت مهار سنتز پروستاگلاندین اثر ضدالتهابی نیز دارد. زنجبیل سبب کاهش قند خون، تنظیم فشار خون، کاهش چربی خون و کاهش ترشح اسید معده می‌شود.

وی افزود: ترکیب گیاهی فلفل سیاه، دارفلفل و زنجبیل به هضم غذا در دستگاه گوارش فوقانی کمک کرده و سبب تحریک حرکات پریستالتیک و ترشح بزاق و آنزیم‌های معده می‌شود. این ترکیب گیاهی با ترشح آنزیم لیپاز منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و مواقعی که هضم به کندی صورت می‌گیرد، سیستم گوارشی را تحریک می‌کند. همچنین این داروی گیاهی به جذب سایر مواد مغذی کمک کرده و ضد نفخ و برطرف کننده ناراحتی‌های دستگاه گوارش است.

وی عنوان کرد: با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای این دارو، می‌توان گفت که این محصول برای تقویت دستگاه گوارش، کمک به هضم و متابولیسم مناسب مواد غذایی و تسکین دردهای گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای درمان سوء هاضمه، به عنوان ضد نفخ و جهت پاکسازی طبیعی بدن کاربرد دارد.

حسن زاده اول بازار هدف و مصرف کننده نهایی این محصول را شبکه توزیع دارویی، جامعه پزشکی و افراد جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه شمار افراد مبتلا به سوء‌هاضمه و مشکلات گوارشی بسیار زیاد بوده و در صورتی‌ که بیماران بخواهند جهت درمان خود از داروهای شیمیایی استفاده کنند؛ عوارض مصرف این داروها، باعث نگرانی آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: این مجموعه توانست با تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، مواد اولیه را خریداری کرده و هزینه‌های تولید را نیز پرداخت کند. با توجه به اینکه کپسول گیاهی پیپرجین می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی آنتی اسید باشد و به طور وسیعی جهت درمان و رفع مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار گیرد، افراد زیادی در پروسه‌های تولید، بازاریابی و فروش این داروی گیاهی می‌توانند مشغول به کار شوند.

وی درباره میزان رقابت پذیری محصول تولیدی این شرکت با نمونه‌های مشابه خارجی نیز گفت: کیفیت این کپسول گیاهی مطابق با نمونه‌های مشابه خارجی بوده و قیمت آن 15 هزار تومان است، در حالی که قیمت نمونه مشابه خارجی 10 دلار است، از این رو امیدوارم این محصول گیاهی پرکاربرد و فاقد عوارض جانبی بتواند جایگزین انواع دسته داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان بیماری‌های گوارشی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056864

وب گردی

وب گردی