کسری بودجه ضربدر ناعدالتی تقسیم‌ بر دانش‌آموز

با بررسی لایحه بودجه 99 می‌توان دریافت تقسیم بودجه و اعتبارات آموزش‌و‌پرورش در سال جاری چندان عادلانه نبوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها بودجه 57هزار میلیارد تومانی وزارت آموزش‌و‌پرورش حسابی حاشیه‌ساز شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش بودجه 11هزار و 291میلیارد و 443میلیون و 800هزار تومانی مشکلات وزارتخانه‌ای که متولی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است را حل نمی‌کند. البته بخشی از بودجه نیز به عنوان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود که معمولاً تحقق نمی‌یابد.

جالب آنجاست که علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش هشدار داده بود در صورت در نظر گرفتن بودجه 54هزار میلیارد تومانی؛ 20درصد از پوشش تحصیلی با تعطیلی کلاس‌های دایر کاهش پیدا می‌کند.

این بودجه نسبت به سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است. به‌عنوان مثال در بودجه‌بندی سال99،‌ خبری از بودجه برای سازمان‌های زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه بیشتر بودجه‌ها با عناوینی متفاوت از سال گذشته در نظر گرفته شده است. برخی از این ردیف بودجه‌ها حذف و برخی دیگر تجمیع شده‌اند. در ادامه به بررسی بودجه امسال وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با سال گذشته پرداخته‌ایم:

چه اندازه برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان بودجه در نظر گرفته شده است

بودجه فعالیت‌های تربیت بدنی و ارتقای سلامت در سال 98 مبلغ 384میلیارد و 190میلیون تومان در نظر گرفته شده بود؛ اما در سال 99 برای این بخش 2 بودجه مجزا نوشته شده؛ به‌طوری که 137میلیارد و 441میلیون تومان برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان و 270میلیارد تومان برای برنامه تربیت بدنی دانش‌‌آموزان تعریف شده است.

ردیفی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

در سال 98 بودجه 384میلیارد و 190میلیون تومانی برای فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بود؛ امسال 203میلیارد و 990میلیون تومان برای برنامه پرورشی، امور تربیتی و توانمندسازی دانش‌آموزان و 33میلیارد و 500میلیون تومان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان اختصاص یافته است. با این حال بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که بودجه مربوط به این بخش نسبت به سال گذشته برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان حدود 76درصد کاهش یافته است.

کاهش بودجه توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی

اختصاص بودجه در سال 98 بیشتر به‌صورت سازمان‌محور پیش می‌رفت؛ اما در ردیف بودجه سال 99 بیشتر آموزش‌ را در بخش‌های مختلف نشانه رفته است، به‌عنوان مثال بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال 98 مبلغ 377 میلیارد و 400 میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده بود؛ اما در سال 99 ردیفی تخت عنوان برنامه آموزش استثنایی با بودجه یک هزار و 318 میلیارد و 424 میلیون و 400 هزار تومانی در نظر گرفته شده است، بر اساس برآوردهای کارشناسان برنامه‌های توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی حدود 8‌درصد کاهش داشته است.

بودجه‌ 96‌میلیارد و 508‌میلیون و 500‌هزار تومانی با عنوان مدارس غیردولتی برای مدارس غیرانتفاعی تعریف شده بود؛ همچنین ردیفی با بودجه 30 میلیارد تومانی با عنوان کمک به صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی برای این مدارس تعریف شده بود. نام ردیف بودجه جدید در سال 99 به برنامه راهبری توسعه مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تغییر و بودجه 45 میلیارد و 506 میلیون تومانی به آن اختصاص داده شده است.

سهم نوسازی مدارس از بودجه

در سال 98، یک هزار و 973‌میلیارد و 946‌میلیون و 800‌هزار تومان به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اختصاص داده شده بود و حالا این بودجه به 28‌میلیارد و 213‌میلیون تومان در سال 99 کاهش پیدا کرده است.

در بودجه سال 99 ردیفی تحت عنوان برنامه آموزش ابتدایی تعریف و برای آن بودجه 23 هزار و 333 میلیارد و 879 میلیون و 900 هزار تومانی در نظر گرفته شده است. همچنین بودجه توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان در سال 98، 73‌میلیارد و 775‌میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که بودجه آن در سال جاری به برنامه آموزش پیش از دبستان تغییر نام داده و با کاهش 21‌میلیارد و 775‌میلیون تومانی، به 52‌میلیارد تومان رسیده است.

در سال جاری ردیف‌هایی با عنوان برنامه آموزش دوره متوسطه اول (با بودجه 15هزار و 514میلیارد و 252میلیون و 300هزار تومانی) و برنامه آموزش دوره متوسطه دوم (با بودجه 9هزار و 22میلیارد و 874میلیون و 100هزار تومانی) تعریف شده است، این در حالی است که بودجه برنامه آموزش دوره اول متوسطه در سال 98، حدود 125میلیون و 297هزار و بودجه برنامه آموزش دوره دوم متوسطه نظری 72میلیون و 616هزار تومان تعیین شده بود.

نکته قابل توجه در لایحه بودجه آن است که سهم هر دانش‌آموز دوره متوسطه دوم نظری 2 برابری هر دانش‌آموز ابتدایی در نظر گرفته شده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند این امر با عدالت آموزشی که در سند تحول بنیادین نیز بر آن تاکید شده، مغایرت دارد.

اختصاص بودجه‌ کمتر به مهارت‌آموزی

شاید بتوان ردیف برنامه تأمین کتاب‌های درسی، مواد آموزشی و کمک آموزشی لایحه بودجه 99 را با 63میلیارد و 245میلیون تومان در دل ردیف بودجه‌ 141میلیارد و 51تومانی در سال گذشته برای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نظر گرفت.

همچنین برنامه آموزش دوره متوسطه دوم فنی‌و‌حرفه‌ای با بودجه دو هزار و 305 میلیارد و 4 میلیون و 200 هزار تومانی و برنامه آموزش دوره متوسطه کاردانش با بودجه سه هزار و 179 میلیارد و 976 میلیون تومانی را می‌توان در دل ردیفی در لایحه بودجه سال 98 تحت عنوان برون‌سپاری و توسعه مشارکت در آموزش‌های کاردانش تعریف کرد که 81میلیارد و 158میلیون و 500هزار تومان برای آن بودجه در نظر گرفته شده بود.

سرانه هر دانش‌آموز کاردانش حدود 8میلیون تومان و سرانه هر دانش‌آموز فنی‌و‌حرفه‌ای حدود 6میلیون تومان در نظر گرفته شده است. وظیفه بخش فنی‌وحرفه‌ای همان‌طور که از نامش پیداست، در آموزش یک فن و مهارت خلاصه می‌شود، کار و دانش نیز آموزش شغل دانش‌محور معنا می‌شود. با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، سرانه هر هنرجوی فنی‌و‌حرفه‌ای 2 میلیون تومان کمتر از سرانه دانش‌آموزان کاردانش در نظر گرفته است.

از جمله دیگر ردیف‌هایی که در سال جاری برای آموزش و پرورش مد نظر قرار داده شده، می‌توان به برنامه حمایت از فرهنگیان (با بودجه 61 میلیارد و 237 میلیون تومانی)، برنامه آموزش و پرورش دانش‌آموزان سرآمد (با بودجه 41 میلیارد و 223 میلیون تومانی) و ارتقای حرفه‌ای معلمان (با بودجه 82 میلیارد و 746 میلیون و 300 هزار تومانی) اشاره کرد.

با توجه به نکاتی که در فوق به آن اشاره شد، به‌راحتی می‌توان دریافت که جای عدالت تقسیم بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش در سال جاری خالی است. بودجه ردیف‌های برنامه‌های آموزش پیش‌دبستان، آموزش و پرورش دانش‌آموزان سرآمد، حمایت از فرهنگیان، تأمین کتاب‌های درسی، مواد آموزشی و کمک آموزشی، برنامه پرورشی، امور تربیتی و توانمندسازی دانش‌آموزان و ارتقای حرفه‌ای معلمان با کاهش مواجه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056868

وب گردی

وب گردی