جنبش دانشجویی در اعتراض به کسری بودجه متحد شود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های کشور به صورت متحد و هماهنگ در اعتراض به کسری بودجه سال 99 از دولت و مجلس مطالبه داشته باشد.

محمدهادی سبحانیان عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به لایحه پیشنهادی بودجه سال 99 دولت اظهار کرد: مسئولان و دولتمردان باید مراکز بزرگ هزینه‌ای را مدیریت کنند تا با حداقل هزینه بهترین خروجی را داشته باشند.

وی با اشاره به حوزه آموزش و پرورش و درمان عنوان کرد: دولت برای کاهش هزینه‌های برخی از عرصه‌ها تمایل دارد که آنها به بخش خصوصی واگذار شوند؛ اما این واگذاری تبعات و هزینه‌های ناگواری برای کشور و جامعه در پی دارد.

سبحانیان با بیان اینکه طبق قانون اساسی آموزش و بهداشت رایگان جزو حقوق اولیه شهروندان محسوب می‌شوند، گفت: تجربه‌های کشورهای دیگر از جمله آمریکا نشان می‌دهد که حوزه‌های سلامت و آموزش جزو امور حاکمیتی است و نمی‌توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

این استاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر نقش تنظیم‌‌کنندگی دولت در کشور بیان کرد: دولت اگر تمامی بخش‌های مهم کشور را به بخش خصوصی واگذار کند، اندک اندک جایگاه خود را از دست می‌دهد. دولت باید از طریق طرح‌هایی نظیر خرید خدمات آموزشی حاکمیت خود را حفظ کند؛ اما با روش‌هایی همان خدمات را با کیفیت بهتر و هزینه کمتر ارائه دهد.

وی اضافه کرد: البته دولت و مجلس شورای اسلامی باید توجه داشته باشند که مدیریت هزینه‌ها با کاهش دادن یا افزایش غیر معقول بودجه در سال آینده تفاوت دارد.

سبحاینان با بیان اینکه دانشجویان و دانشگاه‌هیان باید به حوزه بررسی و تحلیل بودجه 99 و مطالبه‌گری اصلاح بودجه وارد شوند، گفت: اگر جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور به صورت متحد و هماهنگ در اعتراض به کسری بودجه سال 99 مطالباتی از دولت و مجلس داشته باشند، قطعا تاثیر‌گذار خواهند بود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: زمانی که استادان، انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف کشور درباره یک موضوع خاص بیانیه یا نامه منتشر می‌کنند، به طور حتم بر افراد تصمیم‌گیر در آن حوزه اثرگذار خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال جریان دانشجویی بسیار فعال بوده و جریان ساز است؛ اما درباره لایحه بودجه سال 99 باید فعال‌تر و موثر‌تر عمل کرده تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056883

وب گردی

وب گردی