خودروهای هیبریدی راهکار مناسب برای کنترل آلودگی هوا

کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی وکارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای تک سوز بنزینی مناسب ترین راه کار برای کنترل آلاینده های به وجود آمده از سهم خودروهای سواری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حامد نجفی کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی وکارشناس صنعت خودرو با اشاره به عوامل آلودگی هوا بیان کرد: آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهای بزرگ است که تنفس را برای مردم کلانشهرها در کشور دچار بحران کرده است که امروزه ده ها و صدهاکودک بی گناه وصدها مرد و زن سالخورده به دلیل محرومیت از هوای پاک جان خود را ازدست می دهند. از عوامل آلودگی هوا می توان به واردات بنزین بی کیفیت و غیر استاندارد، عدم استفاده از فیلتراسیون های قوی در کارخانجات تولیدی و صنعتی، وجود معادن شن و ماسه که در حوزه زندگی شهری قرار دارد وعدم پایبندی شرکت های خودرو سازی به قراردادهایی زیست محیطی با سازمان محیط زیست کشوری اشاره کرد.

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و سازمان های کنترل کیفیت هوا بر خلاف نظر بسیاری از مردم حدود، 40 درصد آلاینده ها مربوط به خودروهای دیزلی، 35 درصد مربوط به کارخانجات و نیروگاه ها، 10 درصد موتورسیکلت و فقط تقریبا 5 درصد یا کمی بیشتر مربوط به خودروهای سواری و بنزین است که مابقی مربوط به مصارف خانگی است و خطرناکترین آلاینده ها مربوط به سوخت گازوییل است که عامل بیماری های عفونی و انواع سرطان می باشد.

این کارشناس ارشد انرژی و صنعت خودرو گفت: عوامل موثر در آلاینده های مربوط به خودروهای سواری عبارتند از اکتان پایین بنزین و عدم میزان مناسب گوگرد در سوخت، بی کیفیت بودن قطعات و فرسوده بودن خودرو است. با این حال آلاینده های خودروهای بنزینی قابل مقایسه با آلاینده های به وجود آمده از طرف خودروهای گازوییلی نیست .

وی با اشاره راه حلی برای جایگزین کردن سوخت های فسیلی افزود: خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای تک سوز بنزینی مناسب ترین راه کار برای کنترل آلاینده های به وجود آمده از سهم خودروهای سواری است که متاسفانه بر خلاف کشورهای پیشرفته دنیا، در ایران اهمیت چندانی به این صنعت داده نشده و تنها در حد خبررسانی در خصوص ساخت و اختراع تعداد بسیار اندک این گونه خودروها در انواع مختلف می باشد و به تولید انبوه رساندن خودروهایی با این ویژگی ها فقط در حد یک آرزو و یک رویا باقی مانده است.

نجفی تصریح کرد: آخرین تحقیقات نشان می دهد که هر تهرانی در ۲۲ هزار بار دم و بازدم که روزانه انجام می دهد، معادل ۱۶ کیلو هوا استنشاق می کند، هوای سالم که از ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۰ درصد اکسیژن، ۹۳ صدم درصد آرگون، ۳۰ صدم درصد دی اکسید کربن و میزان کمی متان و گازهای بی اثر هیدروژن تشکیل می شود که مربوط به کارخانجات و نیروگاههای فعال در داخل و اطراف شهرهای صنعتی و پر جمعیت است. یکی دیگر از راه حل ها، تدوین ساز وکار مناسب در راستای استفاده از تکنولوژی های مدرن همانند دستگاه تصفیه هوا با فناوری نانو شیمی و الکترو مکانیکی و.. است که در حال حاضر به دست مهندسین و مخترعین جوان کشور در دستور کار قرار دارد که از جمله فواید آن می توان به از بین بردن آلایندهای پرحجم تولید شده در کارخانجات و نیروگاهها اشاره کردکه با مکانیزم و عملکردی نوین این قابلیت را دارا می باشد.

نجفی ادامه داد: نکته مهم دیگری که باید در خصوص آلودگی بیش از حد و غیر طبیعی که جان انسان ها به خصوص مردم پایتخت نشین را تهدید می کند، صنعت ضعیف و نادرست خودروسازی کشور است که بحث در این راستا بسیار است اما مسأله مهم عدم استفاده از کاتالیست کانورتورهای با کیفیت های بسیار پایین است که افراد سودجو در بازه های مختلف زمانی در صنعت خودرو به کاهش استفاده از این فلزات رو آورده اند و یا با جداسازی و عدم استفاده از فلزات مذکور که روز به روز هم قیمت آن به دست مافیای جهانی و داخلی افزایش می یابد به دنبال منافع مادی هستند.

او افزود: در شرایط آلودگی هوا، اسید گوگرد و اکسید ازت ناشی از کار نیروگاه حرارتی، سوخت های فسیلی مونوکسید کربن ناشی از سوخت ناقص منابع فسیلی حرارتی سرب ناشی از سوخت خودروها، صنایع ذوب باطری سازی و کارخانجات و... در این ۱۶ کیلو هوا به وفور یافت می شود. سوخت هایی نظیر گازویل، نفت، گاز، مازوت و... باعث تولید گازها و آلودگی های بسیار خطرناکی نظیر دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن های نسوخته، دی اکسید سولفور و.. می شوند که برای زندگی افراد ساکن در داخل و اطراف آن شهر صنعتی بسیار خطرناک و توام با مرگ می باشد.

کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی و صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: واردات بنزین بی کیفیت و غیر استاندارد، استفاده از خودروهای تک سرنشین و استفاده آن برای مسیرهای پیاده و کوتاه، عدم استفاده از فیلتراسیون های قوی (به علت شاید هزینه بالا و یا دلایل دیگر) در کارخانجات تولیدی و صنعتی، معادن شن و ماسه که در حوزه زندگی شهری قرار دارد، عدم پایبندی شرکت های خودرو سازی به قراردادهایی زیست محیطی که با سازمان محیط زیست کشوری بسته شده و چندین دلیل دیگر را تمام کنیم و منافع ملی، انسان دوستانه وهمچنین وجدان پاک را در رأس تفکر و عملکرد خویش قرار دهیم.

/انتهای پیام/

کد خبر: 1056897

وب گردی

وب گردی