مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 9 دی

«نظرسنجی ازسرواکنی درباره سربازی!، 10 دی ماه؛  اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش و تاسیس پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 9 دی به شرح زیر است:

همه امکانات برای آغاز فعالیت سرا‌های نوآوری آماده است

ابتدای پاییز سال گذشته بود که دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خبر راه‌اندازی 40 سرای تخصصی نوآوری در واحدهای مختلف این دانشگاه را در سراسر کشور رسانه‌ای کرد. اهمیت این سرا آنجا بود که قرار شد این واحدهای درون‌دانشگاهی بخشی از فضای واحدهای دانشگاهی را به محیطی تخصصی و جدید برای برقراری ارتباط بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تبدیل کنند؛ یعنی همان حلقه مفقوده‌ای که حالا دیگر به یکی از آفت‌های آموزش‌عالی کشور طی سال‌های اخیر تبدیل شده بود. این‌بار اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم به درمان این آفت گرفتند.

روز گذشته طی بخشنامه‌ای از سوی دکتر طهرانچی آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.دکتر طهرانچی در این بخشنامه تاکید می‌کند: «با عنایت به نامگذاری سال 1398 به نام سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری و همچنین ظرفیت‌های عظیم انسانی، علمی و زیربنایی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تقویت تولید ملی در حوزه دانش‌بنیان در سراسر کشور متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای، آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در 32 ماده و 19 تبصره با پیوست دستورالعمل مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان ابلاغ می‌شود. تمام مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش و عزم جهادی برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان براساس راهبرد شماره 1 فصل هفتم از نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و ارتقای تولید ملی از تمامی توانمندی موجود بهره گیرند.»
این آیین‌نامه در 59 صفحه تدوین شده و در اختیار تمامی واحدها و مراکز قرار گرفته است. همچنین در این آیین‌نامه مواردی ازجمله تعاریف و اختصارات، دستورالعمل مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، اهداف، وظایف، شکل حقوقی، ارکان، وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری، فناوری و نوآوری دانشگاه، شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه، وظایف و اختیارات شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان، پارک علم و فناوری دانشگاه، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ساختار سازمانی سرای نوآوری و... عنوان شده‌ است. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرسنجی ازسرواکنی درباره سربازی!

فرهیختگان در این عنوان، ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به مساله سربازی را بررسی کرد. در دومین جلسه از نشست بررسی کنکور که با حضور روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، موضوع سربازی هم مطرح شد و همین امر سرآغاز بحث‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیرامون سربازی شد.

املی با اشاره به مطرح شدن مشکل سربازی دانش‌آموزان در جلسه خواستار همکاری با ستادکل نیروهای مسلح شد تا فرجه‌ای دو ساله به آنها برای ورود به کنکور داده شود، وی در این خصوص گفت: ‌«اگر بتوانیم با همکاری ستادکل نیروهای مسلح اضطراب سربازی را از میان دانش‌آموزان برداریم و مدتی به دانش‌آموز مهلت دهیم تا امکان امتحان مجدد را داشته باشد و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند، در این صورت بخشی از معضلات ورود نامتناسب دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها را رفع کرده‌ایم.»

موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح نسبت به پیشنهاد افزایش سن سربازی به 20 سال واکنش نشان داد و گفت: «هر طرح و ایده‌ای برای سربازی، ابتدا باید به ستادکل نیروهای مسلح ارائه شده و اقدامات کارشناسی و بررسی‌های لازم درمورد آن انجام شود.» او عملا طرح افزایش سن سربازی تا 20 سالگی را حتی مربوط به قانون فعلی دانسته و گفت: «درحال حاضر سن سربازی در کشور ورود به ۱۹ سالگی است و از طرف دیگر دارندگان مدرک دیپلم یک‌سال فرصت دارند وضعیت سربازی خود را مشخص کنند که به‌عبارتی دیگر فرد مشمول پس از دریافت دیپلم تا ۲۰ سالگی فرصت دارد وارد دانشگاه شود، یعنی می‌تواند دو بار در کنکور شرکت کرده و فرصت پذیرش در رشته دانشگاهی موردعلاقه‌اش را داشته باشد.» البته کمالی کنکور را در کل بی‌ارتباط با سربازی عنوان کرد و گفت: «با این شرایط به نظر نمی‌رسد دغدغه سربازی بتواند برای کنکوری‌ها مشکل ایجاد کند، چراکه تسهیلات لازم برابر قانون و مقررات به این افراد ارائه شده است. به همین دلیل می‌توان گفت پیشنهاد مطرح‌شده عملا وجود داشته و کسانی که دغدغه کنکور داشته باشند تا ۲۰ سالگی و حتی در موارد خاصی که در بالا گفته شد تا ۲۱ سالگی می‌توانند برای شرکت در کنکور اقدام کنند.»

هرچند به نظر می‌رسید اظهارنظر کمالی پایانی به بررسی سربازی توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشد، اما پنجم دی‌ماه بود که دفتر معاونت خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با طرح سوال‌هایی اقدام به ارزیابی مساله سربازی- کنکور کرد. در این پرسشنامه بعد از چند سوال ابتدایی درباره مقطع تحصیلی، سن، دانشگاه و شماره دانشجویی، به سه سوال اصلی در رابطه با کنکور و سربازی خواهید رسید.

هرچند به نظر می‌رسید نظر‌سنجی انجام‌شده توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اقدامی جهت مشخص شدن ارتباط کنکور و سربازی باشد، اما جامعه آماری و سوالات مطرح‌شده در این پرسشنامه نشان داد نمی‌توان به این نظرسنجی اتکای کاملی داشت. نظر‌سنجی این سازمان آنچنان در بی‌خبری صورت گرفت که تنها 0.20درصد از دانشجویان پاسخ‌های خود را برای این سازمان ارسال کرده‌اند. از طرفی این نهاد قصد داشت تنها با سه سوال به مقصود خود یعنی تاثیر یا عدم تاثیر سربازی در کنکور برسد که به لحاظ روش تحقیق امر غیرممکنی است. این تحقیق با جامعه آماری و سوالات استاندارد می‌توانست راهگشای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سایر سازمان‌ها ازجمله نظام‌وظیفه باشد، اما به نظر می‌رسد تعجیل این شورا در به نتیجه رساندن موضوع کنکور تا پایان سال باعث شده روند استانداردی در بررسی کنکور صورت نگیرد، این درحالی است که افراد بسیاری پیرامون عجله پیرامون بررسی کنکور هشدار داده بودند. از طرفی مشخص نبودن مسئولیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سربازی باعث شده به طرح چنین سوال‌هایی و نتایج آن با شک و تردید نگاه شود. از آنجا که تصمیمات پیرامون سربازی با نیروهای مسلح است باید اولین گفت‌وگو‌ها نه در میدان نظر‌سنجی بلکه در بخش واگذاری مسئولیت‌ها انجام شود تا پس از بررسی‌های انجام‌شده با حرف و حدیثی روبه‌رو نشویم.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 9 دی به شرح زیر است:

پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه‌ها تاسیس می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره نقش وزارت علوم در عملیاتی شدن علم آکادمیک در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد و در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری احداث شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان توسط این پارک‌ها حمایت می‌شوند و 4 هزار و 600 شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده‌اند که با کمک در حل مشکلات بومی و کشوری، اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 3 و نیم میلیون دانشجو در 197 مرکز آموزش عالی کشور تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: اغلب 43 پارک علم و فناوری موجود در کشور، در کنار دانشگاه‌ها واقع شده‌اند و این نزدیکی، فرصت مناسبی را برای حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در محیط‌های عملیاتی و کاربردی دانش فراهم می‌‌کنند.

10 دی ماه؛ اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

یارمحمد حسین‌بر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش از اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی در 10 دی ماه خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم دوره‌های آموزشی پذیرفته‌شدگان از بهمن آغاز شود و تا تابستان ادامه داشته باشد تا بتوانیم معلمان جدید را مهرماه به مدارس اعزام کنیم.

وی درباره زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌هایی اجرایی از جمله آموزش و پرورش اظهار کرد: این آزمون 30 آبان ماه سال جاری برگزار شد و سهمیه آموزش و پرورش 18 هزار و 93 نفر بود. جزئیات اعلام نتایج آزمون استخدامی از سوی سازمان سنجش که برگزار کننده بوده اعلام می‌شود. طبق اعلام سازمان سنجش نتایج اولیه 10 دی ماه اعلام می‌شود.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دو برابر ظرفیت را به مصاحبه دعوت و طی یک ماه فرآیند بررسی مستندات و مدارک را انجام خواهیم داد گفت: پس از آن نتایج مصاحبه به سازمان سنجش ارائه و نتایج نهایی اعلام می‌شود.حسین‌بر افزود: سعی می‌کنیم دوره‌های آموزشی پذیرفته‌شدگان از بهمن آغاز شود و تا تابستان ادامه داشته باشد تا بتوانیم معلمان جدید را مهرماه به مدارس اعزام کنیم.

وی همچنین درباره سرانجام پیگیری‌ها برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام‌شان اظهار کرد: سازمان امور اداری استخدامی بخشنامه‌ای را به همه دستگاه‌های اجرایی ارسال کرده و آنها را موظف کرده که فقط مدرک یک مقطع تحصیلی را بپذیرند. بنابراین اعمال مدرک دوم و سوم جزو محدودیت‌های قانونی است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پیگیری‌های زیادی از سوی ما صورت گرفته و چهار نامه با امضای وزیر به سازمان اداری استخدامی ارسال شده تا آموزش و پرورش که ماهیت سازمانی یادگیرنده دارد، از این قانون مستثنی شود؛ اخیرا هم در مجلس مباحثی مطرح شده و در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056914

وب گردی

وب گردی