دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» متحول می‌شود

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارتقا جایگاه علمی ایران در سطح جهان، کاهش مهاجرت نخبگان و توسعه کمی و کیفی پژوهش و نوآوری جزو فرصت هایی است که توسعه آموزش عالی در اختیار ما قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در همایش تخصصی «طرح تحول در علوم، مهندسی و کشاورزی» ضمن گرامیداشت یوم‌الله ۹دی اظهار کرد: مردم ایران بصیرت خود را نشان دادند و با آرمان‌های امام و انقلاب، تجدید میثاق کردند.

وی با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی در ایران افزود: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های کشور، درون‌مایه غربی خود را حفظ کرده‌اند؛ دانشجویان کشور، باید با رویکردی توحیدی فارغ‌التحصیل شوند در غیر این صورت، تفاوت زیادی با فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه غربی نخواهد داشت.

دانشگاه در ایران، توسعه ناهمگون داشته است

دکتر رنجبر ادامه داد: مسیری که در این مدت در توسعه دانشگاه‌های کشور طی شده، توسعه ناهمگون داشته و در برخی موارد سرعت زیادی داشته است؛ البته در برخی موارد باید به صورت تدریجی و مبتنی بر نیازهای علمی جلو می‌رفت.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره فرصت های توسعه آموزش عالی کشور گفت: رشد سریع مقالات و تولیدات علمی، ارتقا جایگاه علمی ایران در سطح جهان، تعادل در بازار کار، تامین نیازهای تخصصی، کاهش مهاجرت نخبگان و توسعه کمی و کیفی پژوهش و نوآوری جزو فرصت هایی است که توسعه آموزش عالی در اختیار ما قرار داده است.

تهدیدات آموزش عالی کشور

وی درباره تهدیدات آموزش عالی تصریح کرد: کاهش کیفیت آموزش عالی، تنزل غایت های تربیتی و رواج مدرک گرایی و... جزو تهدیدات آموزش عالی کشور محسوب می شود‌.

رنجبر اضافه کرد: برای پیاده سازی نظام آموزش عالی مطلوب، باید بر نیازمندی ها و تقاضا توجه داشته باشیم و این نظام، مبتنی بر شناسایی و حمایت از نخبگان به صورت مسئله محور باشد. برای پیاده سازی الگوی مطلوب اسلامی ایرانی پیشرفت، باید در دانشگاه تحول ایجاد کنیم چرا که قلب تپنده آن، درهم آمیختگی حوزه و دانشگاه و تاسیس دانشگاهی حکمت بنیان است.

دانشگاه حکمت‌بنیان؛ هسته اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هسته اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دانشگاه حکمت بنیان است؛ در واقع دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت دانشگاه حکمت بنیان، مبتنی بر سند اسلامی شدن دانشگاه ها حرکت کند.

وی یادآور شد: تمرکز بر توسعه علوم دینی، پاسخ به نیازمندی های دینی، تقویت بنیان های دین و ترویج اخلاق و معنویات، جزو مولفه‌های اصلی دانشگاه حکمت‌بنیان محسوب می‌شود. در مدل راهبردی تحول دانشگاه آزاد اسلامی، تمامی مولفه‌های دانشگاه حکمت، بنیان دیده شده و اشتغال‌آفرینی دانش‌بنیان، آموزش و تحقیقات و پژوهش‌محور، جزو مولفه‌های اصلی این مدل راهبردی محسوب می‌شود.

رنجبر در پایان خاطرنشان کرد: تحولات در حوزه های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها صورت گرفته است و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056920

وب گردی

وب گردی