رونق کشاورزی با ساخت دستگاه مولد پلاسمای سرد

عضو هیئت علمی واحد سبزوار گفت: دستگاه پلاسما DBD از نوع پلاسمای سرد توسط یک تیم 6 نفره از اعضای هیئت علمی واحد سبزوار ساخته شده است. کارکرد این دستگاه بیشتر در توسعه کشاورزی و تولید بذرهای مختلف خواهد بود.

نادر مهدی‌‌زاده عضو هیئت علمی واحد سبزوار در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تولید دستگاه مولد پلاسمای سرد(DBD) در واحد سبزوار گفت: دستگاه پلاسما DBD از نوع پلاسمای سرد توسط یک تیم 6 نفره از اعضای هیئت علمی واحد سبزوار ساخته شده است. کارکرد این دستگاه در پزشکی، جوان‌‌‌سازی پوست، خون‌‌شناسی، دندان‌‌‌‌پزشکی، کشاورزی و صنایع غذایی بوده و کاری که توسط گروه سازنده این دستگاه انجام شده، بیشتر در توسعه کشاورزی و تولید بذرهای مختلف خواهد بود.

وی تشریح کرد: وقتی صحبت از پلاسما می‌‌‌شود، دمای بالا در ذهن متبادر می‌‌‌شود که برگرفته از پلاسمای طبیعی بوده و در موارد طبیعی چون خورشید و رعد و برق یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر بخواهیم در آزمایشگاه این ماده را تولید کنیم باید در درجه حرارت بالا انجام شود. پلاسمای سرد هم با توجه به اینکه دمای کمتری دارد هیچ آسیبی به بافت‌‌‌ها، موادغذایی و بذر نمی‌‌‌رساند و این امر یک افق جدید در ماندگاری و کاهش میکروارگانیسم‌‌‌‌ها شده و مقاومت در برابر کم‌‌‌آبی را افزایش می‌‌‌دهد. این نوع از پلاسما در صنایع دیگری چون نساجی هم کاربرد دارد.

عضو هیئت علمی واحد سبزوار درباره نحوه تولید پلاسما اظهار کرد: پلاسما به گاز یونیزه‌شده‌ای گفته می‌شود که همه یا بخش قابل توجهی از اتم‌های آن یک یا چند الکترون از دست داده و به یون‌‌‌‌های مثبت تبدیل شده یا به گاز به شدت یونیزه‌شده‌ای که تعداد الکترون‌های آزاد آن تقریبا برابر با تعداد یون‌های مثبت آن باشد گفته می‌شود.

مهدی‌‌زاده درباره کاربرد دستگاه مولد پلاسمای سرد(DBD) در صنایع مختلف خاطرنشان کرد: دستگاه مولد پلاسمای سرد(DBD) نمونه داخلی دارد؛ اما کارکردهای آن نسبت به نمونه مشابه داخلی خود بالا بوده و در زمینه بحث کشاورزی و بذرهای مختلف کاربرد دارد. حوزه صنایع غذایی و صنایع مرتبط با آن از جمله حوزه‌هایی است که در سالیان اخیر با پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی همراه بوده اما در این مسیر، همواره چالش‌هایی را نیز به خود دیده است. از سوی دیگر، پیشرفت‌‌های ایران در حیطه فناوری نانو و حیطه‌های مرتبط با آن از قبیل فناوری پلاسمای سرد، نشان داده که این فناوری‌‌های نو و مفید برای رفع چالش‌‌ها و مشکلات پیش‌روی صنایع از جمله صنایع غذایی و کشاورزی کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: این محصول نمونه تحقیقاتی است که نتیجه تلاش یک تیم 6 نفره از اعضای هیئت علمی واحد سبزوار بوده و با کمک و حمایت دانشگاه عرضه شده است که در صورت فراهم شدن شرایط لازم می‌‌‌تواند به تولید انبوه هم برسد.

عضو هیئت علمی واحد سبزوار درباره مشکلات و چالش‌‌‌‌‌های پژوهش در کشور تصریح کرد: بی توجهی و بی‌اعتمادی مدیران به یافته‌‌‌های پژوهشی و نامشخص بودن و بهره نبردن از نتایج پژوهشی از مسائل و چالش‌‌‌های عمده در زمینه پژوهش در ایران است. ضعف ارتباطات که وجه مشخصه آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فناوری، ضعف مفرط پایگاه های اطلاعات و نظام اطلاع رسانی و مانند آن است را می توان از دیگر مشکلات پژوهش در ایران دانست.

مهدی‌‌زاده اظهار کرد: هر پژوهش به خلق اندیشه‌‌‌های تازه منتهی می‌‌‌شود و هر اندیشه تازه‌‌ای، منشأ طرح پرسش‌‌های نوینی است که انسان را به ارزیابی‌‌های بیشتر و جدی‌‌‌تر برمی‌‌‌انگیزد و زمینه‌‌ساز تحولات علمی، صنعتی و اجتماعی در هر جامعه ای می‌‌شود.

وی در پایان متذکر شد: انتقال اطلاعات و یافته‌‌‌های حاصل از پژوهش از طریق برگزاری همایش‌‌‌های علمی و انتشار تحقیقات، در ایجاد فرهنگ پژوهش، تشویق و ترغیب مبتکران و پژوهشگران موثر خواهد بود. بدون تردید، نظام آموزشی و تحقیقاتی، لازم بوده و هر دو نظام باید پا به پای هم پیش روند و خود را با نیازها و اولویت‌‌‌‌های بازار کار، صنعت و خدمات بومی و ملی، مطابقت دهند و با آنها در ارتباط باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056955

وب گردی

وب گردی