به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو با اشاره به تولید خودروهای برقی گفت: ما به عنوان خودروساز زمانی میتوانیم نمونههای برقی را تولید کنیم که تا حد زیادی بومیسازی در آن زمینه انجام شده باشد اما بحث تجاریسازی با میزان نرخ آن بسیار مهم است. ما میتوانیم نمونههای CKD با نرخ بالا بیاوریم ولی چنین کاری مناسب نیست.
وی ادامه داد: تمام دولتها از برقی کردن خودروها حمایت کردهاند. به عنوان مثال ترکیه سالیانه ۳۵ هزار دستگاه از خودروی ملی این کشور میخرد اما در کشور ما نرخ برقیها بالا است و چنین شرایطی ندارد.
پیرمحمدی گفت: در ایرانخودرو برنامههایی برای تولید برقیها داریم. مشکل اساسی باتری است که اگر حل شود شرایط بهتر می شودخواهد.
وی افزود: به طور کلی خودروهای برقی آلودگی کل کشور را کم نمیکنند وبرای این که در شهرهای بزرگ آلودگی کم شود از خودروهای برقی استفاده میکنند.
پیر محمدی گفت: اتفاق خوبی که در سالهای گذشته و در صنعت خودرو رخ داده همین مرکز تحقیقات است. اینجا پایه دانشگاهی دارد و نتیجه این شده که در طراحی موتور کاملا خودکفا شدیم.
مدیرعامل ساپکو با اشاره به اینکه در رابطه با موتور دنا اتوماتیک بالای ۸۰ درصد کالیبراسیون آن در همان محل انجام می شودگفت: ما در زمینه طراحی موتور صاحب دانش فنی شدیم این کار از طریق مرکز تحقیقات صورت گرفته و حاصل بیش از ۲ دهه کار همین مرکز است. ما دیگر هیچ مشکل موتوری در ایرانخودرو نداریم.
وی گفت: تحریمها باعث شده که بسیاری از قطعات و به خصوص نمونه هایتک در داخل تولید شود و حداقل ۱۲۰ میلیون یورو ذخیره در صنعت خودرو صورت گرفته است.
پیر محمدی با اشاره به اینکه تولید ما روزی ۲ هزار دستگاه شده و بنا داریم که تولید را افزایش دهیم گفت: حداقل ۷۰ درصد قطعات خودروها ساخت داخل است البته ما نواقصی در بحث قطعات الکترونیک داریم و اگر مشکلات بخش الکترونیک را مانند موتور با ایجاد مراکز تحقیق حل میکردیم شرایط حاضر را نداشتیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه در زمینه تامین مواد اولیه نیز مشکل داریم گفت: دلیل برتر بودن قدرت کشورهای صاحب صنعت خودرو این است که مراکز تحقیق و توسعه دارند.
به گزارش ایسکانیوز، یازدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت 29 بهمن الی اول اسفند سال جاری برگزار می شود.
انتهای پیام/