حوادث ناگوار، زمینه‌ساز ایجاد فتنه در وجود انسان است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گاهی یک حادثه ناگوار و تاریک در زندگی انسان رخ می دهد که این حادثه، می تواند موجب ایجاد فتنه و گرایش انسان به سمت موضوعاتی غیر از خدا مانند عرفان‌های کاذب شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت حماسه ۹دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در سوره فلق، یک پناهگاه برای انسان ترسیم شده که این پناهگاه، ذات اقدس الهی است.

وی افزود: در این سوره به ۴ نوع فتنه اشاره شده است؛ اولین آن، شرّ است که می تواند در هر چیزی وجود داشته باشد. گاهی یک حادثه ناگوار و تاریک در زندگی انسان رخ می دهد که این حادثه، می تواند موجب ایجاد فتنه و گرایش انسان به سمت موضوعاتی غیر از خدا مانند عرفان های کاذب شود.

شریفانی ادامه داد: فتنه در پیوندهای اجتماعی و حسادت ها، از دیگر فتنه هایی است که در سوره فلق به آن اشاره شده است؛ اگر خودمان را تحت ربوبیت الهی قرار دهیم، می توانیم از این فتنه ها در امان باشیم.

وی با اشاره به سوره ناس گفت: در این سوره به فتنه های پیچیده تر و خطرناکی تری اشاره شده که تشخیص و مبارزه با آن ها سخت تر از بقیه موارد فتنه است. از این دو سوره می توانیم نتیجه بگیریم که در شرایط کنونی با دو دشمنِ آشکار و نامرئی مواجه هستیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند که شکل گیری فتنه ها یک دفعه نیست بلکه پله پله و تدریجی است؛ امکان دارد شخصی به مدت ۳۰ سال در میان ما زندگی کند اما نفاق و فتنه های او آشکار نشود. امام علی(ع) همچنین۴ عامل ثروت، دین داری غیر عالمانه، پیروی و تقلید کورکورانه و تبعیت از بدعت های دین را زمینه ساز شکل گیری فتنه می دانند.

شریفانی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع)، آگاهی و بصیرت افزایی را جزو وظایف اصلی مومنان برای مقابله با فتنه ها می دانند؛ همچنین به تعبیر ایشان، از وحدت و کثرت فتنه گران نباید ترسید و همواره باید در برابر فرصت‌طلبان بیدار باشیم. تلاش برای آرام سازی اوضاع جامعه نیز از دیگر وظایف ما در شرایط فتنه به تعبیر امیرالمومنین(ع) است‌.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056970

وب گردی

وب گردی