رتبه ۷۲ ایران در آمادگی برای هوش مصنوعی

معاون وزیر ارتباطات با بیان این که رتبه ایران در آمادگی برای جذب هوش مصنوعی در دنیا ۷۲ است، گفت: ایران جایگاه مناسبی در بحث آماده بودن در این حوزه ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «ستار هاشمی »معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (IKT2019 )، به نقش هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی کشورها اشاره کرد و گفت: امروز موضوع «بیگ دیتا» و حجم داده به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است و این مفهوم در کنار بسترهای پردازشی اطلاعات به عنوان مزیت رقابتی کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که بسیاری از دانشمندان، انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر محاسبات می دانند، گفت: هم اکنون شاهد رشد و تبادل اطلاعات در عصر فضای مجازی هستیم و آمارها نشان می دهد در هر دقیقه بیش از ۱۸۸ میلیون ایمیل در دنیا جابجا می شود. در همین حال میزان دانلود اپلیکیشن های کاربردی به ازای هر دقیقه ۱۹۰ هزار بار اعلام شده و پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۰ در هر ثانیه کاربران بیش از ۱.۷ مگابیت داده تولید کنند.
وی میزان تولید ناخالص داخلی جهانی(GDP ) هوش مصنوعی را حدود ۱۵.۷ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۰.۴% سهم کشورهای توسعه یافته آسیایی و ۲ درصد سهم خاورمیانه است.

هاشمی گفت: ایران جایگاه مناسبی در بحث آماده بودن برای جذب حوزه هوش مصنوعی ندارد و آمادگی لازم در این خصوص دیده نمی شود. ما امکان جذب فارغ التحصیلان این حوزه و نیز ایجاد انگیزه مشوقی برای این بخش نداریم.

متاسفانه ایران در حوزه هوش مصنوعی جایگاه ویژه‌ای ندارد به طوری که ایران رتبه ۷۲ دنیا را دارد.

معاون نوآوری وزیر ارتباطات با بیان این که امروز موضوع هوش مصنوعی و مباحث مربوط به پردازش و شبکه های عمیق مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است، گفت: نفوذ هوش مصنوعی در زندگی بشر و اتفاقاتی که به واسطه این مفهوم در جهان در حال رخ دادن است، می تواند بسیاری از مفاهیم را دگرگون کند.

وی گفت: برای مثال مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک هم اکنون از طریق ابزارهای هوش مصنوعی با کمترین میزان اشتباه در حال انجام است. نقش این فناوری در پیش بینی بیماری ها نیز قابل توجه است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آشنایی ناکافی عدم درک مناسب از اهمیت موضوع، عدم توجه به اصلاح یا تدوین قوانین متناسب و سازگار با حوزه هوش مصنوعی و کپی رایت محصولات نوآورانه، کمبود نیروی انسانی و کمبود آزمایشگاه و پلت‌فرم‌های پردازش این حوزه را از عمده چالش‌ها در این حوزه عنوان کرد و افزود: مهاجرت نخبگان این حوزه به دلیل جذابیت‌های ایجاد شده در سایر کشورها با این یک چالش جهانی است به طوری که کشور چین حدود یک میلیون خبره حوزه هوش مصنوعی نیازمند است.

وی تصریح کرد: سرعت یادگیری ماشین بیشتر از انسان است و چنانچه این چالش ها را حل نکنیم، هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای سیستم های هوشمند ما خواهد بود.


انتهای پیام/

کد خبر: 1057031

وب گردی

وب گردی