مبارزه با قاچاق راهکار تقویت تولید داخلی

جمعی از دفاتر دانشگاهی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای اعلام کردند: پدیده قاچاق منحصر به قاچاق‌های جزئی کولبران و چنین مواردی نیست؛ باندهایی که اقدام به قاچاق انبوه کالا و ارز می‌کنند باید شناسایی شده و با آن‌ها برخورد شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از دفاتر دانشگاهی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از آنها خواستند تا با قاچاق کالا به صورت جدی مبارزه شود.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: باید با فساد به طور جدی مبارزه شود، با ویژه‌خواری مبارزه‌ی جدی شود، با قاچاق مبارزه‌ جدی بشود؛ این موارد به اقتصاد کشور لطمه می‌زند و ضررش را مردم می‌برند. اگر ما در مقابل آن مجموعه‌ای که با زدوبست‌هایی در زمینه‌ی مسائل اقتصادی ویژه‌خواری کرده و خودشان را از امتیازات ویژه برخوردار می‌کنند و یا دچار فساد پولی و مالی و اقتصادی می‌شوند، سهل‌انگاری کنیم، قطعاً کشور ضرر خواهد کرد؛ نباید در این زمینه سهل‌انگاری شود. البته در مقام بیان و در روزنامه‌ها و جنجال و به‌خصوص با جهت‌گیری‌های سیاسی، حرفهای قشنگ خوبی زده می‌شود اما اینها فایده‌ای ندارد.

دانشجویان در این نامه بیان کردند:مقام معظم رهبری ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ می‌فرمایند: حالا یک مجرم اقتصادی را مثلاً فرض کنیم دستگیر کردند، روزنامه‌ها درباره‌اش بنویسند و عکس و تفصیلات و کارهایی مانند اینها را با اهداف جناحی و سیاسی کنند، اینها فایده‌ای ندارد؛ دو صد گفته چون نیم کردار نیست. باید جلوی آن فسادی را که امروز ممکن است پیش بیاید بگیرند و مانع فساد بشوند. قاچاق همین جور است؛ مانع قاچاق [بشوند]. باید با قاچاق، به‌معنای واقعی کلمه مبارزه کنند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در زمانی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمر به نابودی اقتصادی کشور بسته و معیشت مردم را هدف قرار داده است. پدیده شوم قاچاق با منافع عده‌ای مفسد اقتصادی گره خورده و سعی در نابودی تولید داخلی دارد. در این بین دستگاه‌های زیادی متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند؛ اما متاسفانه اخباری مبنی بر ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و گمرک‌های کشور به گوش می‎‌رسد و جولان کالاهای قاچاق در بازار همچنان ادامه دارد. مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه قانونی خود اقدام به تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق کالا و ارز کرده و گوشه‌ای از ضعف یا کم‌کاری دستگاه‌های متولی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این تحقیق و تفحص مشخص شده است؛ اما بنا بر اظهار نمایندگان عضو هیئت تحقیق و تفحص گزارش آماده شده توسط این هیئت با اعمال فشار و لابی بعضی از افراد تا کنون در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت نشده است.

برخی از فعالان دانشجویی در این نامه عنوان کردند: با توجه به اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تاکیدات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با پدیده شوم قاچاق از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تا هر چه سریع تر متن اصلی و بدون دستکاری گزارش هیئت تحقیق و تفحص را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده و هیئت رئیسه مجلس نیز با قید فوریت این گزارش را برای آگاهی افکار عمومی منتشر کند.

در این نامه آورده شده است: همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند یکی دیگر از ارکان تقویت تولید داخلی، دستگاه مبارزه‌ با قاچاق است و پدیده قاچاق منحصر به قاچاق‌های جزئی کولبران و چنین مواردی نیست؛ باندهایی که اقدام به قاچاق انبوه کالا و ارز می‌کنند باید شناسایی شده و با آن‌ها برخورد جدی شود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: جنبش دانشجویی انتظار دارد تا مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات و قبل از اینکه متن گزارش هیئت تحقیق و تفحص دچار تغییراتی شود نسبت انتشار گزارش اقدام سریع و خاطیان در مبارزه با قاچاق را به دستگاه قضائی معرفی کند. از دستگاه قضایی نیز انتظار می‌رود در صورت تعلل مجلس یا هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدامی جدی و سریع برای شناسایی و انهدام باندهای قاچاق و منتفعان از این پدیده شوم اقدام شود.

امضا کنندگان نامه به شرح زیر است:

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی دماوند
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی آبادان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام/

کد خبر: 1057033

وب گردی

وب گردی