دانشمند چینی به 3‌سال زندان محکوم شد

چین دانشمندی را که به اصلاح ژنتیکی نوزادان دست زده بود را به 3‌سال زندان محکوم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «هی جیانکوی» در ماه نوامبر سال گذشته طی کنفرانسی بین‌المللی اعلام کرد پروژه‌ای را رهبری کرده که منجر به تولد نوزادان دوقلو با مقاومت بیشتر در مقابل بیماری ایدز شده است.

پیش از آن تحقیقات این دانشمند برای بررسی ارسال نشده بود و مقامات چینی پس از تحقیقات تأیید کردند که این کار انجام شده و محققان عمدا از نظارت فرار کرده اند.

جیانکوی در روز دوشنبه به استفاده غیرقانونی از شغل پزشکی و نقض مقررات تحقیقات علمی چین و همچنین جعل اسناد محکوم شد. وی علاوه بر سه سال زندان به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ ۳ میلیون یوان (۴۳۰ هزار دلار) محکوم شد.

مجازات دو عضو دیگر که روی این تحقیق کار می‌کردند کمتر بود. «ژانگ رنلی» به دو سال زندان و پرداخت ۱ میلیون یوان و «کین جینژو» به ۱۸ ماه زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار یوان محکوم شد.

هی جیانکوی در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد موفق شده از مسیر اصلاح دی ان ای، باعث تولد دو نوزاد دختر دوقلو شود که در برابر ویروس ایدز مقام هستند؛ آن هم در حالی که پدرشان به این ویروس آلوده بوده است.

متخصصان علم ژنتیک با اعتراض به این کار اعلام کردند که بنیان اخلاق زیستی به خطر افتاده است. آنها دولت چین را نیز به اهمال‌کاری در قبال این موضوع متهم کردند.

دامنۀ گستردۀ اعتراضات جهانی باعث شد که دولت چین دستور دهد تحقیقات این سه دانشمند به حالت تعلیق درآید و آنها از سوی پلیس بازجویی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057037

وب گردی

وب گردی