دانشجویان ارشد دانشگاه تهران اسباب‌بازی طراحی می‌کنند

رشته طراحی اسباب‌بازی، بین‌رشته‌ای است و باید از جنبه‌های مختلف روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، هنری و حتی اقتصادی به آن نگاه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دفتر ارتباطات و امور رسانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مجید سرسنگی در نشست تخصصی «آموزش و پژوهش در صنعت اسباب‌بازی» که در حاشیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری رشته طراحی اسباب‌بازی در دوره کارشناسی ارشد اظهار کرد: دو دانشگاه فرهنگ و هنر تهران و همچنین هنر اسلامی تبریز، به‌طور هم‌زمان طرح‌هایی را ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به شکل‌گیری رشته طراحی اسباب‌بازی در دوره کارشناسی ارشد گفت: رشته طراحی اسباب‌بازی، بین‌رشته‌ای است و باید از جنبه‌های مختلف روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، هنری و حتی اقتصادی به آن نگاه کرد. دانشگاه فرهنگ و هنر به مبانی نظری صنعت اسباب‌بازی توجه کرده و دانشگاه دیگر بیشتر به جنبه‌های عملی این رشته معطوف بوده است، در حالی که رشته طراحی اسباب‌بازی، بین‌رشته‌ای است و باید از جنبه‌های مختلف روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، هنری و حتی اقتصادی به آن نگاه کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در فرهنگ ما به کودکان توجه چندانی نشده، گفت: نیاز بچه‌ها را نه شناخته‌ایم و نه به آنها پاسخ داده‌ایم. چیزی به نام موسیقی کودک، معنی و مفهوم ندارد، آن‌وقت مرتب گلایه می‌کنیم چرا کودکان ما شخصیت‌های ایرانی را نمی‌شناسند و با مرد عنکبوتی و باب اسفنجی آشنا هستند.

سرسنگی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه در طول سال، چند فیلم خوب کودک و چند برنامه پرمخاطب تلویزیونی ساخته می‌شود؟ بیان کرد: باید مخاطب خود را بشناسیم و به آن توجه کنیم. امروز نیاز کودکان تغییر کرده و باید ذهن و زبان کودک امروز را بشناسیم، همان‌گونه که غربی‌ها از گذشته تا امروز به بچه‌ها، توجه بسیار داشته و دارند.

وی با اشاره به اینکه امروز شکل استعمار کشورها تغییر کرده، تصریح کرد: استعمار فیزیکی در دنیای امروز، معنی ندارد و کشورها از طریق فرهنگ و هنر، کشورهای دیگر را به استثمار خود در می‌آورند و در این شرایط ضروری است که ما هم فرهنگ خود را بشناسیم و هم روی شخصیت‌های فرهنگی خود سرمایه‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057066

وب گردی

وب گردی