پرستاری، یکی از سه حرفه برتر جهان در 10 سال آینده

معاون علوم پزشکی و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد کرج در مراسم بزرگداشت روز پرستار به تشریح جایگاه پرستاری در ایران و جهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، منصوره تجویدی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد کرج در مراسم بزرگداشت روز پرستار که در تقارن فرخنده میلاد با سعادت حضرت زینب(س) در دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه برگزار شد؛ از تلاش ها و زحمات بی دریغ تمامی پرستاران تقدیر کرد.

وی با اشاره نامگذاری سالروز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار گفت: افتخار می کنیم که حرفه پرستاری قداست خود را از نام حضرت زینب(س) گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال هفته پرستار با شعار: جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت گرامی داشته می شود در تعریف حرفه پرستاری به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری حرفه پرستاری را جزو ارزشمندترین حرفه ها دانسته و تاکید کرده اند که پرستاری ترکیبی ااست از رحمت و عطوفت و مهربانی و مراقبت و از سوی دیگر دانش و معرفت و تجربه و مهارت؛ این همان تعریفی است که در تمامی مقاطع تحصیلی سعی در آموختن آن به دانشجویان پرستاری داریم.

تجویدی با اشاره به اهمیت رشته پرستاری با توضیحی در خصوص اقدامات صورت گرفته در سال جاری توسط پرستاران در کشور گفت: پرستاران خط مقدم نظام سلامت جامعه هستند که طبق پیش بینی های وزارت بهداشت در ده سال آینده یکی از سه شغل برتر در دنیا خواهد بود و در حال حاضر نیز جزو 4 رشته برتر کشور است که بعد از رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از صد سال از فارغ التحصیلی اولین دانش آموختگان دانشگاهی پرستاری کشور گذشته است گفت: اولین آزمون صلاحیت حرفه ای امسال برگزار خواهد شد و دانش آموختگان با دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای که به صورت بین المللی معتبر می باشد می توانند مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به آمار ارائه شده وزارت بهداشت از کمبود نیروی پرستار در جامعه و در بخش آموزش گفت: استاندارد تعداد پرستاران به بیماران متوسط 1 به 4 تا 1به 1 بسته به بخش مربوطه است اما متاسفانه در حال حاضر این نسبت در کشور ما 1 به 10 و در برخی مواقع 1 به 15 است، با توجه به جمعیت کشورمان در حال حاضر جذب 200 هزار نفر پرستار برای رفع این کمبود لازم است.

تجویدی با اشاره ای به وضعیت علمی و پژوهشی رشته پرستاری در کشور و منطقه گفت: بیش از 25 درصد تولید مقالات مرتبط با رشته های علوم پزشکی و پرستاری توسط محققان و پژوهشگران رشته های پرستاری کشورمان ارائه شده تا جایی که در منطقه کشور ما در این زمینه در رتبه دوم قرار گرفته است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1057079

وب گردی

وب گردی