اعتقاد راسخ به حضور روحانیت و مرجعیت در دانشگاه آزاد وجود دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مسئولان دفاتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی باید در متن زندگی دانشجویان قرار بگیرند و با آنها در تعامل دوستانه، مثبت، سازنده و مستمر باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست سراسری مسئولان استانی دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در مجتمع حافظ این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س)، گفت: غرب با یک هدفمندی خاص در مسیر مشخص پس از رنسانس حرکت کرد و مدرنیته سوغات این حرکت غرب بود. به اعتراف غربی‌ها دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته است.

دکتر طهرانچی با اشاره به تاریخچه بنیانگذاری دانشگاه در کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند «دانشگاه ما بی‌رودربایستی غلط بنیان‌گذاری شده، از اوّل غلط بنیان‌گذاری شده و بنابراین یک اصلاح و یک تحوّل و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌ طور مستمر لازم است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی تئوری‌های تئوریسین‌های نظام آموزش عالی کشور، گفت: پس از انقلاب اسلامی یک تیمی به موضوع دانشگاه در ایران تسلط یافته بود که علیرغم تذکرات، فرامین مقام معظم رهبری و وجود اسناد بالادستی حرکت خاص خود را دنبال میکرد و معتقد بود که کارکرد دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته در کشور جاری و ساری باشد. این گروه به صراحت اعلام میکرد که مدرنیته دو چهره موقر و مبتذل دارد و دانشگاه باید ابعاد مدرنیته موقر را پیگیر باشد.

وی با اشاره به نگاه فلسفه غرب به تعلیم و تربیت، افزود: در دانشگاه مدنظر غرب اصل جداسازی نهاد خانواده و دین از مظهر یکپارچگی اجتماعی بود، آنها معتقد بودند که نظامات شغلی باید جایگزین شود.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاهی و اجتماعی که ما امروز با آن سروکار داریم، به شدت متأثر از فناوری است، گفت: در این زمینه صنعت چاپ به عنوان اولین صنعتی که در غرب اثر بنیادین بجای گذاشت، دین را با چاپ کتاب مقدس وارد سطح نخبگانی کرد. با این کار انحصار دین از جامعه علمای دین خارج و وارد عرصه نخبگانی شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحول بعدی که در فضای شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی رخ داد، گفت: در این تحول، دین که در مرحله قبل وارد عرصه نخبگانی شده بود، وارد عرصه اجتماعی شد. یعنی مرجعیت به بدنه عمومی جامعه منتقل شد. در واقع در غرب، نخستین آفت خارج کردن دین از خانواده و دومین آفت، اجتماعی کردن دین بود.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) از ابتدای انقلاب فرمودند «اسلام بدون روحانیت خطرناک است»، اظهار داشت: متأسفانه هر دو نگاه غربی امروز درجامعه ایرانی تزریق میشود و ما باید در دانشگاه و در دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در برابر این موضوعات هوشیارانه عمل کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که از مرجع سازی غیر روحانیت به ما وارد می شود، کم نیست و باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود، چرا که به راحتی امروزه مرجعیت را جابه جا میکنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه محیط کار و اجتماع ما بزرگ مقیاس، پیچیده، با اثرات سریع، فرامرزی و انسان مدار است، گفت: باید توجه داشت که مخالفان نظام اسلامی دارای برنامه‌های متعددی برای اهداف خود بوده و از ما بسیار پرکارتر هستند، بنابراین باید به این موضوع توجه داشته و فعالیت‌های خود را چند برابر کنیم، چرا که آنها درصدد ایجاد دین بدون روحانیت و مرجعیت هستند.

وی با اشاره به اینکه توجه به راهبردهای سند دانشگاه اسلامی در رأس کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته، گفت: اعتقاد راسخ به حضور روحانیت و مرجعیت در این دانشگاه وجود دارد و توجه به این نکته حائز اهمیت است که مسئولان دفاتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی باید در متن زندگی دانشجویان قرار بگیرند و با آنها در تعامل دوستانه، مثبت، سازنده و مستمر باشند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه مرجعیت یافتن الزاماتی دارد که یکی از آنها بودن در کنار دانشجویان است، اظهار داشت: این موضوع باید در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه ویژه قرار بگیرد، چرا که این دانشگاه، یک دانشگاه اجتماعی است و اقشار مختلف مردم برای آموزش با آن در ارتباط هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057087

وب گردی

وب گردی