مسابقات علمی چالش گرانش در مدارس سمای بروجرد برگزار شد

نخستین دوره مسابقات علمی پژوهشی چالش گرانش (نجات تخم‌مرغ) با رقابت تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی مدارس و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در سمای بروجرد برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین دوره مسابقات علمی پژوهشی چالش گرانش(نجات تخم‌مرغ) برگزار شد.

در این مسابقات که به‌منظور ایجاد فضای رقابت سالم، همدلی و کارگروهی، بسترسازی برای رشد و بروز خلاقیت‌های ذهنی و نوآوری دانشجویان و دانش‌آموزان، آشنایی بیشتر با این مسابقات و قوانین علمی آن و تشویق به شرکت در این‌گونه رقابت‌های جذاب علمی برگزار شد، ۵۴ نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان مدارس و آموزشکده فنی و حرفه‌ای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در قالب تیم‌های یک، دو و سه نفره و با ۲۸ سازه در دو بخش جداگانه به رقابت پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این مسابقه، باید در مدت‌زمان مشخصی سازه‌های محافظ سبکی را با استفاده از ابزارهایی از قبیل روزنامه و مقوا، نایلون، چسب، نی، ماکارونی و ... طراحی کرده و بسازند. سپس یک عدد تخم‌مرغ را به‌گونه‌ای در آن جاسازی کنند که با سقوط آن سازه از ارتفاع کمترین آسیب را ببیند. ابتکار و خلاقیت در ارائه ایده‌ای نو برای محافظت تخم‌مرغ و نیز داشتن طراحی فنی و مهندسی به سالم ماندن تخم‌مرغ در این چالش کمک می‌کند.

سبکی سازه، زیبایی سازه، خلاقیت و محاسبه در طراحی سازه‌ها، دقت پرتاب و زمان سقوط، نحوه خروج تخم‌مرغ از سازه از مهم‌ترین معیارهایی بود که در امتیازدهی هیئت داوران مورد توجه قرار گرفت.

در پایان این دوره از مسابقات در بخش دانشجویی، از بین ۱۴ سازه شرکت داده شده، تیم تخم‌مرغ طلایی(فاطمه لطفی و فضیلت خورده چی)، مقام اول را به دست آورد، تیم مدافعان(میثم زاهدی دوست) و تیم سریع و خشن(فاطمه بیات و محدثه زندی) به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.

تیم فروهر(فرامرز گودرزی و مهدی پرور و تورج عزیزپور) نیز به‌عنوان تیم خلاق برگزیده شد. از برگزیدگان این مسابقات با حضور معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی واحد بروجرد و عوامل آموزشکده، با اهدای لوح و جوایزی قدردانی و نتایج بخش دانش‌آموزی که در قالب ۱۴ سازه برگزار شد نیز به‌صورت استانی متعاقباً اعلام خواهد شد.

مسابقات چالش گرانش(Gravity Challenge) یا «نجات تخم‌مرغ» نخستین‌بار از سوی سازمان فضایی آمریکا(NASA) به‌منظور ساخت سازه‌ها و اجسامی که انسان را در ارسال و پرتاب کاوشگرها به سیاره‌های دیگر یاری کنند، اجرا شد؛ چراکه کاوشگرها باید در درون سازه‌هایی قرار گیرند که پس از برخورد با سطح سیاره‌ها و اجرام آسمانی، بتوانند با کاستن سرعت، به‌سادگی و با حفظ دستگاه‌های درون خود، با کمترین خسارت بر سطح سیاره موردنظر نشسته به کاوش و بررسی بپردازند و اطلاعات کسب‌شده را به زمین ارسال کنند.

پایان پیام/

کد خبر: 1057100

وب گردی

وب گردی