«تصویربرداری لیزری از چشم» پیشرفته می‌شود

پروژه بومی سازی تکنولوژی ساخت دستگاه otc تصویربرداری مقطعی از شبکیه چشم از جمله طرح‌هایی است که ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری‌های مرتبط به آن اعلام فراخوان کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دستگاه تصویربرداری مقطعی از شبکیه چشم (OTC) از جمله تجهیزات حوزه پزشکی است که در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پس از نوسانات ارزی اخیر و افزایش قیمت قابل توجه، بومی سازی آن در داخل کشور مورد توجه ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی قرار گرفت. این ستاد برای پروژه‌های علمی مرتبط به آن اعلام فراخوان کرد.

در حوزه لیزر و فوتونیک، تجهیزات و فناوری‌های گسترده ای وجود دارد که باید بومی‌سازی شود. بر این اساس، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق حمایت از پروژه‌‎های علمی شاخص دانشگاهی سعی دارد تا روند بومی سازی این فناوری‌ها را تسهیل کند و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را ترغیب کند که با انگیزه بیشتری به این حوزه‌ها ورود کنند.

پروژه بومی سازی تکنولوژی ساخت دستگاه otc تصویر برداری مقطعی از شبکیه چشم از جمله طرح‌های است که ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری‌های مرتبط به آن اعلام فراخوان کرد.

احمد امجدی استاد دانشگاه شریف که سرپرستی گروه تحقیقاتی در زمینه فناوری مرتبط با این دستگاه را بر عهده دارد، در این‌باره اظهار کرد: زمانی که فرد بیمار می‌شود، اطلاعات مربوط به این بیماری در قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله در دندان‌ها، استخوان و شبکیه چشم ذخیره می‌شود.

وی گفت: اطلاعات ذخیره شده در شبکیه چشم می‌تواند دسترسی دقیق تری را نسبت به تاریخچه بیماری شخص برای کادر درمانی فراهم سازد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: هر چند ضخامت شبکیه چشم اندک است، اما اطلاعات گسترده‌ای را در خود جا داده است. تصویربرداری مقطعی از شبکیه چشم امکان دسترسی به این اطلاعات را فراهم می‌سازد. این گونه تصویربرداری می‌تواند در زمینه درمان بیماران دیابتی، پارکینسون و آلزایمر بسیار سودمند باشد.

به گفته‌ای امجدی، به دلیل نوسانات ارزی، قیمت دستگاه otc تا یک میلیارد تومان افزایش یافت و همین مسئله نیز به انگیزه‌ای تبدیل شد تا با بومی سازی فناوری آن، بتوانیم باری از روی دوش جامعه درمانی کشور برداریم و قیمت آن را به شکل چشمگیری کاهش دهیم.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف با اشاره به اهمیت کار در فناوری‌های نوظهور اضافه کرد: این فناوری با همت تیمی در دانشگاه شریف در حال تکامل است و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در لبه تکنولوژی قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057131

وب گردی

وب گردی