برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور محدودیت مالی نداریم

سیاوش ملکی‌فر گفت: این صندوق بعد از دانش بنیان شدن و تولید نمونه آزمایشگاهی، با تسهیلات و خدمات متنوع برای تولید انبوه محصولات فناورانه در کنار شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «سیاوش ملکی‌فر»، در سخنانی در پنل تامین مالی کسب و کارهای نانویی در هفتمین مجمع اقتصادی فناوری نانو با بیان این که صندوق نوآوری و شکوفایی محدودیت مالی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور ندارد، گفت: صندوق نوآوری در تمامی‌ مراحل توسعه محصول بعد از پایدارسازی نمونه و برای توسعه نمونه صنعتی تا تولید انبوه و ورود به بازار، با شرکت‌های دانش بنیان همراه خواهد بود، به عبارت دیگر صندوق بعد از دانش بنیان شدن و تولید نمونه آزمایشگاهی، با تسهیلات و خدمات متنوع برای تولید انبوه محصولات فناورانه در کنار شرکت‌ها خواهد بود.

وی به شیوه‌های تامین مالی در اکوسیستم نوآوری کشور اشاره کرد و گفت: سه گونه شیوه تامین مالی در این کوسیستم وجود دارد که شامل تسهیلات یا وام است که از طرف نهادهای حمایتی وام کم بهره‌تر از نرخ مصوب 18 درصد کمتر وجود دارد. شیوه بعدی توانمندسازی یا حمایت بلاعوض است که فناوران به این حمایت نیاز دارند و در نهایت شیوه دیگر تامین منابع مالی، سرمایه‌گذاری یا VC است که شرکت‌های سرمایه‌گذار از نوع حقوقی و مدنی با فناور شریک می‌شوند و به ازای جذب منابع مالی، بخشی از سهم شرکت یا درآمد حاصل از فروش محصول را با سرمایه‌گذار شریک می‌شوند. سرمایه‌گذار نیز در مواردی که توجیه اقتصادی وجود داشته باشد مشارکت خواهد کرد.

ملکی‌فر به عامل ریسک در توسعه کسب و کار اشاره کرد و گفت: همه دعواها در کسب و کارها، بر سر ریسک است و کسی که ریسک بیشتری برمی‌دارد منافع بیشتری از کسب و کار می‌تواند داشته باشد. فناوری نانو نیز یکی از تکنولوژی‌های سخت است که نیاز به ریسک و سرمایه‌گذاری دارد. در ابتدای توسعه فناوری، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر است و هر چه کار جلو می‌رود میزان ریسک کاهش می‌یابد.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق از ابتدای تولید نمونه صنعتی با تسهیلات نمونه‌سازی با شرکت‌های دانش بنیان همراه خواهد شد، گفت: در ابتدای ایجاد این نهاد، قید کمک به شرکت‌های دانش بنیان لحاظ شد و امروز شرکتی دانش بنیان محسوب می‌شود که یک نمونه محصول‌ های‌تک آزمایشگاهی مبتنی بر تحقیق و توسعه ساخته باشد.

وی به افزایش شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: هر شب معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری لیست بروزرسانی شده شرکت‌های دانش بنیان را در اختیار ما قرار می‌دهد که امروز تعداد آنها به 4727 شرکت رسیده است که بیشترین فراوانی به شرکت‌های حوزه الکترونیک و بعد از آن به حوزه سلامت اختصاص دارد.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: در تامین نمونه آزمایشگاهی، نمونه صنعتی و تولید انبوه محصولات، نهادهای دیگری نیز وجود دارند که در سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات می‌توانند کمک کنند. در حوزه توسعه صنعتی می‌توان تسهیلات را از صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق حمایت از پژوهشگران، صندوق‌های تخصصی دولتی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، بنیاد ملی نخبگان و نهادهای عمومی ‌غیر دولتی دریافت کرد. همچنین صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های تخصصی دولتی و نهادهای عمومی‌غیر دولتی برای سرمایه‌گذاری نیز آمادگی دارند. در تولید انبوه نیز شرکت‌های بزرگتر مثل ایدرو و ایمیدرو و بانک‌های توسعه‌ای نیز می‌توانند تسهیلات و منابع مالی لازم را تخصیص داده و تامین کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه ضمن اشاره به مجراهای تامین گرنت در کشور بیان کرد: برای تولید نمونه آزمایشگاهی نیز شرکت‌ها می‌توانند از گرنت و پول بلاعوض توسعه فناوری و تولید نمونه آزمایشگاهی صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. گرنت نیز در اختیار دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، صندوق حمایت از پژوهشگران ، نیماد، شتابدهنده‌های فناوری و برخی وزارتخانه‌هاست.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به ناآشنایی دانشگاه‌ها در مورد خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از اولویت‌های جدی ما اطلاع‌رسانی خدمات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان است. معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری نیز کارگزاران ترویجی دارد که در استان‌ها و شهرهای مختلف خدمات را معرفی و در کنار آن خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز اطلاع‌رسانی می‌کنند.

لازم به ذکر است هفتمین مجمع اقتصادی فناوری نانو از امروز 10 دی ماه به مدت دو روز و با شعار صعود به سبک فاتحان اورست با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو آغاز به‌کار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057137

وب گردی

وب گردی