اولین حضور دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین استاندارد ملی صنایع غذایی

عضو هیئت علمی علوم پزشکی آزاد تهران گفت: در تدوین استانداردها تاکنون، هیچ اسمی از دانشگاه آزاد نبوده اما امروز، این دانشگاه در تدوین استانداردهای ملی حضور دارد.

پریسا زیارتی عضو هیئت علمی علوم پزشکی آزاد تهران در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره حضور دانشگاه آزاد در تدوین استاندارد ملی صنایع غذایی گفت: در تدوین استانداردها تاکنون، هیچ اسمی از دانشگاه آزاد نبوده و این فرصت در اختیار دانشگاه‌‌‌‌های مطرح دولتی بوده اما در حال حاضر این دانشگاه، در تدوین استانداردها حضور دارد و برای تدوین استانداردهای بعدی نیز این همکاری ادامه دارد.

وی تشریح کرد: تدوین استاندارد ملی 11602، میکروبیولوژی دانه‌‌های غلات و حبوبات، ویژگی‌‌ها و روش‌‌های آزمون، توسط گروه علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد و نمایندگانی از بخش صنایع غذایی، اداره استاندارد و وزارت بهداشت انجام شده است. این استاندارد مختص به غلات و حبوبات و ویژگی‌‌‌ها و روش‌‌‌های آزمون است. هر جایی که در ایران، آزمونی بر روی غلات و محصولات غذایی انجام می‌‌‌شود باید از این استاندارد استفاده کنند. استفاده از این استاندارد برای کلیه تولیدکنندگان صنایع غذایی اجباری است.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی آزاد تهران در ادامه درباره محتوی استاندارد ملی در حوزه صنایع غذایی خاطرنشان کرد: قوانین استاندارد براساس قوانین ملی اداره استاندارد ایران بوده که ترجمه‌‌‌های ایزو و استانداردهای جهانی است. معیارهای تدوین این استاندارد، مانند تمام استانداردهای دیگر که شامل تحولات مربوط به دنیا با توجه به روز شدن و پیشرفت‌‌هایی که در زمینه غذایی است انجام می‌‌شود. بخش صنعتی تدوین استاندارد 11602، میکروبیولوژی دانه‌‌های غلات و حبوبات، ویژگی‌‌ها و روش‌‌های آزمون، به عهده نمایندگانی از صنایع غذایی کشور و بخش علمی به عهده علوم پزشکی آزاد تهران است.

زیارتی یادآور شد: یک استاندارد دیگری هم تدوین کردیم که به حوزه آب مرتبط بوده و این استاندارد علاوه بر کاربرد در آب آشامیدنی در صنایع غذایی هم کاربرد دارد و به زودی این استاندارد با حضور دوباره دانشگاه آزاد ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی علوم پزشکی آزاد تهران تصریح کرد: مرکز تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی علوم پزشکی آزاد تهران که تقریبا از دو سال گذشته تاسیس شده است، دستاوردهای خوبی داشته و چندین مورد حق ثبت اختراع در سطح بین‌‌‌الملل داشتیم.

وی تاکید کرد: تاکنون، چند نمونه اختراع داخلی برتر داشتیم و یکی از این محصولات، استفاده از جاذب زیستی پوست لیمو بوده که کارکرد آن جذب فلزات سنگین از برنج و سایر مواد غذایی با استفاده از ماده ارزان قیمت کارخانجات صنایع غذایی است. برای سم‌‌زدایی از آب و خاک هم جاذب‌‌‌هایی ساختیم. کلیه این دستاوردها برای اولین‌‌بار در کشور تولید شده و پیشنهادهای بسیاری را برای تجاری‌‌‌سازی و تولید انبوه این محصولات داشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057141

وب گردی

وب گردی