کشف وضعیت جدید خود التهابی

تیمی از متخصصان استرالیا و ایالات متحده وضعیت جدید خودالتهابی را در انسان تشخیص داده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان به تازگی دریافتند که چه عواملی باعث ایجاد خودالتهابی می شود و این موارد به آن‌ها در جهت یافتن درمانی مناسب کمک می‌کند.

شرایط خود ایمنی هنگامی اتفاق می افتد که پاسخ ایمنی بدن به طور غیر طبیعی فعال می‌شود. در این‌صورت به جای این که فقط به عواملی مانند ویروس ها یا باکتری های خطرناک واکنش نشان دهد در مقابل سلول های سالم قرار می گیرد.

تب های مکرر با علل نامشخص و التهاب گسترده نشانه‌های چنین شرایطی است. در حالی که این بیماری زیاد گسترده نیست اما پزشکان اغلب برای تشخیص خود التهابی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. این مسئله مشکل ساز است زیرا این شرایط می تواند به شدت بر رفاه و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

تاکنون محققان تنها تعداد معدودی از شرایط خود التهابی را شناسایی کرده‌اند که شامل تب مدیترانه ای، سندرم تب دوره ای، فارنژیت، آفت دهان و سندرم آدنیت (PFAPA) هستند.

اخیراً، تیمی از متخصصان دانشگاه ملبورن در استرالیا و انستیتوی ملی بهداشت (NIH) بتسدا، بیماری خود التهابی دیگری را کشف کرده اند که آن‌ را «(cleavage-resistant RIPK1-induced autoinflammatory (CRIA» نامیدند.

یافته قابل ذکر

مراجعه سه خانواده مختلف برای معالجه اختلال خودالتهابی که ویژگی اصلی آن حالت تب و تورم غدد لنفاوی بود محققان را به تحقیقات بیشتر در این زمینه وا داشت.
این افراد اعلام کردند که ابتدا در دوران کودکی علائم را تجربه کرده اند؛ اگرچه آن‌ها در بزرگسالی نیز ادامه داشتند.

محققان برای بررسی و فهمیدن علت بروز این بیماری ناشناخته خود التهابی، به DNA افراد مراجعه کردند و علت اصلی این شرایط را هنگام تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از نمونه های DNA از افراد مبتلا به سندرم CRIA کشف کردند.

آن‌ها با مشاهده نمونه‌ها دریافتند که همه افراد مبتلا به سندرم CRIA دارای یک ژن جهش یافته RIPK1 بودند. این ژن پروتئینی ویژه (آنزیم) با همین نام را رمزگذاری می کند که در تنظیم مرگ سلولی برنامه ریزی شده (نکروپتوز) نقش اساسی دارد.

«Najoua Lalaoui» یکی از محققان اصلی درگیر این مطالعه اعلام کرد که جهش در RIPK1 به همه آزمایش‌های طبیعی و تعادل موجود غلبه کرده و منجر به مرگ غیرمستقیم سلول و التهاب می‌شود.

این یافته کلید بر فهم چگونگی آشکار شدن شرایط التهابی جدید را تأکید می کند.

در پی یافتن یک درمان هستید؟


اگرچه این بیماری در مرحله بالینی تازه وارد است و هنوز درمانی ندارد؛ اما متخصصانی که آن را کشف کرده اند معتقدند پاسخ به سندرم CRIA به احتمال زیاد در علت ایجاد کننده آن نهفته است.

در واقع درک مکانیسم مولکولی که سندرم CRIA باعث ایجاد التهاب می شود، فرصتی برای رسیدن به ریشه مشکل است.

این محققان قبلاً به دنبال راه های ممکن برای درمان این بیماری بوده‌اند. در حقیقت، آنها برخی از مبتلایان به سندرم CRIA را با داروهای ضد التهابی مانند داروهای کورتیکواستروئیدهای با دوز بالا و بیولوژیک معالجه کرده اند.

در حالی که برخی از افراد پس از درمان بهبود چشمگیری داشتند در برخی دیگر تغییری ایجاد نشد. اما محققان مطمئنند که برای کسانی که تحت تأثیر شرایط تازه کشف شده قرار دارند، درمانی مناسب پیدا خواهند کرد.

خبر خوب این است که مهارکننده های RIPK1 در حال حاضر در دسترس محققان است بنابراین آزمایش‌های در حال انجام ممکن است به صورت جداگانه قادر به اصلاح بیشتر و درمان های کامل باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057142

وب گردی

وب گردی