آموزش بالینی مشکل اصلی دانشجویان پرستاری

مدیرگروه پرستاری دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: با کمبود امکانات در بیمارستان‌ها و شرایط محیط کار دست و پنجه نرم می‌کنیم و با مشکلاتی در خصوص آموزش بالینی مواجه هستیم.

سکینه عزیزی مدیرگروه پرستاری دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات آموزشی رشته پرستاری گفت: آموزش پرستاری بخشی از نظام آموزش عالی است که با حیات انسان‌ها سر و کار دارد و توجه به جنبه‌های کمی و کیفی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین آموزش بالینی، مهم‌ترین بخش در آموزش پرستاری است.

او ادامه داد: طی آموزش بالینی آموخته‌ها به عمل در‌ می‌آیند و مهارت‌ها آموزش داده می‌شوند؛ با این اوصاف شاید بتوان گفت مهمترین مشکل در دانشکده پزشکی واحد تبریز مشکلات آموزش بالینی باشد و در بخش آموزش تئوری مشکلی نداریم.

عزیزی با بیان این که در بخش تئوری، نیرو و هیات علمی کافی داریم اضافه کرد: این در حالی است که با کمبود امکانات در بیمارستان‌ها و شرایط محیط کار دست و پنجه نرم می‌کنیم. در واقع با توجه به این که بیمارستان‌ها وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی است با معضلاتی در خصوص آموزش بالینی مواجه هستیم و از مسئولان انتظار داریم به این مشکل توجه کنند.

او گفت: فارغ التحصیلانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز وجود دارند که به طور مثال در رشته زیست شناسی، مامایی و .. هستند، ولی مجددا در کنکور شرکت کرده و در رشته پرستاری ثبت نام کرده‌اند. با این اوصاف از نظر شغلی بازار کار خوبی نیز نسبت به بقیه مشاغل برای فارغ التحصیلان رشته پرستاری وجود دارد.

مدیرگروه پرستاری دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تاکید کرد: نکته دیگر این که بیمارستان مجهزی نداریم؛ در حال حاضر بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در حال شکل گیری است و تعداد تخت‌ها برای تعداد دانشجویان واحد قابل قبول نیست بنابراین مجبوریم با دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش و تامین اجتماعی قرارداد بسته و همکاری کنیم. از نظر هماهنگی با دانشگاه های علوم پزشکی نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

او با تاکید بر این که بیمارستان امام سجاد راه اندازی شده و فعال است ادامه داد: بیمارستان امام سجاد تنها 20 درصد اشغال تخت دارد این در حالی است که ضریب اشغال تخت باید بیشتر از این عدد باشد. با این اوصاف با توجه به تعداد دانشجویان واحد تبریز مجبوریم از بیمارستان‌های دیگر نیز کمک بگیریم.

عزیزی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 300 دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مشغول به تحصل هستند. همچنین 13 هیات علمی تمام وقت و 40 نفر حق التدریس با دانشگاه آزاد تبریز همکاری می‌کنند.

مدیرگروه پرستاری دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تاکید کرد: خدمات رشته پرستاری بعد از فارغ التحصیلی به همه جامعه می‌رسد؛ بنابراین همیشه تاکید داریم مهم نیست دانشجو از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شود چرا که تمام جامعه از خدمت یک پرستار بهره مند می‌شوند. بنابراین رشته پرستاری، هم در بخش آموزش و هم بالینی نسبت به رشته‌های دیگر با چالش‌های متعدد و بیشتری رو برو بوده و نیاز به همکاری بیشتری از سوی مسئولان دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057152

وب گردی

وب گردی