سلول‌های بنیادی نباید دستخوش کاهش بودجه شود

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی با انتقاد از بودجه ناچیز علوم و فناوری سلول‌های بنیادی گفت: باید بودجه سلول بنیادی به اندازه بودجه نانو  افزایش یابد.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با بودجه تخصیصی به این حوزه اظهار کرد: سلول‌های بنیادی نیز به اندازه فناوری نانو برای توسعه کشور اهمیت دارد و به همان اندازه نیاز به تخصیص بودجه دارد. به طور کلی در دنیا برای علم‌و‌فناوری بودجه و سرمایهگذاری‌های بسیاری تعلق می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بودجه این ستاد بسیار ناچیز است و اگر کمک معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نباشد، این ستاد در انجام امور خود با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. باید توجه داشته باشیم که بودجه این ستاد با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد قابل مقایسه با برخی از ستادها نیست.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی افزود: ما از ردیف‌های بودجه برای این حوزه استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال ستاد فناوری نانو حدود 40 تا 60میلیارد تومان و ستاد بایوتکنولوژی و علوم شناختی بالای 20 تا 30میلیارد تومان به بخش سلول‌های بنیادی واریز می‌کنند.

وی تأکید کرد: زمانی که ستاد توسعه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی در مورد بودجه صحبت می‌کند؛ بودجه‌ای در حد 2 تا 3‌میلیارد تومان به این موضوع اختصاص می‌دهند؛ بنابراین تناسبی بین فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و میزان بودجه وجود ندارد و اگر حمایت معاونت علمی و فناوری نبود ما به اهداف مورد نظر خود در توسعه این حوزه دست پیدا نمی‌کردیم.

حمیدیه خاطرنشان کرد: ما صرفا حامی معاونت علمی و فناوری هستیم نه برنامه و بودجه و نه مجلس زیرا آنها از سلول‌های بنیادی حمایت نمی‌کنند. صرفا معاون علم و فناوری ریاست جمهوری به کمک می‌کند. تصور می‌کنم موضوع درمان در مباحث دیگر غرق شده و به بحث سلول‌های بنیادی پرداخته نشده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی افزود: برای اینکه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی در کنار فناوری نانو و برخی از حوزه‌های کلیدی در اولویت‌های نخست کشور باشد، باید بودجه سلول بنیادی نیز به اندازه بودجه نانو افزایش یابد.

حمیدیه افتتاح مرکز شتاب‌دهی سلول‌های بنیادی در کرمان و رونمایی از بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی طی هفته گذشته خبر داد و گفت: در مرکز شتاب‌دهی کرمان چندین شرکت دانش بنیان مستقر شدند. همچنین با توجه به اینکه در مقوله فرزندآوری مشکلات زیادی در کشور داریم با راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی می‌توانیم بخشی از مشکلات درمان ناباروری را رفع کنیم.

وی با بیان این‌که یکی از اتفاقات بدی که در دهه‌های اخیر در کشور رخ داد، کنترل جمعیت بود، افزود: از امروز مسئولیت جدید پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه ناباروری برنامه‌ریزی برای برنامه‌های بعدی و آینده درمان ناباروری در کشور است که مهم‌ترین موضوعات استفاده از سلول‌های پرتوان القایی یا ips برای تولید تخمک یا اسپرم استفاده از سلول‌های پرتوان القایی در این زمینه در دنیا عمر طولانی ندارد و پیش بینی می‌شود در آینده نقش مهمی در درمان ناباوری بازی کنند.

وی افزود: پژوهشگاه ابن سینا باید در ۵ سال آینده در درمان ناباروری به تولید سلول‌های اسپرم و تخمک از سلول‌های بنیادی نوع ips از سلول‌های پوست برسد و این ماموریت بزرگ آینده این مرکز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057167

وب گردی

وب گردی