بسیج اساتید در اجرای سند دانشگاه اسلامی پیشگام باشد/ اسلام پرچم دفاع از حقوق زن را برافراشت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی را به عنوان سند این دانشگاه انتخاب کردیم، گفت: ما هیچ سند و بدیل دیگری برای آن نداریم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مسئولان کانون‌های استانی و معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در مجتمع حافظ برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار بیان کرد: وقتی ظهور اسلام اتفاق افتاد، یکی از آیات شریفه که به صراحت مسئله حقوق زن را مطرح می‌کند، «بأی ذنب قُتلت» بود که اسلام این آیه را به عنوان شعار برای دفاع از حقوق زنان مطرح می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اسلام پرچم دفاع از حقوق زن را برافراشت، ادامه داد: «بأی ذنب قُتلت» پرچم دفاع از حقوق زن است و جا دارد در این ایام که مربوط به ولادت حضرت زینب (س) است، این موضوع را یادآوری کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به لقب حضرت زینب (س) که از ایشان به عنوان لقب عقیله بنی‌هاشم یاد می‌شود، گفت: عقیله به معنای انسان عاقل و کامل است که این لقب نشان می‌دهد در مکتب اسلام بانویی پرورش می‌یابد که حتی نسبت به مردان نیز خصلت عقیله پیدا می‌کند، امروز غربی‌ها می‌خواهند برابری جنسی را به ما آموزش دهند و سند 2030 را تهیه می‌کنند تا به زعم خودشان به ما آموزش دهند که چگونه حقوق زن را رعایت کنیم. این در حالی است که آنها هستند که روح، کرامت و جسم زن را دفن می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ابلاغ سند دانشگاه اسلامی در سال 92 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: این سند براساس تأکیدات و توصیه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری درباره دانشگاه اسلامی، تدوین شد. امامین انقلاب همواره تأکید داشته‌اند که اگر دانشگاه، اسلامی باشد و در کنار تحصیلات، تهذیب و تعهد وجود داشته باشد، می‌توان کشور را نجات داد. مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند که در کنار علم، فرهنگ و تزکیه و اخلاق و معنویت هم لازم است، در این هیچ شبهه نکنید.

وی با بیان اینکه در بیانیه مهم گام دوم انقلاب، بند اول و دوم به «علم و پژوهش» و «اخلاق و معنویت» اشاره دارد، گفت: سند دانشگاه اسلامی که به وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده، در این مدت مغفول ماند، اما ما این سند را به عنوان سند دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کردیم و هیچ سند و بدیل دیگری برای آن نداریم. بنابراین برای اجرا مسئولیت داریم و باید در ازای آن برنامه داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی در برگیرنده مأموریت، اصول و مبانی، چشم‌انداز، اهداف کلان و راهبردهاست، تصریح کرد: این سند در چهار نظام «فرهنگى- تربیتی»، «آموزشی»، «پژوهش و فناوری» و «مدیریتی» تدوین شده که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، دو لایه بالادستی آن و ستاد دانشگاه و واحدهای دانشگاهی، لایه‌های بعدی هستند. ما به جای برگزاری جلسات به سمت مدل‌های پیاده‌سازی دانشگاه اسلامی می‌رویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه سیاست کلان، مأموریت‌ها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند دانشگاه اسلامی تنظیم می‌شود، گفت: این سند 56 راهبرد و 369 اقدام دارد که همه آنها در برنامه‌ریزی‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، ازجمله دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی – رفتاری و طرح تربیت جنسی که برگرفته از «نظام فرهنگی و تربیتی» یا طرح پایش و سراهای نوآوری و بازارهای فناوری که برگرفته از «نظام پژوهش و فناوری» است.

وی با بیان اینکه بسیج اساتید باید در طراحی و اجرای سند دانشگاه اسلامی به ویژه در راهبردهای «نظام مدیریتی» به دانشگاه آزاد اسلامی کمک کند، تصریح کرد: یکی از راهبردهای «نظام مدیریتی» سند دانشگاه اسلامی، تعادل هدفمند در طراحی و برنامه‌ریزی و طرح جامع دانشگاه با تأکید بر بُعد فرهنگی ـ تربیتی است که کانون‌های بسیج اساتید می‌توانند در تحقق آن به ما کمک کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی یک سند داریم که اگر بتوانیم آن را پیاده کنیم، وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌ایم، اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است زمانی که موضوع دانشگاه اسلامی مطرح شد، بلافاصله در کشور بدیل آن را ساختند. به همین دلیل اکنون در وزارت علوم کسی نمی گوید که می‌خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم، بلکه می‌گویند می‌خواهیم به دانشگاه نسل سوم و چهارم برسیم. باید از آنها پرسید که آیا دانشگاه اسلامی دانشگاهی کارآفرین یا خلاقیت محور نیست. در حالی که اسلام اوج شکوفایی خلاقیت را رقم زد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر بتوانیم سند دانشگاه اسلامی را محقق کنیم، می‌توانیم نتایج آن را به دانشگاه‌های دولتی ثابت کنیم، گفت: انتظار این است که بسیج اساتید به کمک بدنه مدیریتی و اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی در پشتیبانی این سند قرار گیرد تا بتوانیم با تحقق آن، به دیگر مراکز آموزش عالی ثابت کنیم که سند دانشگاه اسلامی قابل تحقق است. یکی از طرح‌هایی اجراشده در راستای تحقق این سند، طرح پایش است که بسیج اساتید باید در اجرای آن پیشگام باشد و استادان بسیجی پایان نامه‌های خود را بر محور این طرح انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057190

وب گردی

وب گردی