باید دانش‌آموزان را برای 20 سال آینده تربیت کرد

یک روانشناس معتقد است: باید دانش‌آموزان را نه برای جامعه کنونی بلکه برای 20 سال آینده آموزش داد و تربیت کرد، نمی‌توان مدعی شد آموزش‌ مهارت‌های زندگی در مدارس بر این اساس پیش‌می‌رود.

سجاد موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اهمیت و جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار کرد: اگر پدران و مادران به درستی به وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند، عمل کنند؛ قطعا جامعه اصلاح و در مسیر رشد و رستگاری حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ قطعا تربیت نیروی انسانی سالم، درستکار، شجاع و توانمند در شرایط کنونی جامعه در درجه اول توسط والدین محقق خواهد شد، در درجه دوم می‌توان این آموزش را به مدرسه تعمیم داد. به همین منظور آموزش به پدر و مادر یکی از از ضروریات به‌شمار می‌رود و باید در راستای دانش‌افزایی آنان تلاش کرد.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده سالم، زیربنای یک جامعه سالم را پی‌ریزی می‌کنند، گفت: کودک در این نهاد به‌دنیا می‌آید، حرف زدن یاد می‌گیرد، بزرگ می‌شود و تکامل می‌یابد؛ اگر خانواده سالم باشد، قطعا مراحل رشد و تکامل کودک نیز در همین مسیر اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: قدیمی‌ها می‌گفتند کودک با تمامی سختی‌ها هم بزرگ می‌شود؛ اما تنها قد کشیدن و افزایش سن آنان مد نظر نیست، بلکه والدین باید به نیازهای همه جانبه فرزندان خود چه دوران پیش از دبستان و چه در دوران مدرسه توجه ویژه‌ای داشت باشند و تلاش کنند به شیوه صحیح به این نیازها پاسخ دهند.

موسوی افزود: لازمه قرارگیری دانش‌آموزان در مسیر رشد، توجه به نیازها و آموزش همه جانبه از ضروریات به‌شمار می‌رود. به همین منظور نظام آموزش و پرورش کشور باید در راستای آموزش والدین و جلب مشارکت آنان در مسائل مرتبط با دانش‌آموزان تلاش کند

این روانشناس خاطرنشان کرد: والدین باید در درجه اول از خود بپرسند آیا فرزندانشان را برای ورود به مدرسه و جامعه آگاه و آماده کرده‌اند؟‌ آیا دانش‌آموزان به اندازه کافی با مهارتهای زندگی آشنایی دارند. والدین، مربیان و معلمان باید تلاش کنند تا به سوالات دانش‌آموزان پاسخ دهند.

وی در پایان گفت: باید دانش‌آموزان را نه برای جامعه کنونی بلکه برای 20 سال آینده آموزش داد و تربیت کرد، آموزش‌های خانواده و معلمان باید در زمینه مفید بودن در زندگی آینده به دانش‌آموزان انتقال داده شود. در حال حاضر تا چه اندازه‌ای مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود؟ آیا می‌توان ادعا کرد که آموزش‌های مهارت‌های زندگی در مدارس بر اساس 20 سال آینده تنظیم شده است؟ به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های زندگی در آموزش و پرورش باید کمی جدی‌تر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057194

وب گردی

وب گردی